Volkswagen har allerede tre SUV-er/crossovere i modellutvalget sitt: T-Roc, Tiguan og store Touareg.

Nå har de akkurat fått en fjerde. Under et arrangement i Amsterdam i kveld har de nemlig akkurat trukket duken av en ny minstemann, kalt T-Cross.

Vi i Broom er til stede, sammen med presse fra en rekke land.

Klasse som vokser fort

I forkant av premieren har Volkswagen klart å holde kortene svært tett til brystet. Ofte lekker bilder av nye biler ut før de debuterer offisielt. Det har ikke skjedd denne gangen. Volkswagen har selv sendt ut noen offisielle teasere, men der har det også stoppet.

Hva er det så Volkswagen nå kommer med? Jo, en bil som går inn i en klasse som vokser svært fort, over hele verden. Vi snakker kompakt SUV, eller crossover – om du vil.

T-Cross er basert på samme plattform som småbilen Polo. Den er litt over fire meter lang, nærmere bestemt 4,11 meter. Den er høyreist og med mange smarte interiørløsninger.

Stramme linjer preger nye T-Cross.
Stramme linjer preger nye T-Cross.

Smart løsning

Med kompakte, ytre mål gjelder det å utnytte plassen best mulig. For å klare det, kommer T-Cross med baksete som er skyvbart i lengderetningen. I praksis betyr det at du kan velge hvor du trenger plassen mest, i baksetet eller i bagasjerommet.

For eksempel kan du til vanlig bruk ha baksetet i bakerste stilling og ha en rommelig kupé. Og når du trenger ekstra bagasjeplass, er det bare å skyve det framover.

Denne SUV-en har vi ventet lenge på

T-Cross er en av VWs internasjonale modeller, den skal selges i en rekke markeder over hele verden.
T-Cross er en av VWs internasjonale modeller, den skal selges i en rekke markeder over hele verden.

Stort bagasjerom

Bagasjerommet er på mellom 385 og 455 liter. Det siste er et tall som mer enn matcher mange av konkurrentene en klasse over. Med baksetet nedfelt, rommer den 1.281 liter bagasje. Ryggen på passasjersetet foran kan også legges ned, hvis du skal ha med ekstra lange gjenstander.

T-Cross har flere designelementer hentet over fra storebror T-Roc, det er en bil som har fått en god del skryt for designet. Samtidig har den eget særpreg. VW har gått for ganske kantete linjer, det gjør også at bilen ser større ut enn den egentlig er.

– Hvorfor har disse bilene nesten ikke bagasjerom?

Slik ser den ut inni, ingen store overraskelser fra VW her.
Slik ser den ut inni, ingen store overraskelser fra VW her.

Kommer til neste år

Det er naturligvis ikke tilfeldig at VW nå kommer med en bil som dette. Crossoverne appellerer de til kunder som i dag kjører biler en klasse eller to over, men som kan tenke seg å gå ned en størrelse når de skal bytte bil.

Slik så den ut i kamuflert versjon før premieren, nå er nye VW T-CROSS offisiell.
Slik så den ut i kamuflert versjon før premieren, nå er nye VW T-CROSS offisiell.

En tradisjonell småbil frister kanskje ikke så mye, men det kan en mer høybygget crossover gjøre. For bilbransjen er det også en hyggelig bi-effekt at de generelt tar ut større fortjeneste på denne biltypen, de tjener rett og slett mer per solgte bil.

Ved lansering i Norge våren 2019, vil T-Cross tilbys med motoralternativet 115 hk TSI DSG. T-Cross vil i Norge komme i to utstyrsvarianter, Life og Style. Prisene er ikke endelig fastlagt, men frapris vil trolig bli fra under kr. 280 000.

VW sier selv at det skal være enkelt å bestille en T-Cross, og det blir godt utstyrte biler som tilbys. Tilvalg blir begrenset til noen få pakker og enkelte valgmuligheter.

Volkswagen planlegger å åpne for forhåndssalg i Norge i desember 2018.

LES MER: Dette er Norges billigste SUV

Innenfor kompakte utvendige mål har VW fått til mye innvendig plass.
Innenfor kompakte utvendige mål har VW fått til mye innvendig plass.

Video: Har du sett denne? Reklamen ble stoppet fordi den var for drøy