Denne skilleveggen må være plassert slik at varerommet blir stort nok. Flytter man den bakover og blir tatt for det, kommer det en ekstraregning som fort kan bli saftig.
Denne skilleveggen må være plassert slik at varerommet blir stort nok. Flytter man den bakover og blir tatt for det, kommer det en ekstraregning som fort kan bli saftig.

10 centimeter skulle koste 30.000 kroner

Alvdal-mannen ble tatt i kontroll av Statens vegvesen - men de målte feil.

Kjøper du en personbil som varebil på grønne skilter, kan du spare veldig mye penger. Ikke sjelden snakker vi beløp helt opp mot 300.000 kroner på en nybil.

Men da er det en helt klar forutsetning: Varerommet må være stort nok til å kunne romme den såkalte "statskassa". Det vil si en kasse som er 140 cm lang, 90 cm dyp og 105 centimeter høy. Mellom denne og forsetene skal det være en fastmontert skillevegg. Er varerommet mindre enn dette, kan det få store konsekvenser.

Akkurat det fikk Alvdal-mannen Thor Granrud nylig erfare. Han ble stoppet i kontroll av Statens vegvesen. De brukte målebånd - og konklusjonen var at varerommet på hans VW Touran var ti centimeter for lite.

Ga seg ikke så lett

– De sa jeg hadde bygget om bilen til en annen kjøretøysgruppe, sier Granrud til Østlendingen.

Som tredje eier av bilen mener han at han ikke kunne vite hva tidligere eiere har gjort med bilen. Men regelen er klar: Det er nåværende eier som har ansvaret - uansett hvem som eventuelt har flyttet på veggen.

Historien slutter imidlertid ikke der. Granrud fikk nemlig ikke målingen til å stemme og etter å ha målt bilen selv, konkluderte han med at vegvesenet måtte ha tatt feil,.

LES OGSÅ: Lønner det seg å bygge om varebil til personbil?

Stemplet som kjeltring

En ny kontroll på trafikkstasjonen på Tynset bekreftet dette. Der har de en kasse med nøyaktig samme mål som "statskassa". Og den gikk akkurat inn i bilen. Nå er Granrud sterkt kritisk til vegvesenets arbeidsmetoder, en slurvete måling kunne fort kostet ham 30.000 kroner hvis han hadde slått seg til ro med det.

– I alle fall bør de være sikre på at de måler riktig når de er ute og tar deg. En blir jo stempla som kjeltring der og da, sier han, til Østlendingen.

Del med Facebook-vennene dine

Billig varebil? Sjekk denne:

Store mørketall

Det er ingen hemmelighet at mange varebileiere har flyttet på skilleveggen i bilen sin. I mange tilfeller er denne montert så langt fram at det går ut over komforten i forsetene.

– Det er derfor ikke overraskende at vegvesenet gjennomfører slike kontroller. Jeg tror det er mange varebileiere som nok skjelver litt i buksene av dette. Det har vært store aksjoner mot dette tidligere også, men ting kan tyde på at det intensiveres nå. Og her tror jeg det er store mørketall, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

– En regel er jo en regel, men det er heller ikke vanskelig å forstå at mange varebileiere er frustrerte. Jeg har vært borti flere varebiler som jeg med mine drøyt 190 centimeter rett og slett ikke kan kjøre på en forsvarlig måte. Jeg blir sittende altfor nært rattet. Derfor mener jeg det også er grunn til å se nærmere på disse målene – og om ikke noe burde vært gjort med det også, sier Benny.

LES OGSÅ: Dette er varebil-vinneren

Hva synes du om de norske varebil-reglene? Skriv i kommentarfeltet under: