Første generasjon Audi Q7 er det vi trygt kan kalle stor premium-SUV. På bruktmarkedet får du den nå helt ned mot 100.000 kroner.
Første generasjon Audi Q7 er det vi trygt kan kalle stor premium-SUV. På bruktmarkedet får du den nå helt ned mot 100.000 kroner.

– 10 år med smil om munnen bak rattet

Nå får du første generasjon Audi Q7 til gunstig pris.

Audi startet like godt med toppmodell da de bestemte seg for å gå inn i SUV-klassen. I 2005 debuterte deres Q7. Og her snakket vi virkelig toppmodell. Bilen var diger, hadde massevis av plass, mye utstyr, en stor dose premiumfaktor – og også mulighet for sju seter.

I Norge ble dette umiddelbart en drømmebil for mange med god råd. Audi gikk rett i strupen på BMW X5 og Mercedes ML og hadde som ambisjon å stjele kunder fra disse. I tillegg hadde de en stor menighet med forkjærlighet for quattro-modellene deres. Nå fikk disse endelig også et SUV-alternativ.

Prisen sto naturligvis i forhold til størrelse og status. De første årene var dette en bil de færreste hadde mulighet til å kjøpe. Men etter noen år endret verditapet på det – samtidig som det ble bruktimportert ganske mange eksemplarer, særlig fra Tyskland.

Alderen merkes på designet, men Q7 var egentlig en konservativ bil allerede da den kom på markedet.
Alderen merkes på designet, men Q7 var egentlig en konservativ bil allerede da den kom på markedet.

Hva mener eierne?

Med en facelift underveis, gikk modellen helt til 2015. Da var det klart for en helt ny Q7.

De rimeligste eksemplarene kryper nå ned mot 100.000 kroner på bruktmarkedet. Det betyr at Q7 er innen rekkevidde for svært mange. Så er spørsmålet om bilen også kan sies å være et smart kjøp?

For å finne ut litt mer om det, har vi gått til seksjonen her på Broom som heter «Eierne mener.»

Dette var «monster-versjonen» av Q7

Innvendig ser vi også at årene har gått, men materialkvaliteten er høy.
Innvendig ser vi også at årene har gått, men materialkvaliteten er høy.

Fornøyd gjeng

Her har mer enn 11.000 norske bileiere lagt igjen en vurdering av sin bil. Noen med korte kommentarer i tillegg – andre igjen utdyper mye om hvordan eierforholdet har vært.

Hva mener så de som eier første generasjon Q7 om bilen sin? Jo, de er jevnt over en fornøyd gjeng. Bilen oppnår en gjennomsnittskarakter på 9.0 av 10. Det er høyt til å være en såpass gammel bil i denne klassen.

Blant vurderingene er det rett og slett veldig mye skryt. Her er noen av kommentarene:

Kristine fikk Audi Q7 i julegave fra mannen sin

– 10 år med smil

– Fantastisk bil, lettkjørt og rimelig i drift til størrelse og vekt.

– Trygg og komfortabel familiebil med mye utstyr som alltid fungerer.

– Utrolig god bil. Massevis av plass, knallgod motor og solid kvalitet.

– 10 år med smil om munnen bak rattet.

Q7 var første SUV ut fra Audi, det tok ikke lang tid før flere kom etter.
Q7 var første SUV ut fra Audi, det tok ikke lang tid før flere kom etter.

– Like god etter 15 år

Noen av eierne går også inn på flere detaljer. Som disse to:

– Meget god bil som er veldig god å kjøre. Har ikke adblue-system på min, har hørt det er mye problemer med det. Bilen kan virkelig anbefales, kjøp en bil som er to-tre år gammel, da er det verste verditapet tatt.

– Uten tvil den beste bilen jeg noensinne har kjøpt. Det har ikke vært en eneste ting å bemerke fra samtlige EU-kontroller i løpet av 15 år. Høyt drivstofforbruk og bilen burde hatt to batterier, men bilen er fortsatt like god etter 15 år. Jeg kjøpte bilen ny i juli 2006. Har akkurat kjøpt ny bil, men har ikke klart å legge Q7-en ut for salg enda. Ikke sikkert jeg gjør det heller da bruksverdien nå er høyere enn prisen. Kjørt 202.000 kilometer.

Kan kjøres nesten en uke – uten drivstoff

– Står ikke tilbake for Land Cruiser

Det er ingen hemmelighet at biler som dette kan være dyre å eie. Q7 er stor, tung – og har gjerne mye utstyr innabords. Når noe av dette ryker, risikerer man store verkstedregninger.

Dette er eieren som kaller seg SHAQ7 innom i sitt innlegg om bilen:

– Vurderingen mange gjør ved kjøp av biler som Q7, er at det er høye servicekostnader og dyre deler. Bruk et uavhengig verksted, og du vil oppleve at bilen ikke er noe dyrere å holde enn "vanlige" biler. Svært lite problemer med denne bilen. Har nå gått cirka 247.000 kilometer. I hovedsak skiftet slitedeler som bremser og foringer. Luftfjæring - ingen problemer av noe slag! Totalt sett: Står IKKE tilbake for kvalitet i forhold til for eksempel Toyota Land Cruiser!

Les mer hva flere eiere mener om Q7 – her:

Mulighet for sju seter var attraktivt for mange kjøpere, dette var familiebil på første klasse.
Mulighet for sju seter var attraktivt for mange kjøpere, dette var familiebil på første klasse.

Stell og omtanke

Brooms bilekspert Benny Christensen er ikke overrasket over at Q7-eierne er såpass fornøyde. Han mener det likevel er viktig å være bevisst på hva man bør se etter hvis man vurderer å kjøpe første generasjon brukt:

– Det er tydelig at Q7 har mange entusiastiske eiere, som gjerne har hatt bilen i mange år. Det er bra eiere å kjøpe fra! På biler som dette er god oppfølging og servicehistorikk ekstra viktig. Da vet du at bilen har fått nødvendig stell og omtanke og at eventuelle problemer har blitt tatt tidlig, sier Benny.

Mye bil for pengene

– Og i motsatt ende av skalaen..?

– Jeg ville vært forsiktig med biler som har hatt mange eiere, som ikke har fulgt servicer underveis og som kanskje også bærer preg av røff bruk. Vi skal huske at de eldste bilene nå er over 15 år gamle. Da kan egentlig alt skje – og det kan bli svært kostbart.

– Det vil alltid være risiko med slike bruktkjøp. Men samtidig virker det altså som en godt voksen Q7 også kan være bra og smart kjøp. Med de prisene vi ser nå, er dette i aller høyeste grad også mye bil for pengene, avslutter Benny.

Her kan du lese mer om Q7 i Brooms bruktbilguide

Nå håper vi du vil dele dine bilerfaringer med Brooms lesere.

Klikk her – så får du se hvordan du kan gjøre det:

Video: Her tester vi en helt spesiell Audi