Det har sjelden vært stille rundt Tesla, men de siste månedene har det vært ekstra høy temperatur hos den amerikanske elbil-produsenten.

Selskapet jobber intenst med å få opp produksjonen av "folke-elbilen" Model 3. Samtidig har det vært svært mye støy rundt Tesla-sjef Elon Musk.

Det toppet seg da han 7. august la ut en Twitter-melding om at han vurderte å ta Tesla av børsen og gjøre selskapet privat.

Musk skrev at han vurderte å gjøre Tesla privat til en pris på 420 dollar per aksje. Han hevdet også å ha sikret finansiering.

Den nyheten slo ned som en liten bombe.

Leverte inn søksmål

Tesla-aksjen steg med nesten 11 prosent samme dag som meldingen ble lagt ut, men et par uker senere sa Musk at han hadde droppet hele planen..

At Musk kommer med kontroversielle utspill har vi blitt godt vant til etter hvert. Men denne gangen tråkket han over noen viktige grenser. Amerikanske The Securities and Exchange Commission (SEC) tilsvarer Finanstilsynet her hjemme. De leverte forrige uke inn et søksmål hvor de anklaget Musk for bedrageri. I søksmålet skrev de at Tesla-sjefen ikke hadde diskutert eller gjort noen avtale om kjøp av Tesla. De mener derfor at han førte investorer bak lyset.

Dette endte kjapt med et forlik, der Musk og Tesla vedtok en bot på 40 millioner dollar (over 400 millioner norske kroner). Dessuten at Musk ikke får sitte som styreleder i Tesla i de neste tre årene.

Produksjonen av Teslas Model 3 har møtt på en rekke utfordringer. Men nå kan i alle fall noen av disse være løst. Foto: Scanpix.
Produksjonen av Teslas Model 3 har møtt på en rekke utfordringer. Men nå kan i alle fall noen av disse være løst. Foto: Scanpix.

Hatt all makt

Broom-redaktør Knut Skogstad følger bilbransjen tett. Han peker på at det som nå skjer hos Tesla kan få store konsekvenser for selskapet:

– Ja, mange har lenge ment at det har vært uheldig at Elon Musk så til de grader har hatt all makt hos Tesla. Han har drevet selskapet som et "one man show" i mange år. På den ene siden er nok det mye av forklaringen på at Tesla har klart seg så bra som de har gjort. Men samtidig blir det en bekymring, når Musk stilling er så sterk at det ikke er noen som kan ta til motmæle hvis vurderingene hans er dårlige, sier Skogstad.

Han peker på at mange, blant annet analytikere, lenge har anbefalt en delt ledelse av Tesla.

Positive tall

– Musk har helt tydelig motarbeidet det, men nå ble han altså tvunget til å godta løsningen. Ryktene sier også at han var rasende på SEC og deres utspill og at han truet med å slutte i Tesla underveis i denne prosessen. Derfor er det også stor usikkerhet rundt hvordan den nye modellen vil fungere i praksis. Det kommer nok også i stor grad an på hvem som kommer inn. Om det er en person som virkelig vil gi Musk motstand, eller om han fortsatt vil få det som han vil, sier Skogstad.

Tidligere denne uken la Tesla fram positive tall rundt produksjonen av "folke-elbilen" Model 3. De har produsert over 50.000 eksemplarer av denne i årets tredje kvartal. Det kan tyde på at de har klart å løse i alle fall noen av produksjonsproblemene de har slitt med.

– Det er da også helt avgjørende for selskapet. Tesla har tapt veldig mye penger de siste årene. Hvis aksjemarkedet mister troen på at de skal lykkes, kan Tesla virkelig være ille ute. Derfor må de få opp produksjonen, levere ut biler og få inn penger. Her er også timingen viktig. En rekke bilprodusenter kommer nå med elbiler. Tesla er ikke lenger så alene som de i mange år var. Derfor blir også konkurransen mye tøffere, Tesla har ikke råd til å kaste bort noen tid nå, sier Broom-redaktøren.

Elon Musk har markert seg som en visjonær leder av Tesla – og får en stor del av æren for at de faktisk har klart å utfordre den etablerte bilbransjen.
Elon Musk har markert seg som en visjonær leder av Tesla – og får en stor del av æren for at de faktisk har klart å utfordre den etablerte bilbransjen. Foto: Scanpix

Rovdrift på ansatte

– Men hvor viktig er egentlig Elon Musk for Tesla?

– Fram til nå vil jeg si at han har vært helt avgjørende. Musk har klart noe de færreste trodde var mulig, nemlig å bygge opp en bilprodusent helt fra scratch. Underveis har det vært veldig mange skjær i sjøen. Han har vist et enormt pågangsmot og klart å snu seg rundt og finne løsninger når det mange ganger har sett mørkt ut. Uten Musk hadde det neppe vært noe Tesla i dag.

– Samtidig er det ikke til å legge skjul på at Musk har drevet rovdrift på mange av sine ansatte. Han stiller store, noen ganger helt urealistiske krav, til folk. Derfor har det også vært stor gjennomtrekk i ledende stillinger i selskapet. På lengre sikt er det skummelt, også fordi det kan bli vanskelig å rekruttere flinke medarbeidere. Tesla må videre fra gründerfasen de har vært i veldig lenge, og den overgangen er nok ikke bare enkel.

– Her kommer også den nye organiseringen inn. Hvis den nye styreformannen og Elon Musk ikke klarer å samarbeide godt, kan det i verste fall bety full borgerkrig i selskapet. Og det er nok det Tesla minst av alt trenger nå, avslutter Skogstad.

Se video: Denne vil gi DS en voldsom økning i Norge