Nytt bilmerke får tidenes salgsøkning i Norge

Det skyldes én modell.

DS melder seg på i elbilmarkedet, deres første elektriske modell er akkurat offentlig. Bilen kommer på markedet til neste år. Allerede nå har nesten 1.000 norske kunder reservert den.
DS melder seg på i elbilmarkedet, deres første elektriske modell er akkurat offentlig. Bilen kommer på markedet til neste år. Allerede nå har nesten 1.000 norske kunder reservert den.

Franske DS startet som et rent undermerke til Citroën. Den første bilen kom i 2009 – og ambisjonen var å konkurrere mot de tyske premiummerkene.

Det har lenge gått sånn passe. DS har ikke klart å få særlig dreis på salget, samtidig som bilene særlig i starten kanskje ikke var eksklusive nok.

Men nå er DS midt i en stor satsing. For et par år siden ble de skilt ut som et frittstående merke. En rekke nye modeller er på vei, blant dem en bil som her til lands kommer til å gi dem en voldsom salgsøkning til neste år.

Nesten uvirkelig tall

DS 3 Crossback E-Tense er nemlig en elbil, nærmere bestemt en elektrisk crossover.

Tirsdag denne uken åpnet DS for reservasjon av bilen, for øvrig samme dag som den store bilutstillingen i Paris åpnet dørene. Og mot slutten av første salgsdag, hadde nesten 1.000 norske kunder satt seg på liste for å få kjøpe den og betalt depositum på 3.333 kroner.

– Det er et nesten uvirkelig tall for DS, som så langt i år ikke har solgt mer enn 60 biler i det norske markedet. Her ligger det an til tidenes salgsøkning. Og vi skal huske at dette altså er snakk om bare én dag. Derfor er det også grunn til å tro at dette tallet vil stige betydelig, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som er på plass i Paris.

Her kan du gjøre kupp på sjelden bruktbil

Fransk luksus er utgangspunktet for DS-interiørene, her skal de skille seg klart fra de tyske konkurrentene.
Fransk luksus er utgangspunktet for DS-interiørene, her skal de skille seg klart fra de tyske konkurrentene.

Skiller seg ut

På DS-standen har det vært folksomt rundt 3 Crossback, en modell som også skiller seg ut designmessig.

– Ja, DS står ut på dette området. De går for design som skal utstråle det franske, både utvendig og innvendig. Det betyr i praksis mer særpreg enn mange av de tyske rivalene. Dette er en bil som kommer til å skille seg ut i trafikken når den kommer til Norge, sier Vegard.

LES MER: Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

DS annonserer rekkevidde på rundt 300 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.
DS annonserer rekkevidde på rundt 300 kilometer, etter den nye og strengere WLTP-målemetoden.

Kommer neste høst

– Og kundene vet ikke en gang hva den skal koste?

– Det er riktig. Men det ligger an til at dette blir et gunstig elbilkjøp i Norge. VI tipper at den vil havne på rundt 330.000-340.000 kroner. Med rekkevidde et stykke over 300 kilometer etter den nye WLTP-målemetoden, gir det svært gode forusetninger i vårt hjemlige marked, mener Vegard.

Etter utgående NEDC-måling var rekkevidden for øvrig på 450 kilometer. Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader. Den elektriske motoren er på 136 Hk og batteripakken er som vanlig plassert i bunnen av bilen.

Leveringen av biler til Norge vil for øvrig starte høsten 2019.

Dette er en virkelig sjelden luksusbil

Se video av DS-elbilen fra Paris under