Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere i sommer ble det kjent at Opel lå an til å få ny importør i Norge.

Norges nest største bilimportør, Bertel O. Steen, hadde nemlig inngått avtale om å kjøpe 100 prosent av aksjene i Opel Norge AS.

Overtagelsen måtte imidlertid godkjennes av norske konkurransemyndigheter for å kunne gjennomføres. Den avgjørelsen har kommet fort. Nå er det nemlig klart at Konkurransetilsynet har gitt tommel opp, dermed blir det nye tider for Opel i Norge.

Har allerede tre merker

– Dette er som forventet, men likevel meget gledelig, sier Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen.

Han legger til:

Bjørn Maarud er konsernsjef i Bertel O. Steen
Bjørn Maarud er konsernsjef i Bertel O. Steen

– Det betyr at vi nå kan starte det langsiktige arbeidet med å øke Opels markedsandel i Norge. Denne har vært synkende i mange år, og vi vet det er et stort arbeid som må til for å snu. Men vi tror flere viktige faktorer for å lykkes er på plass: Opel har god kvalitet på sine biler og har et spennende modellprogram. Bertel O. Steen vil tilføre solid kompetanse innen bilimport og forhandlervirksomhet, i tillegg til utvikling av nye og fremtidsrettede konsepter og tjenester. Det gjør at vi er optimistiske med tanke på å styrke Opel i det norske markedet, sier Maarud, i en pressemelding.

I fjor ble Opel solgte fra amerikanske General Motors (GM), til franske PSA. Det skjedde etter flere år med røde tall og store utfordringer for merket.

Bertel O. Steen er allerede importør av PSA-konsernets tre personbilmerker: Peugeot, Citroën og DS. Dermed har det nok på mange måter ligget i kortene at også Opel kunne havne her.

LES OGSÅ: Citroën gikk til Bertel O. Steen

Lå an til opptur

Etter at Groupe PSA tok over Opel, har selskapet vært gjennom omfattende endringer. Ikke minst har det vært fokus på å kutte kostnader. Det har allerede gitt resultater.

Det er ventet en betydelig samkjøring rundt utvikling av nye modeller de kommende årene. Stordriftsfordeler er viktig i bilbransjen. Å ha mange biler å fordele utviklingskostandene på, er et viktig konkurransefortrinn.

Her hjemme har Opel-salget gått trått i mange år. Det lå an til en solid opptur da elbilen Ampera-e ble lansert. Med klasseledende rekkevidde og gunstig pris, var det en bil svært mange nordmenn ønsket seg.

Kundene rømte etter prisøkning og leveringsproblemer

Ampera-e er bilen som virkelig kunne fått fart på Opel-salget her hjemme. Men så kom leveringsproblemene og satte en effektiv stopper for det.
Ampera-e er bilen som virkelig kunne fått fart på Opel-salget her hjemme. Men så kom leveringsproblemene og satte en effektiv stopper for det. Foto: Scanpix

Historisk sus

Det ble imidlertid raskt klart at importøren ikke var i nærheten av å kunne dekke etterspørselen. Dermed ble det også mye støy, med ventende kunder som etter hvert ble svært misfornøyde. I dag er situasjonen den at forhandlerne av dagens importør har blitt anbefalt å ikke tegne nye kontrakter på bilen. Det er også minst ett års ventetid på Ampera-e nå.

De øvrige modellene sliter tungt i et marked der mange ønsker seg elektrifiserte biler. Opel har så langt i år en nedgang i salget på 14,4 prosent og er på 16. plass blant de mest solgte merkene her til lands. Dermed er de slått av blant andre Tesla, Kia og Hyundai.

Det at Opel nå går til Bertel O. Steen har for øvrig også en historisk dimensjon:

– Da automobilen gjorde sitt første inntog i Norge hadde Bertel O. Steen Opel fram til 1918. Nå gjenforenes vi 100 år senere. Vi gleder oss veldig til å få Opel tilbake blant bilmerkene i Bertel O. Steen, sier konsernsjef Bjørn Maarud.

LES OGSÅ: Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Video: ​Se hva han gjør med Opels elbil​