I Norge er elbiler billige. Faktisk de mest gunstige bilkjøpene du kan gjøre, fordi de fortsatt er unntatt avgifter.

Det gjør også at vi har verdens høyeste andel av elektriske biler. I september ble det satt ny rekord. Da var nesten hver andre nybil som ble registrert en elbil.

VW har helt klart forsynt seg av den kaka, med hjelp av e-Golf og e-up!.

VW Golf har også vært Norges mest solgte bilmodell mange år på rad. Men i år må den trolig overlate den æren til et annet merke –nemlig Nissan, og deres elbil, nye Leaf.

Men den tyske bilgiganten har ikke tenkt å sitte passiv og se på at de blir forbikjørt på salgsstatistikken. De har planene klare.

Og mye tyder på at VW vil sørge for at deres neste elbil blir svært gunstig priset.

Her er VW ID i Norge - blir starten på en revolusjon

Som en dieselbil

Det er i utgangspunktet fortsatt slik at det koster mer å produsere elbiler, enn biler med forbrenningsmotor. Derfor er ofte elbilene dyrere i innkjøp.

Snart ønsker imidlertid VW å endre på dette, skal vi tro deres sjef for elektrisk mobilitet, Thomas Ulbrich. Han uttaler nemlig til Green Car Reports at de nye elbilene deres skal prises opp mot sammenlignbare dieselmodeller.

Det kan bety at den nye volummodellen, som vil minne om Golf i størrelse, kan koste under 250.000 kroner.

I.D. er navnet på en helt ny serie med elektriske biler fra VW. Først ut kommer en modell på størrelse med Golf (2020). Men VW har også vist et crossover-konsept (bildet) som er ventet ikke lenge etterpå.
I.D. er navnet på en helt ny serie med elektriske biler fra VW. Først ut kommer en modell på størrelse med Golf (2020). Men VW har også vist et crossover-konsept (bildet) som er ventet ikke lenge etterpå.

Stor og lekker, denne er også på vei fra VW

For millioner, ikke millionærer

Det er ikke første gangen at VW har hintet om at prisen på deres nye elbil blir gunstig. Tidligere har blant annet VWs strategiske sjef, Thomas Sedran, uttalte at den første produksjonsmodellen i den elektriske I.D.-serien, skal bli 8.000 dollar billigere enn Tesla Model 3.

Man har også uttalt av VWs elbiler skal være biler for millioner (av kjøpere), og ikke millionærer. Målet er å selge en million elbiler årlig i 2025.

Hippebussen blir elektrisk, les mer om den her:

Lang rekkevidde

Det som imidlertid vil være den avgjørende faktoren i prisingen, er hvor mye batteriene koster. VW har forutsatt at prisen skal en del ned, i tiden framover.

Mens vi er inne på batteriene: Forespeilet rekkevidde på den første bilen i I.D.-serien er mellom 400 og 600 km.

Forøvrig skal bilen kunne lades induktivt (uten kabel) og bygges på en helt ny plattform – MEB.

Planen er at produksjonsmodellen skal være klar senest i 2020.

Slik skal VW utfordre Tesla

Enda billigere

VW er allerede godt representert med elbiler på bruktmarkedet. Så hvis du ikke har lyst til å vente til I.D.-debuten og vil bruke minst mulig penger, kan du sikre deg en e-up! fra rundt 129.000 kroner.

Storebror e-Golf starter på rundt 180.000 kroner. Da er det biler med relativt høt kilometerstand, lite utstyr og offisiell rekkevidde på 190 kilometer som gjelder.

Tror du VWs elbil kan bli Norges mest solgte bil, når den kommer?

Denne bilen ofret VW på grunn av Dieselgate

Se video av VW I.D. under: