Elbilskadene koster mest
Batteripakken under bilen er særlig utsatt.
Det skjer nå flere skader med elbiler enn med fossile biler, og snittskaden er dyrere.
Da de første elbilene kom, ble disse ofte kjørt i tettbygde strøk. Der er trafikken størst, og risikoen for små og større bulker er høyere. Snittskaden var den gangen litt billigere enn for fossile biler, og det var også større andel mindre skader på elbiler.
– Dette har endret seg nå, ifølge leder ettermarked motor Norge i forsikringsselskapet If, Vidar Brustad.
7 prosent dyrere
– Det vi ser nå det siste året, er at når elbiler kommer med lengre rekkevidde brukes de også mer utenfor tettbygde strøk. Dette resulterer i at skader gjerne blir mer omfattende, og ganske lik det som er tilfellet for fossile biler.
Dersom vi ser på snittskaden for det siste året og inkluderer alle elbiler, ligger nå snittskaden for alle elbiler ca 7 prosent høyere enn for de fossile bilene. Om vi tar bort de dyreste elbilene i premium segmentet, så ligger snittskaden på elbiler relativt likt med de fossile bilene, sier Vidar Brustad.
Andre typer skader
Han kan fortelle at det foreløpig er noe lavere andel kondemneringer for elbiler enn for fossile biler.
– Dette vil nok utjevne seg nå som vi får levering av elbiler med lengre rekkevidde, og som brukes langt mer også utenfor tettbygde strøk, legger han til.
Ifølge Vidar Brustad oppstår det dessuten andre typer skader med elbiler og hybrider.
Dødsulykker på norske veier: Elbiler er nesten aldri involvert
Kan skade batteripakken
– Dette kan være med på å dra kostnadene opp, ikke minst dersom det oppstår skader på batteripakkene med tilhørende komponenter.
I de fleste bilene ligger batteriet i bunnen av bilen med en beskyttelsesplate ned mot veien.
Dersom man kjører over en stor stein, et kumlokk eller lignende som slår opp i beskyttelsesplaten og skader denne, kan det oppstå skade på selve batteripakken.
En ting synes mange er skummelt med elbilene
Kan skade batteriet
– Ved service på elbiler inngår det normalt et punkt som omhandler dette med kontroll av batteri/beskyttelsesplate for skader. Dette er viktig nettopp med tanke på om batteriet kan ha fått skade.
I dag finnes det forskjellige rutiner og toleranser for dette hos de forskjellige elbil-merkene.
Noen sier at batteripakken skal demonteres for kontroll dersom det er skader i bunnplaten på mer enn 0,5 cm inntrykk, andre tillater 1 cm inntrykk. Andre igjen kan tillate forskjellige dybder alt etter hvor skadene oppstår.
– Årsaken til dette er at en bulk/inntrykk i bunnplaten kan føre til at denne bulken presser på batteriets celler, noe som over tid kan føre til skader i selve batteriet, forteller Vidar Brustad.
En liten skade kan koste flere titusener
Se video: Slik går det når Tesla Model 3 møter veggen