Kontrollørene syntes varebilen så tung ut
Dette synet møtte dem da de åpnet bakdøren.
– Vi hadde rigget oss til med kontroll ved Mjøsbrua, sør for Lillehammer. Et stykke ut i kontrollen kom denne varebilen kjørende. Vi la merke til at den så veldig tungt lastet ut, og vinket den derfor inn til kontroll. En tur bort på vekta, så fikk vi bekreftet mistankene våre, forteller Jon Olav Ødegård som er inspektør i Statens vegvesen.
Den utenlandsk-registrerte Volkswagenen hadde to personer ombord. Dette er en stor varebil og plassen var virkelig godt utnyttet, her var det nemlig hele 700 kilo overlast!
Sa de hadde fått delene
Da kontrollørene åpnet bakdøren, fikk de se hva lasten besto av: En stor mengde bildeler, blant dette felger som ser ut til å være av den kostbare sorten.
– De to hevdet at de hadde kjørt rundt i Sør-Norge og fått delene fra ulike verksteder. Akkurat det tar ikke vi stilling til, men vi ringte uansett til politiet som kommer til å følge opp den biten videre. Og varebilen fikk naturligvis ikke kjøre videre, forteller Ødegård.
Stoppet i kontroll, det endte med at han ble utvist fra Norge
Farlige situasjoner
– For 700 kilo er mye overlast?
– Ja, det er det. Når du går så langt over det bilen er godkjent for, påvirker det også kjøreegenskapene i skummel grad. Bilen oppfører seg annerledes på veien. Vi så at den liksom gikk og husket litt. Den var baktung. Og må man bråbremse eller foreta en unnamanøver med en slik last, kan det fort oppstå farlige situasjoner, forteller Ødegård.
– Bilen står fortsatt på kontrollstedet. Og uansett hva som skjer: Herfra får den ikke kjøre før de har lastet av minst 700 kilo, avslutter han.
Vegvesenet slo til midt på natten – det ga resultater
Se video under: Her var det også overlast, se hvordan sjåføren løste det problemet