Tesla i Norge holder kortene tett til brystet, rundt hvor mange som har bestilt den nye Model 3.

Den amerikanske elbilprodusenten kan imidlertid bekrefte at det er "mange". Fra før vet vi jo at toppmodellen, SUVen Model X, var Norges mest solgte bil i september. Den og Model S har vært blant de mest solgte bilene i Norge i en årrekke.

Så at nordmenn har stor appetitt for Tesla, er det ingen tvil om.

Vi har vært på besøk hos Tesla og sett på og kjørt Model 3

Fra 300.000 kroner

Model 3 blir den første folkelig prisede modellen deres, med en startpris som trolig legger seg rundt 300.000 kroner. Det betyr at enda mange flere kan unne seg en Tesla.

Akkurat nå vises Model 3 for publikum på bilutstillingen i Paris. I Norge er det fortsatt en rekke kjøpere som ikke har fått se bilen de har bestilt. Og bare et fåtall nordmenn har fått anledning til å faktisk kjøre bilen.

Derfor benyttet vi anledningen til å ta en ekstra god kikk på og i bilen i Paris – og filmet rundturen vår.

Her er vår første test av Tesla Model 3

God rekkevidde

Startprisen gjelder Model 3 med Standard Range. Denne batteripakken gir en rekkevidde på rundt 350 kilometer.

Går du for Long Range øker rekkevidden til rundt 500 kilometer – mens prisen blir rundt 400.000 kroner. Long Range-utgaven har også mulighet for 4x4.

Topputgaven heter Model 3 Performance, og skal klare 0-100 km/t bare 3,5 sekunder.

Tesla: Snart kan du sove bak rattet

Hengerfeste

Leveringene starter tidlig i 2019 – mens de som bestiller nå, må belage seg på å vente 12-18 måneder før de får bilen.

Et spørsmål mange i Norge stiller seg, er om det kommer hengerfeste på Model 3. Her har det være mye fram og tilbake på "ryktebørsen". Akkurat nå virker det mest sannsynlig at dette ikke blir tilgjengelig. Det vil nok i tilfelle være en stor nedtur for mange kjøpere.

Men vi har ikke fått noen endelig bekreftelse fra Tesla på hverken det ene eller det andre her. Så vi holder fortsatt døren på gløtt ...

Se hele innslaget fra Paris i videovinduet øverst i artikkelen.

Slik kommer du lenger med elbilen

I klippet under kan du se hvordan det gikk da Tesla Model 3 ble krasjtestet for første gang: