Det første man blir bedt om å sjekke ved kjøp av bruktbil, er gjerne historikken. God oppfølging fra bilen var ny, har mye å si for verdien.

Serviceheftet er derfor regnet som et svært viktig verdipapir.

Her er serviceintervallene listet opp, med plass til stempel og signatur fra verkstedet som har gjort jobben. Et komplett servicehefte forteller at bilen har fått den oppfølgingen produsenten anbefaler. Det er en viktig trygghet for alle som kjøper bruktbil.

Men kan man egentlig stole hundre prosent på serviceheftet? Brooms bilekspert Benny Christensen har mange år bak seg i bilbransjen. Hans råd er å være skeptisk, i alle fall i utgangspunktet.

Jukse-stempler

– Ja, dessverre er det kjeltringer også her, folk som forsøker å utnytte godtroende bilkjøpere. Det er mange historier rundt servicehefter som bare har "blitt borte", eller som har stempler og signaturer som ser mistenkelig like ut, selv om servicene er utført over et tidsrom på mange år. Nå i det siste har jeg også blitt gjort kjent med at du for noen hundrelapper kan kjøpe stempler som ser offisielle ut, på nettet. Det innbyr naturligvis også til juks, forteller Benny.

Vi i Broom skrev tidligere i høst om en nordmann som selger slike stempler. Hans argument er at dette er smart for de som tar servicer og reparasjoner selv, og som på denne måten kan dokumentere det i serviceheftet.

Les saken: Advarer mot "lure-stempel" som selges på nett

Disse stemplene kan være mistenkelig like et stempel fra en merkeforhandler. Faksimile fra finn.no
Disse stemplene kan være mistenkelig like et stempel fra en merkeforhandler. Faksimile fra finn.no

Ta en nøye titt

– Jeg kan vel ikke helt utelukke at noen tenker slik, men for meg blir dette helt feil. Jeg ville absolutt ikke kjøpt en bil hvor eieren selv har drevet og stemplet i serviceheftet. Da tenker jeg at vedkommende kan ha jukset med veldig mye annet også. For meg er dette å betrakte som dokumentfalsk, men dessverre er nok ikke alle bilkjøpere så våkne at de vil kunne oppdage det, sier Benny.

– Hva er ditt råd for at man skal unngå å bli lurt?

– Som sagt: Serviceheftet er svært viktig. Derfor skal du også ta en nøye titt på det. Sjekk at stemplene er fra et verksted eller en bilbutikk, ikke bare logoen til bilmerket. Se også på datoer og kilomerstand. Henger dette sammen? Virker det riktig ut fra normal bruk av bilen? Sjekk også signaturene. Ser de ekte ut? Føler du at noe skurrer her, må du konfrontere selger med det. Hvis han eller hun ikke har noen god forklaring, er det sannsynligvis best å droppe bilen og heller finne en annen, sier Benny.

Servicehefte: Pass opp hvis dette er blitt borte

Serviceheftet er bilens viktigste verdipapir – i alle fall så lenge ingen har jukset med det.
Serviceheftet er bilens viktigste verdipapir – i alle fall så lenge ingen har jukset med det.

Blir digitalt

Han råder også bruktbilkjøperne om å be om mest mulig annen dokumentasjon rundt ting som er gjort med bilen:

– Ja, og det er viktigere jo eldre bilen er. Når ble viktige slitedeler sist skiftet? Finnes det kvitteringer for dette? Registerreim-bytte er også svært viktig. På biler som har dette, skal den skiftes etter en viss kilometerstand eller antall år. Hvis en av disse er overskredet må du ha dokumentasjon på at jobben er gjort. Hvis ikke, er det ren bingo å kjøpe bilen. Kjøper du en bil uten servicehefte og historikk, må du også være forberedt på at absolutt alt kan skje med bilen, så fort du har fått navnet ditt i vognkortet, avslutter Benny.

PS: Serviceheftet er i ferd med å bli digitalt på flere nye biler. Det betyr at det fysiske heftet forsvinner, i stedet lagres alt digitalt i bilens systemer, og naturligvis hos forhandleren.

Hvis prisen "kan diskuteres" – da skal du prute!

Se video: Verdens mest solgte bil gjør comeback i Norge