Slik vil Uber få flere elbiler ut i gatene

Bygger opp milliardfond.

London er et av Ubers største markeder. Målsetningen er å bare å ha elektriske biler der fra 2025. For å klare det skal de nå bygge opp et milliardfond som skal hjelpe sjåførene til å kjøpe elbiler. Dette bildet er tatt på Ubers teknologisenter i Pennsylvania. Selskapet er også langt fremme i testing av selvkjørende biler. Foto: Scanpix
London er et av Ubers største markeder. Målsetningen er å bare å ha elektriske biler der fra 2025. For å klare det skal de nå bygge opp et milliardfond som skal hjelpe sjåførene til å kjøpe elbiler. Dette bildet er tatt på Ubers teknologisenter i Pennsylvania. Selskapet er også langt fremme i testing av selvkjørende biler. Foto: Scanpix

Uber møtte sterk motstand da de etablerte seg i Norge. I fjor valgte de å legge ned tjenesten sin, etter at politiet i Oslo mente de drev ulovlig.

Men i en rekke andre land er Uber en stor suksess. Systemet er app-basert og kobler sammen sjåfører og kunder som trenger transport. Ett av de store fortrinnene er at prisene ligger tildels betydelig under det vi er vant til fra tradisjonelle taxiselskaper.

London er er av storbyene Uber virkelig har lykkes i. Der engasjerer de seg også nå i arbeidet med å få ned utslippene fra trafikken..

Saktegående kø

Den britiske hovedstaden sliter med mye forurensning fra bilparken. Dette blir naturligvis ikke bedre at av det er saktegående kø i Londons gater veldig mange av døgnets timer. Byen er rett og lett ikke dimensjonert for alle bilene og politikerne har lenge lett etter måter å løse dette på.

Blant annet er det innført avgifter som er differensiert etter utslipp. Fra flere hold har det blitt tatt til orde for at London må få opp andelen elbiler kraftig, og at man må gjøre det både dyrere og vanskeligere å kjøre eldre bensin- og dieselbiler innenfor byens grenser.

Ubers bidrag til dette er å bygge opp et milliardfond som vil gjøre det lettere for sjåførene deres å bytte til elbiler.

Ny London-taxi debuterer – den ble avslørt i Norge

Den tradisjonelle taxibransjen har kjempet hardt for å stoppe Uber. Selskapet trakk seg i fjor ut av Norge, det er ikke kjent om de planlegger et comeback. Foto: Scanpix
Den tradisjonelle taxibransjen har kjempet hardt for å stoppe Uber. Selskapet trakk seg i fjor ut av Norge, det er ikke kjent om de planlegger et comeback. Foto: Scanpix

Bare elektrisk fra 2025

De vil legge på prisen for alle turer i London med cirka 1,50 kroner per kjørte miles (rundt 1,6 kilometer). Pengene skal ikke gå til Uber. I stedet skal de overføres til en sparekonto opprettet til den enkelte sjåføren. Så kan han eller hun bruke dem til bilbytte, hvis dette gjøres til en elektrisk bil.

Ubers overordnede plan er å ha bare elektriske biler i bruk i London fra 2025. Men utvalget av elbiler og prisene på disse er en utfordring for selskapet og deres sjåfører. Uber skal derfor også være i direkte kontakt med flere elbilprodusenter, for å påvirke dem til å øke produksjonen av aktuelle modeller.

Dette er Norges billigste elbiler

Står helt fritt

Jamie Heywood er Europa-sjef for Uber. Til bransje-nettstedet Automotive News sier han at en sjåfør som i gjennomsnitt jobber 40 timer i uken, over en treårs-periode vil kunne spare opp rundt 50.000 kroner som kan brukes på å kjøpe elbil.

– De står helt fritt til å jobbe så mye de vil, og når de vil. Det er heller ikke noe krav til at bilene bare skal brukes til Uber-oppdrag, sier Heywood.

Selskapet understreker også at pengene ikke skal tilfalle Uber hvis en sjåfør slutter, uten å ha benyttet de oppsparte midlene til å kjøpe elbil. Da skal de gå til andre mijøfremmende tiltak.

LES MER: VWs nye elbil kan bli en prisbombe

Se video: Han driver taxi-selskap, med bare elbiler