Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er nå tre år siden nyheten sprakk: Volkswagen-konserne hadde bevisst jukset med utslippet fra en rekke av sine dieselbiler.

I starten var det uklart hvor omfattende dette var, men det ble snart klart at Dieselgate omfattet flere millioner biler.

Skandalen har fått store konsekvenser hos Volkswagen. Sjefer har fått sparken, noen har havnet i fengsel – og regningen har kommer opp i enorme beløp.

Audi er et av undermerkene i konsernet, nå har de akkurat vedtatt en rekordstor bot for sin del av dette jukset.

Merkes på bunnlinjen

Tyske myndigheter har nemlig pålagt Audi å betale både for konkrete lovbrudd – og tilbakebetale økonomiske fordeler de skal ha hatt på bakgrunn av utslippsjukset.

Beløpet er tilsammen på 800 millioner Euro, med dagens kurs tilsvarer det i overkant av 7,5 milliarder kroner. Selv for et stort og suksessrikt selskap som Audi, er det beløp som kommer til å merkes på bunnlinjen.

Dieselmotorene som er involvert, er både V6 og V8.

En stor skandale, en kraftig offensiv – og mange ledninger

Volkswagen-konsernet i USA sitter nå på enorme lagre med biler de har kjøpt tilbake, her er Dieselgate-skandalen langt fra over. Foto: Scanpix.
Volkswagen-konsernet i USA sitter nå på enorme lagre med biler de har kjøpt tilbake, her er Dieselgate-skandalen langt fra over. Foto: Scanpix.

Enorm operasjon

Dieselgate-skandalen sprakk første gang i USA. Der har VW blitt tvunget til å kjøpe tilbake et sted mellom 300.000 og 400.000 biler. Andre steder i verden har de kalt inn og utbedret store mengder med biler.

Det gjelder blant annet hjemme i Tyskland der myndighetene har pålagt VW å gjøre dette. Dette har vært en enorm operasjon.

2,46 millioner biler er involvert. Alle skal kalles inn til verksted og gå gjennom et program godkjent av tyske trafikkmyndigheter.

VW-toppen ble dømt til sju års fengsel i USA

Hatt mer enn nok tid

Og her er det ingen bønn: De som ikke følger opp og leverer bilene sine til VWs verksteder, risikerer å få bilene avskiltet.

Tyske Automobilwoche har tidligere rapportert at bileiere i både Hamburg og München har fått avskiltet sine biler, fordi de slipper ut for mye NOx-gasser. De aktuelle bileierne skal ha fått flere advarsler, men likevel unnlatt å følge opp. Og det gjør man naturligvis ikke ustraffet i Tyskland.

I Tyskland ble dette klassifisert som en sikkerhets-oppdatering og dermed gjort obligatorisk. Mens det i andre markeder er en frivillig ordning.

Har du dette dekket? Da bør du kontakte forhandleren din

Se video: En stor konkurrent satser tungt på dieselmotor