Toyota HiAce er en bil det har vært både skrevet og sagt mye om. Ikke så rart kanskje. Bilen er nemlig helt unik i norsk bilhistorie.

I løpet av de 38 årene HiAce ble solgt i Norge, var den årets mest solgte varebil hele 30 ganger og har seks andreplasser i samme øvelse. Sterkt!

Forsvant i 2011

Beste HiAce-året var i 1995, da solgte man hele 4.576 eksemplarer. Men også 1990, 1994, 2006, 2007 og 2008 var gode år med over 4.000 solgte biler.

Tidvis har lille Norge stått for hele 25 prosent av Europasalget på denne modellen. Et utrolig tall.

Nå er den for lengst en saga blott i nybilutstillingene. Siste bil ble nemlig produsert tilbake i november 2011.

Fortsatt dyr

Men dette er fortsatt en bil som vekker følelser. Både gode og ikke fullt så gode sådanne. Det er litt elsk eller hat over HiAce.

Bilen på bildet over er en av over 230 HiAcer som ligger til salgs på finn.no akkurat nå. Statistikk fra finn.no viser også at dette er en av de mest lettsolgte bilene som finnes. Den er sammen med SUV-bror Landcruiser en av bilene med absolutt kortest liggetid, før de blir solgt.

Akkurat denne er også Norges aller dyreste HiAce akkurat nå.

Bilen er fra 2010 (registrert første gang i november.-09) og er altså åtte år gammel. Den har gått nesten 167.000 kilometer.

Plassen om bord i Toyota HiAce er mer enn raus. Har er det plass til åtte personer og mye bagasje. Faksimile fra finn.no
Plassen om bord i Toyota HiAce er mer enn raus. Har er det plass til åtte personer og mye bagasje. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Prisen som forlanges er 280.000 hardt beskattede norske kroner, inklusive registreringsavgift. Det sier seg selv at dette ikke er noen varebil. Her er det åtte romslige seter om bord, og i tillegg god plass til bagasje.

Dessuten får man enkel, men velprøvd teknikk. Noe som i sin tur betyr en driftsikkerhet som er bortimot legendarisk god. Vi er i alle fall usikre på hvilke konkurrenter som matcher HiAce på dette punktet.

Akkurat denne kombinasjonen av plass og driftsikkerhet er nok grunnen til at mange elsker den ujålete og folkelige bilen.

Denne bilen setter rekord i Norge

Imponerte ikke på slutten ...

Om vi ser på de ikke fult så sjarmerende sidene ved HiAce, handler det blant annet om gammeldagse kjøreegenskaper, kombinert med en alt annet enn lydløs og sprek dieselmotor på 117 hk. To momenter som trekker godt ned på minussiden. Mange av disse ble levert med firehjulsdrift – akkurat denne bilen har drift kun på bakhjulene. Noe som kan gi utfordringer på vinterstid.

Da vi testet bilen skrev vi: "2,5-liter diesel på 117 hk/294 Nm er ikke mye når man skal flytte 1.850 kg med alt annet enn aerodynamisk bil. Hvis du orker å vente så lenge, når du 100 km/t fra stillestående etter 18,6 sekunder! Toppfarten bikker så vidt 150 km/t. Det er altså ikke noe fartsfantom vi her har med å gjøre.

HiAce er kun tilgjengelig med manuelt gir. Bensinmotor finnes heller ikke. Dieselforbruket er oppgitt til 0,93 l/mil på blandet kjøring. Ikke spesielt bra det heller"

Toyota Hiace: Derfor er den nesten uslitelig

... men folk elsker den!

Hvorfor skal da noen betale nesten 300.000 kroner for et godt brukt, åtte år gammelt eksemplar av arten? Du får faktisk en grei Landcruiser til samme prisen. Også den med åtte sitteplasser og firehjulstrekk, samt mye mer utstyr og komfort. Eller du kan kjøpe en splitter ny Toyota Prius hybrid med fem års nybilgaranti til samme pris. Stort tryggere kan det vel ikke bli? Selv om den ikke er like romslig.

Man kan saktens lure... Svaret er både gammelt og enkelt. En vare, i dette tilfellet en brukt Toyota HiAce, er verdt det noen er villige til å betale for den.

Mange mennesker elsker Toyota HiAce. Akkurat på samme måte som noen elsker deg og meg, tross våre særheter, svakheter og mangler. Tross alt skal vi nok være glade for at verden er slik ...

Vår test av Toyota HiAce kan du lese her:

Video: Verdens mest solgte bil gjør comeback.