Hvis du MÅ ha noe som skiller seg ut, og ikke har noe imot å havne på hat-lista til alle de betalende medlemmene i MDG, da kan dette være bilen for deg.

Vi snakker om andre generasjon av Audi Q7. I utgangspunktet slett ingen verstingbil. I alle fall ikke modellen det finnes flest av på norske veier – den ladbare hybriden, med el- og dieselmotor som jobber sammen.

Med solid rekkevidde og fornuftig forbruk også når batteriet er tomt, er dette en av få ladbare hybrider vi synes leverer som ønskelig.

Les vår test av Audi Q7 som ladbar hybrid her

Breddet

Dette er imidlertid noe helt annet. Her snakker vi en mer eller mindre ny utgave av SQ7. Med en råsterk V8-dieselmotor på 435 hk – og et dreiemoment på 900 Nm.

I tillegg har den fått full styling- og breddepakke signert ABT, inkludert eksosanlegg. Broom-broom!

En av de viktigste trendene i bilmarkedet akkurat nå

Slik ser Audi SQ7 ABT ut. Denne legger du merke til i trafikken, for å si det forsiktig.
Slik ser Audi SQ7 ABT ut. Denne legger du merke til i trafikken, for å si det forsiktig.

Norges dyreste

Kombinasjonen av SQ7 og full ABT-pakke, gjør at vi her snakker om Norges dyreste Q7. Prisantydningen er nemlig drøyt 1,7 millioner kroner.

Da får du en 2018-modell som har rukket å rulle 30.000 kilometer. Men det går jo fort å kjøre langt med en slik motor under panseret.

Den gjør 0-100 km/t på bare 4,8 sekunder, og skal ha et helt spesielt lydbilde. Så her er det bare å holde seg fast, og nyte lyden av V8-er i fullt firsprang.

Klikk her for å se hele annonsen

Riktig med diesel

Vi er blant de som fortsatt mener at dieselmotor er "riktig" i en stor og tung SUV. Da får du utnyttet det høye dreiemomentet, samtidig som forbruket blir fornuftig.

Men det må jo sies at fornuft kanskje ikke er det første som slår deg med denne bilen.

ABT-stylingen er også noe av det minst "fornuft"-inspirerte vi har sett. Dette er en skikkelig breiflabb! Det er ikke for alle, hverken fisken eller bilen. Men de som digger det, er nok villig til å betale for det.

Selv om det er den dyreste Audi Q7en i Norge, har den allerede hatt et ganske kraftig verditap.
Selv om det er den dyreste Audi Q7en i Norge, har den allerede hatt et ganske kraftig verditap.

Selv ikke firehjulsdrift er ikke alltid nok på vinteren

Utstyrsbombe

Er du opptatt av mye utstyr får du i pose og sekk her: Sju seter, adaptiv cruise control, panoramasoltak, 22" felger, head up display, elektriske sportseter med brodert logo, motor- og coupevarmer, hengerfeste, bakseteunderholdning, LED-matrix-lys og digitale instrumenter, for å nevne en veldig liten del av utstyrslista.

Kort sagt skal du være godt over middels kravstor om du finner noe du mangler.

Tapt seg mye

Ny kostet bilen i følge annonsen 2,2 millioner kroner. ABT-pakken skal ha kostet ytterligere 270.000 kroner, inkludert en rekke karbondetaljer.

Nå er altså prisen 1,7 millioner kroner. Hvilket skulle tilsi et solid prisavslag på den korte tiden siden bilen var helt ny.

Men dette er likevel mye penger, naturligvis. Og som vi har vært innom et par ganger: Diesel er liksom ikke det hotteste på markedet. Det tilsier at prisen nok vil synke en del også i tiden framover.

Men er du ute etter noe unikt – som passer hele storfamilien og fungerer hele veien til hytta – så kan dette være løsningen for deg. Bare sjekk at banken er enig først ....

Kjøpe Audi Q7 med V12-motor? Da bør du tenke deg om ...

Her kan du leke med Audi – i en virtuell sangkasse: