10 gode tips: Dette må du tenke på når du kjøper billigbil
Her kan du fort gå på en skikkelig smell!

I Norge er bil dyrt. Derfor kan det være en skikkelig utfordring å finne noe fornuftig for godt under 50.000 kroner. Brooms redaksjonssjef, Vegard Møller Johnsen, har selv fått erfare akkurat det.
Han hadde nemlig behov for en billigbil, til maks 30.000 kroner, og bega seg ut på jakt etter et kupp.
Det ga noen a-ha-opplevelser – og mange timer med research.
– Hvor begynte du?
– Tja, jeg ble nesten motløs av å se at det til en hver tid finnes over 10.000 biler til under 50.000 kroner på bruktmarkedet. Her gjelder det å holde tunga rett i munnen og skille tilsynelatende kupp fra ekte kupp.
LES OGSÅ: Så mye må du betale for en bruktbar bil

Sette kriterier
Vegard valgte å bruke tid på prosessen. Han startet med å sette noen kriterier.
– Til denne prisen ønsket jeg en bil der minst mulig av kostnadene ble spist opp av omregistreringen. Dermed så jeg på biler eldre enn 2002. I tillegg måtte den være nylig EU-godkjent og ha bra vinter- og sommerdekk – ABS og airbag var også absolutte krav, forteller Brooms redaksjonssjef.
Rust var også uønsket – men i denne prisklassen kan det være vanskelig å finne biler som er helt fri for dette problemet.
LES OGSÅ: Får ikke lov å annonsere med lokkepris
Viktig med varsling
Dermed bar det ut på markedet. Mye søking på bruktmarkedet er nøkkelen til å skaffe seg oversikt.
– I tillegg la jeg inn varsling på søk, slik at jeg fikk oversikt over potensielt gode kjøpt raskt.
– Men hvilke bilmerker vurderte du?
– Jeg ønsket i utgangspunktet noe som ville være greit å selge igjen, med lave driftskostnader, delepriser og forsikring. Men jeg hadde ikke noen spesielle preferanser på merke.

LES OGSÅ: - De aller billigste bilene kommer til å bli dyrere
Mulig kupp
Så dukket det opp en VW Polo. 1997-modellen var gått kun 107.000 km – og hadde to tidligere eiere. Bilen var godt ivaretatt og hadde imponerende godt dokumentert historikk.
– Jeg fikk varslingsmail på den, og prisen virket fornuftig. Dermed dro jeg til Sarpsborg for å se på den med en gang. Så billige biler er det ekstra viktig å se på og prøve bilen før en kjøper – og minst like viktig å være rask når den rette bilen først dukker opp. I denne prisklassen er det ofte langt kortere vei fra å finne en bil en vil ha til avgjørelsen tas om å kjøpe den. Mange trenger jo ikke lån på en så billig bil.
LES OGSÅ: EU-kontrollen ble som en dødsdom for bilen
Verdt turen
Heldigvis var dette en bil som virket fornuftig – og den lange turen var ikke forgjeves. Pris ble avtalt og kontrakt signert der og da.
Polo er en populær bruktbil – og Vegard forventer at den skal bli kurant både å eie og etter hvert kvitte seg med når den tid kommer.
– Konklusjonen min er at det, kanskje litt overraskende, var like moro å lete etter kupp og kjøpe bil i denne prisklassen som biler som er langt dyrere, smiler den fornøyde Polo-eieren.
SI DIN MENING: Hva synes du er viktig ved kjøp av billigbil - og hvilke bil ville du gått for? Bruk kommentarfeltet under:

