Bare å glede seg til neste sommer!
Ny lekkerbisken fra BMW. Sjekk prisene:
Norge er ikke akkurat cabriolet-nasjon nummer én i verden. Men de som har prøvd å kjøre "takløst" en vakker norsk sommerdag, vet akkurat hvor fantastisk det kan være.
BMW har en rekke cabrioleter i sortimentet sitt. Men ingen av dem når opp til den bilen du ser her: Det nye ubestridte flaggskipet i rekken.
8-tallet har lenge vært et symbol på det ypperste BMW kan tilby innen sportslighet og eksklusivitet. Den helt nye generasjonen er intet unntak.
Coupé-modellen ble avduket tidligere i år. Nå er tiden kommet for å presentere cabrioleten.
I første omgang er det snakk om to versjoner, men vi blir ikke overrasket om BMW har minst én godbit til på lur. En godbit som starter på M...
Her avslører BMW det nye flaggskipet
Kommer til våren
Så sent som i sommer ble den første produksjonsklare Coupé-modellen avduket. Vi fikk også ta en god titt på denne bilen under bilutstillingen i Paris tidligere i høst. Nå gjøres det klart for neste variant.
Cabrioleten lanseres i mars 2019, akkurat i tide til å få med seg våren og det som forhåpentligvis blir en like fin sommer som den vi akkurat har lagt bak oss.
Cabrioleten har naturlig nok en design som ligger tett opp til nye BMW 8-serie Coupé, med en lengde på 4,8 meter, bredde på 1,9 meter og en høyde på 1,3 meter. Dette er mildt sagt en ruvende og fullvoksen cabriolet.
Prisen er forresten fullvoksen, den også. 840d xDrive med 320 hk, koster fra 1.385.900 kroner. 850i xDrive med 530 hk letter deg for minst 1.864.300 kroner. Regn også med å sette av 2-500.000 kroner i ekstrautstyr.
BMW 850: Er dette en potensiell tapsbombe?
Stofftak
I tråd med trenden i markedet ellers, har man gått for stofftak. Det leveres i to farger. Taket betjenes elektrisk og kan åpnes/lukkes på 15 sekunder i hastigheter opp til 50 km/t.
Stofftak gjør det også mulig å utnytte bagasjerommet bedre. Det har et volum på 350 liter. Som BMW presiserer i en pressemelding: Her er det for eksempel plass til tre golfbager. Så er spørsmålet: Spiller noen fortsatt golf?
Baksetene kan felles ned 50:50 for å laste inn ski og annet.
Skjult i bagasjerommet sitter også et sikkerhetssystem som lynraskt skyter opp to aluminumsstøtter bak hodestøttene i baksetet dersom bilen mot all formodning skulle rulle rundt under et uhell.
Som for coupéen tilbys en rekke indivuelle designelementer i form av kromappliksjoner eller M Sport eksteriørdesign med ytterligere karbondetaljer. Gjennom BMW Indiviual tilbys en rekke ulike farger for både eksteriør og interiør.
Avslørt før tiden: Sjekk BMWs vanvittige luksusbil
Himmelsk utsikt
Instrumentpanelet, dørkledningen og de elektrisk justerbare sportssetene er kledd i skinn som standard. Standardutstyret inkluderer også en vindavviser som monteres over baksetene for å hindre turbulens når man kjører med taket nede.
Ønsker man ytterligere komfort, kan forsetene utstyres med et eget varmluftssystem hvor oppvarmet luft blåses ut fra hodestøtten. Armlenene i dørene og midtkonsollen kan også velges med oppvarmingsfunksjon. Som for coupéen, leveres også helt nye BMW 8-serie Cabriolet med digital instrumentering som standard.
Avduket en av de lekreste bilene sine noensinne
GT eller race-inspirert
Helt nye BMW 8-serie Cabriolet lanseres først med to motoralternativer, M850i xDrive og 840d xDrive. Bensinmotoren i M850i xDrive er en M Performance 4,4 liters V8 Twinturbo, mens dieselmotoren i 840d xDrive er en 3 liters rekkesekser Twinturbo.
850i xDrive sparker unna 0-100 km/t på bare 3,9 sekunder. 840d xDrive er også pigg. 5,2 sekunder er alt den trenger på den kjente sprintøvelsen.
Begge motorene leveres med en oppdatert versjon av Steptronic automatgirkasse og BMWs intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift.
BMW har allerede bekreftet at de skal lage en M8 Gran Coupe. Vi blir overrasket om de ikke også banker ut M-utgaver av både Coupe og Cabriolet-utgavene også.
Her kan du lese mer om BMW M8 Gran Coupe
Se video: Her er en veldig viktig bil fra BMW