Sjåføren hadde kjørt i 11 dager – men «glemte» noe viktig

Da ble det stopp i kontrollen.

Statens vegvesen kom over litt av hvert da de denne uken hadde kontroller i Hedmark. Blant annet en sjåfør som hadde kjørt altfor lenge uten å ha lovpålagt hvil. Foto: Statens vegvesen.
Statens vegvesen kom over litt av hvert da de denne uken hadde kontroller i Hedmark. Blant annet en sjåfør som hadde kjørt altfor lenge uten å ha lovpålagt hvil. Foto: Statens vegvesen.

Statens vegvesen gjennomfører en rekke kontroller av tunge kjøretøyer. Her handler det både om det tekniske og om sjåførene har alt det formelle i orden.

Mye av arbeidet gjøres ved kontrollstasjonene rundt om i landet. Men Vegvesenets kontrollører er også aktivt ute i felten, og stopper kjøretøyer.

Denne uken har Vegvesenet gjennomført kontroller av tungtransport i Hedmark. Og det ga resultater.​

Anmeldt til politiet

– Vi utfører kontroller for å luke ut farlige kjøretøy og førere, dermed øke trafikksikkerheten langs veier. Vi kontroller også blant annet for å sikre bransjens konkurransevilkår, sier Geir Thomas Finstad som er fagleder i Vegvesenet.

Etter at kontrollen ved Husum kontrollstasjon i Løten var avsluttet, var hele fire anmeldt til politiet.

En fører av et utenlandsk vogntog hadde kjørt 11 dager, uten helgehvil. Det er et grovt brudd på reglene som sier at man må ha minimum 24 timers hvil etter å ha kjørt seks dager sammenhengende.

Stoppet i kontroll – ble anmeldt og utvist fra Norge

Kontrollørene fattet mistanke til dette vogntoget. Det viste seg at det var manipulert med avgassystemet. Foto: Statens vegvesen.
Kontrollørene fattet mistanke til dette vogntoget. Det viste seg at det var manipulert med avgassystemet. Foto: Statens vegvesen.

Manglet førerrett

En fører av et norsk vogntog ble anmeldt for tre alvorlige brudd på pausebestemmelsene, der det ene bruddet var åtte timer kjøring uten godkjent pause. En annen fører hadde for liten døgnhvil. En dumper ble også vinket inn, der manglet sjåføren førerrett.

Kontrollørene fattet også mistanke til et annet vogntog:

– Her viste det seg av avgass-systemet var manipulert. Alt virket i utgangspunktet intakt, men ved undersøkelser viste det seg at vedkommende hadde montert ulovlig utstyr. Ved fjerning av dette utstyret viste ADBlue-tanken nivået som tomt og var ikke i drift, forteller Finstad.

Kontrollerte over 1.000 kjøretøy – se hva de fant

Se video: Sjåføren hadde et problem – slik løste han det