LES OGSÅ: Billig bil? Her er de smarteste kjøpene
10 gode tips til deg som skal kjøpe billig bruktbil: 1. EU-kontroll. En fersk EU-godkjennelse er viktig. Det viser at bilen har vært gjennom en trafikksikkerhets-test. 2. Dekk. Kontroller disse nøye. Dette er bilens viktigste del. Det er disse som både bremser, styrer og sørger for framdrift. Fire – alternativt åtte – nye dekk koster fort mange penger. 3. Velg annerledes: Ved å velge et litt mindre populært merke, får du gjerne både nyere og mer bil for pengene. Du får for eksempel en mye nyere Kia enn en BMW for 50 000 kroner. 4. Servicehistorikk: Service og reparasjoner er dyrt. Kontroller derfor serviceheftet eller be om annen dokumentasjon på siste utførte service. Sjekk også at det ikke for eksempel et registerreimskift eller andre større vedlikeholdskostnader nært forestående. 5. Tenk sikkerhet: Utstyr som ABS-bremser og airbag er viktig og bør prioriteres. Nyere bil er som regel synonymt med mer sikkerhetsutstyr. 6. Rust. Gamle biler ruster. Sjekk nedkant av dører, hjulhus, kanaler og gulv da det ofte er her det kommer først. 7. Prøvekjør: Her er det mye å passe på. Starter motoren lett og går som den skal? Går den rett når du slipper rattet? Drar den skjevt når du bremser? Skraper den når du girer? Tar clutchen langt ute, så er den trolig slitt og må byttes. Det er kostbart. 8. Sjekk alle elektriske funksjoner. Elektriske feil er veldig vanlige på mange biler. De er i tillegg ofte dyre å reparere. Pass derfor på at ingen varsellamper lyser. Sjekk også at alt virker som det skal. Alt fra vindusviskere og spyler, til varmeapparat og varmeseter til takluken og radioen. Kort sagt: Alt. 9. Ikke bli blind. Ikke la deg blende av pen farge, flott stereoanlegg, kraftig motor eller fine felger eller annet utstyr. Vurder hele bilen. 10. Prut: Vi nordmenn har liten tradisjon på dette, men ved bruktbilkjøp er det liksom "lov" og er du flink - uten å være frekk - er det absolutt penger å spare her også. 1. EU-kontroll. En fersk EU-godkjennelse er viktig. Det viser at bilen har vært gjennom en trafikksikkerhets-test. 2. Dekk. Kontroller disse nøye. Dette er bilens viktigste del. Det er disse som både bremser, styrer og sørger for framdrift. Fire – alternativt åtte – nye dekk koster fort mange penger. 3. Velg annerledes: Ved å velge et litt mindre populært merke, får du gjerne både nyere og mer bil for pengene. Du får for eksempel en mye nyere Kia enn en BMW for 50 000 kroner. 4. Servicehistorikk: Service og reparasjoner er dyrt. Kontroller derfor serviceheftet eller be om annen dokumentasjon på siste utførte service. Sjekk også at det ikke for eksempel et registerreimskift eller andre større vedlikeholdskostnader nært forestående. 5. Tenk sikkerhet: Utstyr som ABS-bremser og airbag er viktig og bør prioriteres. Nyere bil er som regel synonymt med mer sikkerhetsutstyr. 6. Rust. Gamle biler ruster. Sjekk nedkant av dører, hjulhus, kanaler og gulv da det ofte er her det kommer først. 7. Prøvekjør: Her er det mye å passe på. Starter motoren lett og går som den skal? Går den rett når du slipper rattet? Drar den skjevt når du bremser? Skraper den når du girer? Tar clutchen langt ute, så er den trolig slitt og må byttes. Det er kostbart. 8. Sjekk alle elektriske funksjoner. Elektriske feil er veldig vanlige på mange biler. De er i tillegg ofte dyre å reparere. Pass derfor på at ingen varsellamper lyser. Sjekk også at alt virker som det skal. Alt fra vindusviskere og spyler, til varmeapparat og varmeseter til takluken og radioen. Kort sagt: Alt. 9. Ikke bli blind. Ikke la deg blende av pen farge, flott stereoanlegg, kraftig motor eller fine felger eller annet utstyr. Vurder hele bilen. 10. Prut: Vi nordmenn har liten tradisjon på dette, men ved bruktbilkjøp er det liksom "lov" og er du flink - uten å være frekk - er det absolutt penger å spare her også. |
LES OGSÅ: Dette er bruktbilene fra helvete