Nye BMW X5 er en av mange biler som vises på bilutstillingen i Paris akkurat nå. Det er fjerde generasjon som nå er avduket, og den har fått en helt ny plattform. Den er blitt større, men likevel lettere – og skal ha enda bedre kjøreegenskaper enn forgjengeren.

Dessuten er den blitt en seriøs offroader. I alle fall om du bestiller offroad-pakken, som blant annet inkluderer luftfjæring som gir deg økt bakkeklaring.

Men for de fleste handler det ikke om å kjøre en slik bil i terrenget. Den vil nok i minst 90 prosent av tiden kjøre med asfalt under hjulene.

Viktigere for folk flest, er derfor plass og praktiske egenskaper. Og det har BMW tenkt mye på.

2019 BMW X5: Her kan du lese mye mer og se masse bilder

Smart løsning

Bagasjerommet tar fortsatt 650 liter (1.870 liter om du legger ned ryggen på baksetene).

Det er også plass til en tredje seterad, slik at du får med opptil syv personer.

Alt mer eller mindre som før, der altså.

Det er imidlertid noen smarte nyheter: De har for eksempel funnet løsningen på et problem som mange har irritert seg over både på BMW X5 og en rekke andre SUVer og stasjonsvogner: Hvor man skal gjøre av bagasjeromstrekket, eller rolloen, som den kalles, når den ikke er i bruk.

Den er ofte i veien når ryggen på baksetene legges ned, og hindrer at man får brukt plassen fullt ut.

Nå blir taxien til Evald fra Ullensvang verdenskjent

Bagasjeromstrekket kan enkelt og greit felles ned i gulvet – og blir helt borte.
Bagasjeromstrekket kan enkelt og greit felles ned i gulvet – og blir helt borte.

Forsvinner

I nye X5 kan du bare sende hele rolloen ned i gulvet. På den måten slipper du å ta ut hele beholderen når du legger ned baksetene og vil bruke mest mulig av plassen.

Trekket heves og senkes via skinner på hver side.

Ikke den viktigste nyheten på nye X5, men likevel en av de mest praktiske! Bare husk at det er ekstrautstyr ...

Første generasjon BMW X5: Kan være et risikabelt bruktbilkjøp

Slik ser det ut når bagasjeromstrekket er tatt bort. Da er det bare å legge ned ryggen på baksetene og laste inn det som måtte ønskes.
Slik ser det ut når bagasjeromstrekket er tatt bort. Da er det bare å legge ned ryggen på baksetene og laste inn det som måtte ønskes.

Gummi og støtte

Midt på gulvet ligger også noen skinner som er dekket av gummi, som skal bidra til at bagasjen ligger stødig. Disse kan også heves, slik at de blir fysiske sperrer, og stopper kofferter eller annen bagasje fra å skli rundt når du kjører.

Små kroker er naturligvis også på plass, et eget rom under gulvet er det også – og oppbevaringsrom på sidene.

I tillegg fortsetter BMW med en løsning som mange X5-kjøpere setter pris på.

Spar 100.000 på BMW X5

Todelt bakluke

Da snakker vi om den todelte bakluka. Den gjør det mulig å bare åpne den øverste delen og slik sett få enklere tilgang til bagasjen.

I tillegg kan altså den nedre delen senkes, elektrisk i den nye utgaven, som gir mulighet til å sette seg og ta på skiutstyret eller en kaffekopp.

Det negative med en slik løsning, er at du kan få noen utfordringer med å nå det som ligger helt innerst i bagasjerommet.

Les om brukt BMW i vår store bruktbilguide

Vi tok også en nærmere kikk på helt nye BMW 3-serie i Paris. Se mer om det i klippet under: