Mot slutten for diesel? Se hva Mercedes gjør

STUTTGART (Broom/TV 2): Her går de mot strømmen.

Mercedes gjør seg klare til å lansere en ny generasjon ladbar hybrid-drivlinje – med både diesel- og bensinmotor. Brooms Mats Brustad tester i Tyskland akkurat nå.
Mercedes gjør seg klare til å lansere en ny generasjon ladbar hybrid-drivlinje – med både diesel- og bensinmotor. Brooms Mats Brustad tester i Tyskland akkurat nå.

Dieselbilsalget faller over hele Europa, flere produsenter har gått ut og erklært at de skal fase ut diesemotorer i bilene sine – og myndighetene (ikke minst i Norge) gjør det dyrere å eie og bruke dieselbiler .

Midt oppe i dette går Mercedes solid mot strømmen. De gjør seg nemlig klare til å lansere en helt ny ladbar hybridløsning – med dieselmotor i kombinasjon med elmotor. Dette kommer på både C-klasse og den større E-klasse.

Brooms Mats Brustad er akkurat nå på den første prøvekjøringen av disse bilene, i Mercedes-hjembyen Stuttgart i Tyskland.

Hvordan det er, må vi naturligvis finne ut av. Det er tid for å ringe vår mann på lanseringstur.

Spennende satsing

Ring, ring

– Hei Knut! Passer bra at du ringer nå. Jeg har akkurat en liten pause mellom to av modellene her. Men bare så du vet det: Kjøreinntrykk får vi ikke lov til å dele i dag, der er det sperrefrist til i morgen. Men jeg får lov til å fortelle om alt som ikke har med det å gjøre.

– OK, skjønner. Hva kan du fortelle om bilene så langt?

– Jo, at dette helt klart er en spennende satsing fra Mercedes. De har tydelig tro på at dieselmotoren fortsatt har mange års levetid foran seg. Hvis ikke hadde de nok ikke lansert en drivlinje som denne. Men det handler ikke bare om diesehybrid. Mercedes slår like godt til med en ny bensinhybrid-løsning også. De to deler batteripakke og elmotor. Her kan man altså velge om man vil ha bensin eller diesel - i tillegg til strøm, forteller Mats.

Nå raser salget av dieselbiler i Norge

Med over 300 hestekrefter og et voldsomt dreiemoment er det ikke noe å si på prestasjonene her.
Med over 300 hestekrefter og et voldsomt dreiemoment er det ikke noe å si på prestasjonene her.

Over 300 hestekrefter

Rent konkret er det snakk om en helt ny batteripakke, som er doblet i forhold til den vi kjenner fra ladehybridene fra Mercedes så langt. Fra 6,4 til 13 kWh. Vekten er likevel den samme.

– Dieselutgaven har en 2-liters motor, i kombinasjon med elmotoren. Her er det samlet systemeffekt på 306 hestekrefter, og voldsomme 700 Nm. Dette gjelder både for C-klasse og E-klasse. Det gjør at de begge klarer 0-100 km/t på under 6 sekunder.

– De som heller vil ha bensinmotor, får også en 2-liter. Her er samlet systemeffekt 320 hestekrefter, og samme dreiemoment som på dieselmotoren. Jeg kan ikke si noe om hvordan det føles ut på veien, men det kan vel mange tenke seg til selv, smiler Mats.

BMW bekrefter rekordlang ladbar rekkevidde

Det henger mørke skyer over dieselhimmelen akkurat nå – men Mercedes lar seg ikke stoppe av det.
Det henger mørke skyer over dieselhimmelen akkurat nå – men Mercedes lar seg ikke stoppe av det.

Ekstremt lave tall

– Hva med rekkevidde bare på strøm, det tipper jeg mange lurer på?

– Helt sikkert! C-klassen klarer 57 kilometer, mens E-klasse er oppgitt til 54 kilometer. Dette er etter siste versjon av den såkalte NEDC-2-målemetoden, men ikke WLTP som nå er på vei inn. Det betyr nok fort at realistisk rekkevidde er noe lavere. Men her må vi som vanlig legge til at det har mye med både kjørestil, topografi og temperatur å gjøre.

– De offisielle forbrukstallene er som vanlig for ladbare hybrider – ekstremt lave. E-klasse med bensinhybrid er oppgitt til 0,20 liter/mil. Velger du dieselhybrid i stedet, synker dette tallet til 0,16 liter/mil. Det er verdt å understreke at det er veldig teoretisk. Skal du komme i nærheten av et slikt tall, må du ha nesten utelukkende småkjøring og du må lade ofte. Ellers blir det fort mye høyere, sier Mats.

300de betyr at dette er en ladbar dieselhybrid!
300de betyr at dette er en ladbar dieselhybrid!

Nøysom dieselmotor

– Men diesel i 2018, hvordan argumenterer Mercedes selv for dette?

– På vanlig og rasjonell tysk måte! Jeg får følelsen av at de mener dagens dieselskepsis er altfor overdrevet. De peker på at dieselmotorene deres aldri har vært renere og at denne allerede oppfyller krav som ligger to år fram i tid. I tillegg argumenterer de med at dette er den beste løsningen i forhold til drivstoff-forbruk. Når strømmen er brukt opp, har du en nøysom dieselmotor som jobber sammen med hybridløsningen. Det bør gi vesentlig lavere forbruk på langkjøring, enn bensinhybrider kan varte opp med, sier Mats.

Her hjemme er det viktig å merke seg av E-klasse stasjonsvogn nå for første gang får hybrid drivlinje, tidligere har kun sedanen vært tilgjengelig med dette. I praksis bør det utvide potensialet kraftig. Og ser vi bort fra diesel-skepsisen, er dette på mange måter en perfekt Norges-modell.

Mercedes: – Ikke aktuelt å legge ned dieselmotoren

E-klasse som ladbar dieselhybrid kommer til Norge ved årsskiftet, både som sedan ( bildet) og stasjonsvogn.
E-klasse som ladbar dieselhybrid kommer til Norge ved årsskiftet, både som sedan ( bildet) og stasjonsvogn.

Teste S-klasse

– Ja, i alle fall hvis den kommer med firehjulstrekk i tillegg, det får vi ikke hverken bekreftet eller avkreftet her nede. Salgsstart er allerede i oktober og bilen kommer til landet rundt årsskiftet. Det skal bli veldig interessant å se prisene her. De er ikke offisielle ennå, men det ligger an til å bli en E-klasse som blir svært konkurransedyktig mot konkurrentene, sier Mats.

– Men du: Nå er det tid for å teste S-klasse hybrid her. Det kan jeg ikke komme for sent til! Jeg kommer tilbake til mer om lanseringene og bilene her på Broom allerede i morgen!

Mercedes lager ekstra luksus-utgave av sin S-klasse

Se video: Her debuterte dieselhybridene til Mercedes