Ett år etter verdenspremieren i 2012, utforsket Mitsubishi ukjent terreng med sin Outlander: De gjorde den til en ladbar hybrid med firehjulsdrift.

På den tiden var ladbare hybridbil-konkurrenter nærmest ikke-eksisterende og elektriske biler mest egnet til bykjøring.

De hadde tro på at konseptet skulle treffe godt. Men likevel sitter nok noen i Japan nå og gnir seg i øynene over hvilken suksess pioneerarbeidet ledet til.

For fem år siden var det ingen biler som kunne tilby en lignende pakke: SUV, plass til fem personer, opptil 800 kilometers rekkevidde og muligheten til å kjøre 40 kilometer på ren strøm.

Mitsubishi har truffet blink med en annen bil også, les mer her:

Fortsatt unik

Fem år etter er bilen fortsatt markedsleder blant ladbare hybridbiler i Europa, uansett segment, merke eller karosseritype. Det er solgt 115.448 biler, om tar med september 2018. Fortsatt selger den svært godt, også i bilproduserende land som Tyskland og Sverige.

I sommer lanserte Mitsubishi en oppgradert utgave, som regnes som 2019-modell.

Den nye modellen fikk en del viktige nyheter.

SUV, firehjulsdrift, ladbar drivlinje og mulighet til å trekke tilhenger på opptil 1,5 tonn har vært viktige egenskaper for Outlander-kjøpere i Norge.
SUV, firehjulsdrift, ladbar drivlinje og mulighet til å trekke tilhenger på opptil 1,5 tonn har vært viktige egenskaper for Outlander-kjøpere i Norge.

Dette er et smart bilkjøp

Bedre rekkevidde

Mer kvalitetsfølelse i interiøret, bedre støydemping, nye designdetaljer og en del nytt utstyr, er noe av det. Men viktigere: Batterikapasiteten økte med 15 prosent, til 13,8 kWt.

Det gjør at rekkevidden nå er 55 kilometer, målt etter WLTP-metoden (les mer om WLTP her).

Den økte rekkevidden er viktig. Fra 1. juli i år måtte nemlig alle ladbare hybrider ha en rekkevidde på over 50 kilometer for å få full effekt av avgiftsfordelene disse bilene har.

(Dagens modell har rekkevidde på 54 kilometer, målt etter den gamle NEDC-modellen, som gir et urealistisk høy rekkevidde. Les mer om NEDC her).

Slik ser det ut innvendig,
Slik ser det ut innvendig,

Her kan du lese mer om 2019-modellen av Outlander

13.500 i Norge

I Norge er Outlander PHEV den mest solgte ladbare hybridbilen i 2014, 2015, 2016, 2017, og hittil i 2018.

Over 13.500 nye Outlander PHEV er totalt registrert så langt.

Bilen kommer gunstig ut av avgiftssystemet, og startprisen er 429.900 kroner. Mens toppmodellen – S Edition – kommer på 504.900 kroner.

Sistnevnte er fullspekket med utstyr, som blant annet påkostede skinnseter med diamantsøm.

Outlander får skryt: Etter 46 år på veien, er dette den beste bilen jeg har hatt

Vi i Broom har testet ladbar Outlander en rekke ganger. Her har vi dratt til fjells med en av de første utgavene som kom til Norge.
Vi i Broom har testet ladbar Outlander en rekke ganger. Her har vi dratt til fjells med en av de første utgavene som kom til Norge.

Bruktmarkedet

Om du vil gjøre et kupp på Outlander, er kanskje bruktmarkedet stedet å begynne letingen. Her ligger det i skrivende stund over 570 ladbare PHEV-utgaver for salg.

Prisene starter faktisk helt nede i drøyt 150.000 kroner, men da må du regne med høy kilometerstand.

Går du opp til rundt 250.000 kroner, er det mye å velge mellom. Selv om dette er populære biler, er det kjøpers marked her. Så det er bare å bruke god tid på å sikre seg et godt kjøp.

Broom bilguide: Les alle anmeldelsene av Outlander

Her kan du se mer om den første PHEV-utgaven av Mitsubishi Outlander: