BMW-sjef: Dieselmotor er fortsatt god løsning

Mener elbil-debatten er helt irrasjonell.

Skal vi tro forsknings- og utviklingssjefen i BMW, Klaus Fröhlich, vil det befinne seg en forbrenningsmotor i 85 prosent av BMWene som selges i 2030. Frölich mener kritikken mot særlig dieselmotoren er feilrettet. Illustrasjonsfoto
Skal vi tro forsknings- og utviklingssjefen i BMW, Klaus Fröhlich, vil det befinne seg en forbrenningsmotor i 85 prosent av BMWene som selges i 2030. Frölich mener kritikken mot særlig dieselmotoren er feilrettet. Illustrasjonsfoto

Mens dieselsalget stadig går nedover, er det noen som står opp og taler imot alle som tror at elbiler skal overta markedet i løpet av kort tid.

BMWs forsknings- og utviklingssjef, Klaus Fröhlich, er en av dem.

Han synes ikke bare elbildebatten er unyansert, men rett og slett irrasjonell.

Han mener det er svært optimistisk å tro at alle bilmarkedene raskt kommer til å omstille seg til strøm. Og trekker særlig fram at dieselmotorer får ufortjent mye kritikk.

Dette kommer fram i et intervju med det australske nettstedet Goauto.com.

En gang var dette manges drømmebil

Norge fremst i løypa

I Norge har vi sett en voldsom utvikling bort fra rene forbrenningsmotorer, og over til elektrifiserte drivlinjer.

I september viste sågar registreringsstatistikken at nesten en av to nybiler var rene elbiler. Det er ikke bare rekordhøyt i Norge, men også i verden.

Vi ligger da også langt foran andre land i verden, når det gjelder elbilandelen.

Én ting overrasker alle med bilen til Mads

Europa følger på

Men selv om utviklingen går betydelig saktere i andre markeder, er trenden den samme i resten av Europa. Og det er særlig dieselmotoren som taper, til elektrifiserte drivlinjer.

Andelen dieselbiler i Europa var for eksempel 36,5 prosent i første halvår i år, mot 42,6 prosent i fjor.

Både Volvo og Porsche har gått ut og sagt at de vil fase ut dieselmotoren, mens Toyota på sin side har uttalt at dieselmotoren ikke er den del av deres framtid.

BMW X5 Diesel: Bilen er flott - det er bare et problem

Vil videreutvikle dieselmotoren

Frölich mener imidlertid at store deler av verden kommer til å bruke forbrenningsmotorer i lang tid framover. Han trekker fram blant annet Russland og Australia, som eksempel.

BMW-sjefen bekrefter også at deres plan er å fortsatt videreutvikle dieselmotoren.

Hans utgangspunkt er nemlig at i 2030 vil fortsatt 85 prosent av BMW sine solgte biler har forbrenningsmotor.

Øyvind sikret seg BMW-scoop: – Han så litt rart på meg

85 prosent forbrenningsmotorer i 2030

Riktignok regner Fröhlich med at det blir noen færre alternativer enn i dag.

– Kanskje fire ulike dieselmotorer. Men det blir både med fire- og seks sylindre. De som kanskje blir vanskeligst er toppmodellene, som for eksempel 550d. Det blir en utfordring sett opp mot utslippskravene vi må forholde oss til. I tillegg er markedet for disse modellene ganske smalt.

Les vår test av en råsprek og ladbar BMW 3-serie her

Feilaktig krig mot dieselmotoren

Frölich opplever at politikere i Europa driver en krig mot dieselmotoren, som han synes blir helt feil.

– Ut fra et utslipps- og eierperspektiv, er en moderne dieselmotor en veldig god løsning. Særlig gjelder det for tyngre biler, understreker han ifølge Goauto.

Akkurat nå venter kunder i Norge og Europa på at nye 3-serie skal lanseres. Den blir tilgjengelig med flere ulike dieselmotorer, bensinmotorer – og som ladbar hybrid.

Første smakebit på en viktig nyhet

I videovinduet under kan du se helt nye BMW 3-serie: