Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Dette er en ekte billegende

Mitsubishi L200 er vel så mye en livsstilbil som et nyttekjøretøy.
Mitsubishi L200 er vel så mye en livsstilbil som et nyttekjøretøy.
Vi tar en titt på alle generasjonene.

Året er 1978, verden forandrer seg. Space Invaders sprer seg på spillkonsoller verden over og etablerer videospillindustrien. Det første automatiserte mobiltelefonnettet bygges i Japan og Supermann tar helt av på kino.

Et produkt til som lanseres, og som over de fire neste ti-årene vil bringe mobilitet til 4,7 millioner mennesker, er Mitsubishi L200.

Dette er en pickup som kan kjøres på alle typer veier, hvor som helst på kloden. Utviklet for å møte ønskene om god driftssikkerhet, holdbarhet og lastekapasitet, sammen med god framkommelighet, brukervennlighet og komfort på nivå med en personbil.

Har solgt 9.000 biler i Norge​

De første modellene ble kalt «FORTE» mens biler for eksport hadde dekaler med «L200», som er i bruk den dag i dag.

– L200 har vært og er en veldig viktig modell for oss. Den har solgt jevnt og trutt gjennom mange, mange år. Den aller første kom til Norge i 1982 og siden har mer enn 9.000 slike biler blitt solgt her hjemme.

Det forteller Vegard Werner, som er produktsjef hos den norske importøren.

– Det aller beste året var 2006 med 665 registreringer, det var under introduksjonen av forrige generasjon, fra mai og ut året. Så det var ikke over et fullt år en gang. L200-kunden er ofte en tidligere L200-kunde. Disse er svært lojale og vi har veldig mange som kjøper igjen og igjen... Det er hyggelig for oss og viser at produktet holder mål, mener Werner.

– Det er jo stort sett toseters varebiler dette. Kjøperne er alt fra håndverksbedrifter, entreprenører, bønder, men også større kunder som Statens Vegvesen og Bane Nor. Dessuten privatpersoner som ønsker seg en tøff og robust bil, forklarer Werner videre.

– Det som også er litt gøy er at kundene ofte kjøper mye utstyr til bilene sine, så det finnes knapt to like. Vi snakker om utstyr som større dekk og felger, planlokk, eller glassfiber-topp til planet, ekstralys og så videre, avslutter produktsjefen.

Vi har tatt en liten reise gjennom historien og tatt et bitte-lite glimt av hva som kanskje kommer i fremtiden:

Ekspedisjons-bil: Dette er bilene for deg som skal kjøre jorda rundt

1978: 1. generasjon

Dette er den aller første og man ser tydelig likheten til Mitsubishi Galant fra samme tid.
Dette er den aller første og man ser tydelig likheten til Mitsubishi Galant fra samme tid.

Designet var inspirert av sedanen Galant, med langt panser, og fire frontlys. Motorutvalget var en 2,0-liter og en 2,6-liter bensinmotor for Nord-Amerika og 1,6-liter bensin i Japan og andre verdensdeler. En 2,3-liter dieselmotor var også tilgjengelig.

Chassiset var ganske sofistikert til å være et nyttekjøretøy, med skivebremser foran, doble triangelarmer / sprialfjærer i hjulopphenget foran, mens man bak fant bladfjærer og en stiv aksel. Mitsubishi hadde fordelen av å ha produsert Jeeper i mange år, og kunne legge til et nyutviklet 4WD-system hvor man kunne velge mellom drift på bare to hjul eller alle fire hjul.

L200 ble en foregangsmodell for Mitsubishis 4WD-modellrekke som skulle bestå av blant annet SUV-legendenPajero i tillegg til L200 og senere L300.

1986: 2. generasjon

Generasjon nummer to ble mindre personbil og mer barsk pickup.
Generasjon nummer to ble mindre personbil og mer barsk pickup.

I mars 1986 kom andre generasjon. Eksteriøret er klassisk med blant annet ny grill og lamper. Linjene skaper en form som gir et barskt og mer moderne uttrykk. Et bredere utvalg konfigurasjoner ble tilbudt, inkludert tre karosserityper; Single Cab, Club Cab og Double Cab, i kort og lang utførelse.

I Nord-Amerika ble også modellen solgt av Dodge med navnet «RAM 50». Rundt 1.146.000 biler av andre generasjon ble produsert ved Ohe fabrikken i Japan og ved Laem Chabang fabrikken i Thailand.

Slik var det å kjøre SUV – for 40 år siden

1995: 3. generasjon

I 1995 var det klart for en tredje generasjon av L200.
I 1995 var det klart for en tredje generasjon av L200.

Produksjon av tredje generasjon L200 startet i november 1995, i Thailand. Interiør- og eksteriørdesign fikk en full fornyelse med et mer moderne uttrykk. Den nye stilen reflekterte kundens behov for en bil som også kunne brukes til fritid og som en personbil.

Motorkraft og offroad -ytelser ble forbedret med en 2,5 liter turbodiesel med intercooler og med «Easy Select 4WD» system. Sikkerhets- og utstyrsnivå ble også økt for å tilfredsstille forventningene kundene hadde til personbilers komfort. Til sammen ca. 1.046.000 biler ble solgt.

2004: 4. generasjon

I 2004 var det klart for en ny utgave igjen. Denne gangen med et helt annet design.
I 2004 var det klart for en ny utgave igjen. Denne gangen med et helt annet design.

I august 2005 ble det igjen full fornyelse og etter introduksjonen i Thailand i 2005 ble bilen eksport til rundt 150 land, verden over.

Nye L200 ble en viktig modell i Mitsubishis globale strategi. Den ble utviklet med tre mål i tankene som skulle hjelpe den til å bli en viktig modell. Først økonomi og driftssikkerhet. For det andre, høye kvalitetsstandarder for å speile merkevaren globalt. Og sist, ikke bare være en modell til kommersielt bruk, men også tilfredsstille varierte krav og ønsker kundene hadde til en livsstil-bil.

Karakteristiske egenskaper for 2005-modellen L200 inkluderte et helt nytt interiør og et litt mer sporty eksteriørdesign. Den bød også på det romsligste interiøret i sin klasse, mens hjuloppheng og alt utstyret innvendig var utviklet med tanke på personbilkomfort. Man deltok også i Dakar Rally og andre tøffe løp.

Bilene fikk nyutviklede 2,5-liter og 3,2-liter commonrail-dieselmotorer og var tilgjengelige som Single Cab, Club Cab og Double Cab

Totalt 1.423.000 av fjerde generasjon ble produsert.

Sjekk prisen på drømme-SUVen nå

2014: 5. generasjon

Slik ser dagens utgave av L200 ut. Det har unektelig skjedd en del på de 40 årene som bilen har blitt laget.
Slik ser dagens utgave av L200 ut. Det har unektelig skjedd en del på de 40 årene som bilen har blitt laget.

I 2014, vises femte generasjon L200. Egenskaper som økt brukervennlighet, økt driftssikkerhet for kommersielt bruk, en mer sporty følelse som gjør den lettere og mer morsom å kjøre, kvalitet og komfort som øker kundetilfredsheten prioriteres. Tre karosserivarianter er tilgjengelige: Single Cab, Double Cab og dobbelt-dør Club Cab.

2,5 liter turbodiesel-motoren og 2,4-liter bensinmotoren forbedres ytterligere og selges parallelt med en nyutviklet 2,4-liter turbodiesel. Sistnevnte med kraftige ytelser og et rekordlavt drivstofforbruk og CO2-utslipp. En 6-trinns manuell girkasse eller en 5-trinns automatgirkasse med Sport Mode tilbys også for første gang. 4WD-systemene utvikles også videre og offroadegenskapene forbedres ytterligere.

Neste generasjon:

Denne skissen er etter alt å dømme det som vil bli fortsettelsen på pickup-suksessen.
Denne skissen er etter alt å dømme det som vil bli fortsettelsen på pickup-suksessen.

Ingenting tyder på at eventyret og suksessen med L200-pickupen er over ennå, selv om modellen runder 40 år. Snare tvert imot.

Bildet over er en skisse fra Mitsubishi som viser hvordan den kommende generasjonen kan komme til å se ut.

Vi tar neppe mye feil om vi gjetter på at L200 kommer til å passere 5 millioner solgte eksemplarer om ganske kort tid.

Les også: Denne billegenden fra Mitsubishi forsvinner snart

Video: Dette er en annen pickup-tøffing

Lik Broom på Facebook