– Jeg hadde virkelig ikke trodd at det kom til å bli en så stor greie

Sophie Elise (21) er overrasket over hvor mange som har fått med seg stuntet hun gjorde under Vixen Blog Awards.

Fredag kveld sto toppblogger Sophie Elise Isachsen (21) for ukas store snakkis. Da hun vant de to gjeve prisene «årets blogger» og «folkets favoritt» på årets Vixen Blog Awards, vrengte hun nemlig opp tskjorta og viste fram puppen.

Puppestuntet har spredd seg i sosiale medier, og over 500.000 har sett TV 2s video av hendelsen.

– Jeg ble nettopp gjort oppmerksom på at det såkalte «puppestuntet» mitt fikk en halv million visninger på ett døgn hos TV 2. Sykt! Jeg hadde virkelig ikke trodd at det kom til å bli en så stor greie. Det er jo enda bare en kropp, skrev Sophie Elise på bloggen sin søndag kveld.

Skaper stor debatt i sosiale medier

Men er det «enda bare en kropp»? Mange mener at stuntet var et solid statement fra den unge bloggeren, mens andre mener dette var nok et eksempel på at Sophie Elise Isachsen lærer unge jenter å spille på kropp. I sosiale medier raser debatten.

– Hvorfor skal man skamme seg over det vakreste vi kvinner har? Nemlig puppene våre! Synes dette «stuntet» var et jævlig bra svar til alle hatere der ute, skriver Jannicke S. Solborg på Facebook.

– Når Sophie Elise tar avstand fra kroppsfokuset ved å vise puppen, bør veien være åpen for en liten Hitler-hilsen i protest mot nazismen også, skriver Mads Hansen på Twitter.

– Dette er noe jeg gjorde fordi jeg er lei av det evige fokuset på kroppen til kvinnene som møter opp på prisutdelinger, og ellers i arbeidslivet, mener Sophie Elise selv.

Har fått mengder med nye lesere

I etterkant av stuntet har Sophie Elise hatt 141.970 unike brukere lørdag. Det er 56.000 flere lesere enn hun hadde fredag, og nesten 45.000 flere enn hun hadde sist søndag.

TROR IKKE MARKEDSVERDIEN ENDRES: Høyskolelektor Cecilie Staude ved BI. Foto: Privat
TROR IKKE MARKEDSVERDIEN ENDRES: Høyskolelektor Cecilie Staude ved BI. Foto: Privat

Høyskolelektor på Institutt for markedsføring ved BI, Cecilie Staude, mener at stuntet vil gi Sophie Elise mange lesere en periode, men at det ikke vil ha noe særlig å si for hennes merkevare på lengre sikt, verken positivt eller negativt.

– I den større sammenheng, tror jeg ikke dette har så mye å si. Noen vil oppfatte det som morsomt, andre vil synes det er håpløst, og noen synes det var modig. Men det har nok ikke noe å si for markedsverdien av bloggen hennes, sier hun til TV 2.

– Det blåser over

– Denne typen historier blir det naturlig nok mye oppmerksomhet rundt en periode. Så blåser det over, og det kommer nye historier som folk er opptatt av.

Aller sterkest står stuntet hos de som allerede er fans av bloggen, mener markedsføringsksperten.

– Vi ser at det er typisk for bloggere at de har svært lojale tilhengerskarer. Tilhengerne hennes vil antagelig elske stuntet, og sånn sett er det likegyldig hva vi andre synes, sier Staude.