Det er egentlig 20 år siden Porsche sluttet å bygge 911 som en luftkjølt sportsbil. Etterhvert tok nemlig vannkjøling over.

For mange entusiaster er det imidlertid noe helt spesielt med de luftkjølte modellene. Den siste i rekken, som er 993-generasjonen av 911, er for lengst blitt en legendarisk klassiker. Den aller siste av disse ble produsert i 1998. Egentlig.

Grunnen til at vi stadig skriver "egentlig", er at Porsche har gjort ett unntak. I år tok de nemlig rammen til en gammel 993 og bygget en helt ny: Porsche Golden Project, var det ikke så rent lite pretensiøse navnet den fikk.

For ikke så lenge siden ble den ferdig, og nå er den solgt på auksjon. Hvis man var usikker på akkurat hvor stor stjerne 993-en har i bilverden, så ble responsen der et utvetydig svar på at den er stor.

Roadtrip i brukt Porsche: Slik fikk vi en bilopplevelse som aldri blir glemt

Nå har den fått en eier. Vedkommende måtte punge ut drøyt 25 millioner kroner, men investeringen kan likevel vise seg å være lønnsom.
Nå har den fått en eier. Vedkommende måtte punge ut drøyt 25 millioner kroner, men investeringen kan likevel vise seg å være lønnsom.

37 bud på 10 minutter

Da hammeren falt på Porsche spesial-auksjonen til RM Sotheby’s – var prisen på nesten 25 millioner kroner. Ikke småtteri – og langt mer enn man hadde ventet.

Salget tok den nette sum av ti minutter, og på den tiden hadde det rukket å komme inn 37 bud.

Her kan man vel si at Porsche sitt "Gold Project" virkelig ble verdt sin vekt i gull. Og det vil ikke overraske oss om denne bilen bare vil fortsette å stige i verdi i årene som kommer.

Alle pengene man fikk inn på gullfargede grombilen ble forøvrig gitt til veldedige formål, via Ferry Porsche Foundation.

Herlig! Vinteren er her – fram med sportsbilen!

Grundig jobb

Men akkurat hva var det som gjorde at auksjonen tok så til de grader fyr? Vel bilen er altså helt unik – og det er Porsche selv som står for prosjektet. Man klarte å finne fant fram 6.300 originale deler fra 993-generasjonen av Porsche 911 fra kriker og kroker, som ble brukt i restaureringen.

De gjorde rett og slett jobben så grundig med den nye modellen, at den har riktig produksjonsnummer også. Nemlig nummeret etter det som tidligere var den siste 993 Turbo-modellen som ble produsert i 1998.

Når Porsche mener den gjør seg fortjent til en slik ære, røper det noe om hvilken prestisje de har lagt ned her.

Dette var bilen drømmedama skulle hatt

Gammel ramme

I bunnen er altså en gammel 993-ramme. Så utgangsunktet er som det skal være.

Chassiset ble slipt og man la på både rustbeskyttelse og ny lakk. Faktisk er gullfargen den samme som på den nye 911 Turbo S Exclusive Series-utgaven.

Deretter satte man inn en splitter ny 3,6-liters twin turbo-motor på 450 hk – nøyaktig samme effekt som en original 993 Turbo hadde på 90-tallet.

Både firehjulsdriften og den manuelle girkassen ble hentet fra Porsche Classic.

993-utgaven av 911 ble laget på den tiden da spoileren bak virkelig var framtredende.
993-utgaven av 911 ble laget på den tiden da spoileren bak virkelig var framtredende.

Porsche 991 GT3: Det er denne enden de fleste får se

Mer gull på innsiden

Like omfattende har man vært på innsiden. Interiøret er hentet fra Porsche Exclusive Manufaktur – og også dette er inspirert av Turbo S Exclusive.

Her finner du blant annet gullfargede kontrastsømmer og sort skinn i alle bauger og kanter. Men selve designet er helt i tråd med hvordan det var tilbake på 90-tallet.

40-årskrisen? Ja takk, kom med den!

Se video: Bjarne Brøndbo lever ut bildrømmen