Ny tjeneste betaler boten hvis du blir tatt i kontroll

Men UP har ikke særlig sans for dette.

Varsling av kontroller har vi hatt i mange år. Men selskapet bak en en løsningene går nå ett skritt lenger. De gir «botgaranti» dersom en kunde med GPS Radar får fartsbot fordi systemet ikke har varslet i tide.
Varsling av kontroller har vi hatt i mange år. Men selskapet bak en en løsningene går nå ett skritt lenger. De gir «botgaranti» dersom en kunde med GPS Radar får fartsbot fordi systemet ikke har varslet i tide.

– Dette er i beste fall misforstått og helt meningsløst, sier UP-sjef Runar Karlsen til Broom.

UP-sjefens kommentar gjelder den senere tidens markedsføring av produktet GPS Radar, som kort fortalt er en varslingstjeneste for fartskontroller og fotobokser.

Namsos-firmaet SafeDrive AS er såpass breiale at de til og med gir sine kunder en «botgaranti»: Dersom en kunde med GPS Radar får fartsbot fordi systemet ikke har varslet i tide, tilbakebetaler SafeDrive boten til kunden.

30 millioner neste år

Selvsagt har systemet en pris. Selve GPS Radar-boksen koster kr. 2.490,- som et engangsbeløp – og så må man betale kr. 199,- pr. måned i abonnement for å være tilknyttet tjenesten.

– Vi startet utviklingen av produktet i 2014. Salget startet først i år. Vi ligger an til en omsetning på 12 millioner i år, mens budsjettet for neste år er 30 millioner. Foreløpig tilbyr vi GPS Radar - kontrollvarsling og varsling av fotobokser - men om kort tid lanserer vi i tillegg både flåtestyring og kjøredagbok. Enda mer er under utvikling på tegnebrettet, sier daglig leder Magnus Wester til Broom.

– SafeDrive har fått en flying start med sin GPS Radar, forteller daglig leder Magnus Wester.
– SafeDrive har fått en flying start med sin GPS Radar, forteller daglig leder Magnus Wester.

Varslingsnettverk

– Hvor mange abonnenter har dere fått så langt?

– Vi har pr dags dato ca 21.000 abonnenter over hele landet. Og folk er strålende fornøyde. Vi har holdt på med kontrollvarsling i 15 år, og har bygd opp et varslingsnettverk på over 500.000 varslere.

– Vi henter blant annet varslinger fra sosiale medier, apper og sms-tjenester, i tillegg til varslinger fra våre egne brukere som kan rapportere nye kontroller direkte på enheten, sier Wester.

Tatt to ganger - i samme fartskontroll

Kjører mer forsiktig

– Dere hevder at deres varsling av fartskontroller skal bidra til økt trafikksikkerhet - hvordan/hvorfor?

– Politiets oppgave er ikke å skrive flest mulig bøter, men å være synlige i trafikkbildet. Vi er glade for å kunne være med til å oppdra bilistene til en langt lavere pris enn statens bøtesatser. Vi er helt sikre på at tjenesten har en preventiv effekt. Våre brukere er klare i sin tilbakemelding: De er overrasket over hvor mange kontroller politiet faktisk har, og har derfor begynt å kjøre mer forsiktig. De har dessuten denne fysiske enheten i bilen sin som påminner dem daglig om at onkel blå faktisk kan være ute på veien, mener Wester.

– Konkret får vi også høre dette: Når det varsles om kontroll på et gitt sted gang på gang, så venner brukeren seg til alltid å kjøre lovlig i dette området.

Videre er det slik at når det er varslet kontroll så vil brukeren kjøre lovlig ikke bare ved selve kontrollstedet, men også langt både før og etter kontrollstedet. Effekten er altså at kontrollvarslingene forlenger kontrollenes virkning både i geografisk område og i varighet. Dette er vi glade for, sier Wester.

UP: Nå blir det flere kontroller

Varsler kontroller over hele landet

– Men er ikke dette mer et «frislipp» - kjør så fort du vil, så lenge du ikke blir varslet om kontroll er det ingen fare?

– Nei, det stemmer ikke, det er en stor misforståelse. Vi varsler bare om hvor politiet står, vi varsler ikke hvor politiet IKKE står. Dette handler om å spare brukerne våre for sure bøter og prikker i et uoppmerksomt øyeblikk.

– Hvor store beløp har dere refundert til kunder for fartsbøter fordi kontrollen ikke var varslet, eller ikke var varslet tidlig nok?

– Jeg kan telle på en hånd hvor mange bøter vi har måttet betale. Vi varsler absolutt alle kontroller i regi av politiet, statens vegvesen og tolletaten, med ett unntak: Promillekontroller. Men vi varsler kontroller og fotobokser over hele landet, og neste år står utlandet for tur. Vi gleder oss, slutter Magnus Wester i SafeDrive AS.

Politiet regner med å ta minst 5.000 førerkort

– Helt meningsløst, er UP-sjefens kommentar til varslings-tilbudet. Foto: Scanpix
– Helt meningsløst, er UP-sjefens kommentar til varslings-tilbudet. Foto: Scanpix

– Misforstått og fullstendig meningsløst

I politiet er man absolutt ikke begeistret over varslingstjenesten, fastslår UP-sjef Runar Karlsen:

– Jeg er virkelig forundret over at noen kan se en samfunnsnytte i å motarbeide den jobben vi daglig gjør for å bedre trafikksikkerheten. Det brukes store beløp på det viktige samfunnsoppdraget UP har: Å forebygge fare i trafikken, der vårt eneste formål er å få ned antall drepte og skadde. Vi vet jo alle at fart er en av de faktorene som krever flest liv i veitrafikkulykker, fastslår UP-sjefen.

– Med dette som utgangspunkt, blir det jo fullstendig meningsløst at noen skal motarbeide denne innsatsen til fordel for egen vinning. Det er i alles interesse å kunne ferdes trygt, uten at denne målsettingen skal motarbeides.

– Våre kontroller avdekker jo heller ikke bare fart, men avslører stadig også ruspåvirket kjøring. Dette er en annen av hovedårsakene til alvorlige ulykker. I tillegg ferdes også kriminelle i trafikken, og også slike er det i samfunnets interesse å avsløre. Dette skjer jevnlig, ikke bare i synlige kontroller, men også ved hjelp av mindre synlige tiltak. Nei, dette er i beste fall svært misforstått og helt meningsløst, slutter UP-sjefen.

Råkjørte forbi UP i 147 km/t - det skulle han ikke ha gjort

Se video: Slik måler UP råkjørerne ute i trafikken