Det norske bilmarkedet har vært preget av stor usikkerhet det siste året.

Bakgrunnen er innføring av en helt ny målemetode for utslipp – som igjen har mye å si for avgiftene på nye biler.

Mange biler blir målt til høyere utslipp etter den nyinnførte målemetoden WLTP, kontra den "snillere" NECD som har blitt brukt til nå. Dermed lå det an til at mange biler kunne bli mye dyrere.

Innen bilbransjen var bekymringene store. Ikke bare ble bilene dyrere ut til forbrukerne. Man risikerte også å få et system som var både uoversiktlig og uforutsigbart.

Men tidligere i høst gikk Regjeringen ut med en lovnad om å utsette overgangen til avgiftsberegning basert på CO2-utslipp målt etter nye regler (WLTP).

Dette bekreftes i dag ved fremleggelsen av statsbudsjett for 2019.

WLTP: Fire bokstaver kan snu opp-ned på norske bilpriser

Godt mottatt i bransjen

– Dette er gode nyheter for alle bilkjøpere. Nå kan både de og bransjen puste lettet ut. Man har i praksis kjøpt seg tid til å finne fram til et godt og forutsigbart system, forhåpentligvis er det på plass i god tid før neste års statsbudsjett, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen.

I bilbransjen blir dette svært godt mottatt. Ulf Tore Hekneby er administrerende direktør i Harald A. Møller AS som er Norges største bilimportør. Han har denne kommentaren:

Nye biler forurenser mye mindre enn gamle

Elbilene, her representert ved bestselgeren Nissan Leaf, går sin seiersgang i det norske markedet. Etter det nye målestystemet, risikerer bensin- og dieselbilene å bli mye dyrere allerede fra årsskiftet. Nå er dette utsatt.
Elbilene, her representert ved bestselgeren Nissan Leaf, går sin seiersgang i det norske markedet. Etter det nye målestystemet, risikerer bensin- og dieselbilene å bli mye dyrere allerede fra årsskiftet. Nå er dette utsatt.

Rettferdig og forutsigbart

– Det norske bilmarkedet står allerede midt i en historisk omstilling. Derfor er det ekstra viktig for både bransje og forbruker at WLTP-innføringen skjer på en rettferdig og forutsigbar måte.

Ulf Tore Hekneby leder landets største bilimportør, Harald A. Møller AS.
Ulf Tore Hekneby leder landets største bilimportør, Harald A. Møller AS.

– KrF har uttalt at de ser på en videreføring av overgangsordningen som en klok løsning. Vi forventer at de står ved det og at de sikrer flertall for en løsning som gjør at forbrukerne unngår å bli hovedingrediensen i et politisk spill på Stortinget denne høsten, sier Hekneby.

Det håpet deler også Brooms redaksjonssjef:

Kamp bak kulissene

– Ja, vi kunne fått en situasjon som hadde rammet både bilkjøpere og bransjen uforholdsmessig hardt. Dette ville også rammet arbeidsplasser. Vi skal huske at dette egentlig bare handler om et nytt system for å måle utslipp. Bilene slipper i praksis ut akkurat like mye som før. Men det nye systemet er strengere, dermed blir også tallene høyere. Her blir utfordringen å finne en god ordning som treffer mest mulig riktig, sier Møller Johnsen.

I forkant av Regjeringens avklaring, pågikk det en intens kamp bak kulissene. Fra flere hold har høyere avgift på bensin- og dieselbiler blitt ønsket velkommen, da dette ytterligere kunne forsterket overgangen til nullutslippsbiler. Den nye ordningen rammer nemlig bare biler med forbrenningsmotor. Elbiler går helt klar, ladbare hybrider med høy rekkevidde på strøm ville heller ikke fått mye mer avgift.

Topp 5: Bilene som forurenser aller mest

Se video: Siv Jensen fikk møte en helt spesiell bil