Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

XC70 var i mange år en storselger for Volvo. Dette var en spesialutgave av stasjonvogna V70. Med litt høyere bakkeklaring, offroadstyling og 4x4 som standard.

– Like trygg og solid som et godstog fra NSB, husker jeg kollega Benny hadde som tittel da han testet XC70 for noen år siden.

V70 ble etter hvert til V90. Men spesialutgaven ble naturligvis med videre i ny versjon, nå under navnet V90 Cross Country (CC)

Vi i Broom var der da den ble lansert første gang, ved den etter hvert så berømte "Broen" mellom Sverige og Danmark. Da lå det i kortene at også den nye utgaven ville bli en bestselger i Norge.

Men slik har det ikke gått. Det ikke så mange forutså ved lanseringen, var at Volvo skulle komme med ladbar hybridversjon av V90, men ikke av Cross Country-utgaven. I Norge ble førstenevnte umiddelbart en stor suksess. Bilen var – og er fortsatt – en avgiftsvinner. Og da ble det plutselig svært stille rundt V90 Cross Country.

Nå har Volvo rullet ut en ny spesialmodell, kan det gjøre at salget løsner litt?

Hva er nytt?

Testbilen heter V90 Cross Country T5 Ocean Race og er utviklet av de som driver med spesialbiler hos Volvo. De står bak blant annet Excellence-modellene, pluss politiversjoner av Volvos biler.

Akkurat denne modellen kan de imidlertid ikke ha brukt så veldig mye tid på. Det handler mest om stylingdetaljer i matt grå og knall oransje, samt spesielle sømmer og felger. Gulvmattene er forresten laget av med et tekstil som heter Econyl, utviklet av 100 prosent resirkulert nylon, blant annet fra gamle fiskegarn hentet opp fra havbunnen.

Det kan jo være smart å ha i bakhånd, hvis miljøvern-naboen rynker på nesa over at du har kjøpt stor og tung stasjonsvogn med 250 hestekrefter.

Bilen bærer preg av å være topputgave. Her er det veldig mye utstyr og luksusfølelse.

Vi testet XC70: Like trygg og solid som et godstog fra NSB

Matt grå detaljer som egentlig er ganske diskret, men som gir bilen særpreg.
Matt grå detaljer som egentlig er ganske diskret, men som gir bilen særpreg.

Hva er styrker og svakheter her?

CC handler i stor grad om design og her har altså Volvo dratt på litt ekstra. I sum fungerer det veldig bra. Bilen ser barsk ut, samtidig som de små stylinggrepene hinter mot at dette ikke er standard Cross Country.

Det er neppe mange kjøpere som virkelig trenger den ekstra bakkeklaringen. Slik sett gjør en V90 med firehjulstrekk nesten nøyaktig det samme. Men høyden og stylingpakken gjør at den ser større og mer ruvende ut enn opphavet.

Bortsett fra det har den alle de gode V90-egenskapene. Komfort, støydemping og ikke minst interiør er på øverste hylle. Den innvendige plassen er svært god, mens bagasjerom på 560 er mer gjennomsnittlig. Her har design gått litt ut over mest mulig plass. Venter du deg veldig inspirerte kjøreegenskaper, vil du nok også bli litt skuffet. Her er komfort viktigst.

Lekkert interiør, de oransje detaljene er med innvendig også.
Lekkert interiør, de oransje detaljene er med innvendig også.

Hva koster den?

XC70 var ganske folkelig priset. Det samme kan vi ikke si om denne testbilen. Den starter på friske 870.000 kroner. Når det Volvo kaller "tilbehør, pakker og option" er på plass, har vi rundet en million med ganske god margin. Nærmere bestemt 1.048.625 kroner.

Da ligger det i kortene at vi neppe får se mange eksemplarer av denne Cross Country-utgaven på norske veier.

Dette ekstrautstyret koster nesten én million kroner

Hvem er konkurrentene?

Den argeste konkurrenten har i mange år vært Audi A6 Allroad. Slik er det fortsatt. De to bilene følger nøyaktig samme oppskrift. I fjor meldte også Mercedes seg på, med en versjon av E-klasse som heter All Terrain.

Og så finnes det naturligvis en lang rekke SUV-er å velge mellom, hvis du heller ønsker deg det.

Klassisk front, ingen tvil om at dette er en Volvo!
Klassisk front, ingen tvil om at dette er en Volvo!

Vil naboen bli imponert?

V90 CC er en bil som fortsatt skiller seg ut, særlig hvis du velger "riktig" farge. Begrenset salg gjør også at du ser veldig mange vanlige V90, for hver CC.

Ocean Race-stylingpakken gir den lille ekstra prikken over i-en. Høyden plasserer den midt mellom vanlig stasjonsvogn og SUV.

Broom mener:

At salget har falt kraftig i forhold til XC70, skyldes altså i hovedsak én ting: At Volvo tilbyr V90 som ladbar hybrid, men ikke har samme løsning på CC-utgaven. Og akkurat nå er det T8 som gjelder, for alle som kjøper stor Volvo. Dermed går det trått å selge V90 CC.

Det betyr også at mange kunder går glipp av det som er en svært kompetent familiebil. Cross Country er på mange måter en smart mellomting mellom SUV og stasjonsvogn. Du får en litt mer høyreist bil som skiller seg ut i trafikken, uten å måtte kjøre diger og ruvende SUV.

Men så var det prisen... Til over en million, har du svært mye annet og fint å velge mellom. Du skal nok være litt over snittet glad i Volvo for å velge denne da.

Nå får norske Volvo-kunder snike i køen

Kjøper du V90 som ladbar hybrid, sparer du også mange avgiftskroner. Det har gått sterkt ut over salget av CC-versjonen i Norge.
Kjøper du V90 som ladbar hybrid, sparer du også mange avgiftskroner. Det har gått sterkt ut over salget av CC-versjonen i Norge.

Hva mener eierne?

Vi har en rekke anmeldelser av vanlig V90 inne, og så langt tre av V90 CC i Brooms bilguide. Hva tror du eierne mener? Klikk her for å finne det ut.

Visste du at:

– Den første CC-varianten fra Volvo kom i 1997 og het V70 Cross Country. Volvos amerikanske importør var en pådriver, og bilen har også solgt svært godt i USA.

– Navnet XC70 kom i 2003, og gikk fram til V70 ble erstattet av V90.

– Rimeligste V90 CC starter på 640.000 kroner, da får du D4-diesel på 190 hestekrefter. I andre enden av skalaen: T6 bensin med 310 hestekrefter. Den har startpris på 986.000 kroner.

Vite mer? Her kan du lese den store testen vår av V90 Cross Country

VOLVO V90 CROSS COUNTRY

Modell: T5 Ocean Race Inscription Motor: 2-liter bensin Effekt: 250 hk / 350 Nm 0-100 km/t: 7,4 sek Toppfart: 230 km/t Forbruk: 0,65 liter/mil Lengde/bredde/høyde: 4,93 - 1,89 - 1,54 meter Vekt: 1.772 kg Bagasjerom: 569/1.526 liter Pris: 870.000 kroner

Se video: Her får Volvo V90 Cross Country kjørt seg på isen