SVINDLET: Anne-Mona ønsker å advare andre etter å ha blitt svindlet på Facebook.
SVINDLET: Anne-Mona ønsker å advare andre etter å ha blitt svindlet på Facebook. Foto: Privat

økokrim ADVARER:

Anne-Mona ble lurt trill rundt av fremmed mann på Facebook

Nettsvindlerne finner stadig nye måter å lure nordmenn på. Økokrim advarer mot en ny metode som har sendt flere nordmenn i fengsel.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Anne-Mona Lunden (48) er én av nesten 300 nordmenn som blir lurt av utenlandske svindlere årlig.

I hennes tilfelle var det britiske «Michael» som utga seg for å være en 56 år gammel soldat, og tok kontakt rett før han angivelig ble sendt på et militært oppdrag til Afghanistan.

For trebarnsmoren begynte det med en venneforespørsel på Facebook.

Profilbildet til «Michael» viser en smilende mann. Det står at han jobber i det amerikanske militæret, og at han for tiden bor i Kabul.

Ved et omvendt bildesøk viser det seg at mannen bak bildet egentlig er en kanadisk militærkommandant.

Under huden

Rådgiver Anne Dybo i Økokrim forteller at bedragerne skreddersyr svindelen opp mot den enkeltes svake sider, som de ofte finner gjennom Facebook.

FØLELSER: Rådgiver i Økokrim, Anne Dybo, sier mange svindlere spiller på følelser for å få det som de vil. Foto: Økokrim
FØLELSER: Rådgiver i Økokrim, Anne Dybo, sier mange svindlere spiller på følelser for å få det som de vil. Foto: Økokrim

Tidligere denne uken ble de varslet om en sak hvor offerets ektemann nylig hadde dødd av kreft. Noe av det første svindleren fortalte om i chattloggen var at hans kone nylig døde av kreft.

– De spiller helt åpenbart på følelser, og klarer i mange tilfeller å komme under huden på folk, sier Dybo.

I Anne-Monas tilfelle spiller den britiske soldaten på at han er alenefar for en datter på 13 år. Det finnes ingen gjenlevende slektninger, og briten sier han ble alene med tenåringsdatteren etter kona døde.

Anne-Mona har selv en sønn på 14 år, og ser i ettertid at det er dette punktet svindleren har spilt på i hennes tilfelle.

Romantiske samtaler

Da Anne-Mona først fikk venneforespørselen, var det hun som tok kontakt med «Michael» for å spørre hvem han var.

– Han sa han nettopp hadde opprettet en Facebook-konto og lette etter bekjente, og da dukket jeg bare opp. Det hørtes troverdig ut, men når jeg vet det jeg vet i dag, så virker det usannsynlig, sier Anne-Mona.

I starten hadde Anne-Mona og «Michael» en helt normal samtale, og snakket om dagene som kom og gikk. Michael kunne ikke fortelle mye om jobben sin eller hverdagen, som 48-åringen mente var forståelig med tanke på taushetsplikten i militæret.

Etter hvert begynte Michael å kalle Anne-Mona «my dear», og samtalen gikk sakte men sikkert over til en romantisk tone.

– Når man er for seg selv i så lang tid, så begynner man å kjenne på at det kunne vært fint å ha en annen voksen i livet, sier Anne-Mona, og legger til;

– Han snakket mye romantikk, blant annet detaljert om den romantiske middagen vi skulle ha når vi møttes. Jeg vil tro det er derfor det er enkelt å gå på limpinnen, sier Anne-Mona.

Betalte for pakke

Den første pengetransaksjonen fant sted etter trebarnsmoren og den angivelige militæroffiseren hadde chattet hver dag i flere uker.

BORTFORKLARINGER: Det var mange forklaringer på hvorfor pakken aldri kom. Foto: Privat / skjermdump
BORTFORKLARINGER: Det var mange forklaringer på hvorfor pakken aldri kom. Foto: Privat / skjermdump

– «Michael» fortalte at han trengte penger for å få utlevert en pakke fra Tyrkia. Slik jeg forstod det kunne han ikke reise ut av landet før den pakken var betalt for, og jeg syntes synd på datteren som var alene, sier Anne-Mona, og legger til at hun måtte overføre 20.000 kroner.

Økokrim opplyser at nordmenn blir svindlet for omtrent 200 millioner kroner i året, men mørketallene er nok store.

Pakken skulle videresendes til Anne-Mona, og da pakken uteble ringte hun til tollvesenet på Oslo Lufthavn for å høre hvor pakken var. Det var de som først fattet mistanke om svindelen, og fortalte Anne-Mona om mistanken.

– Det er forferdelig

I mellomtiden hadde hun gjennomført flere overføringer, blant annet et beløp som skulle overføres til «Michael» sin offiser for å frigi han fra tjeneste.

– Det som gjør mest vondt, er at jeg har satt meg i gjeld. Jeg har ikke mer enn at jeg klarer meg. Det er forferdelig, sier Anne-Mona.

Hun kjente på skepsisen mot Michael flere ganger. På et tidspunkt sjekket hun opp navnet hans, og det han oppga som sin hjem-adresse via et britisk nettsted som bedriver bakgrunnsøk. Det britiske nettstedet klarte ikke å finne Michael, og Anne-Mona fikk refundert alle pengene hun betalte til nettsiden.

Forskjeller hos kjønnene

Økokrim ser at det kan finnes forskjeller i hvordan svindlerne lurer menn og kvinner – og hva de faller for.

– Menn blir ofte lurt til å tro at de skal motta gull eller diamanter fra et afrikansk land. Da blir de gjerne bedt om å sende en sum med penger for å dekke kostnadene for frakt eller toll, sier Dybo.

Kvinner blir ofte svindlet av hva de anser som romantiske interesser. Et fellestrekk er at det ofte er personer som utgir seg for å soldater – eksempelvis fra USA – som er utplassert i Syria eller Afghanistan.​

«Pengemuldyr»

En av de nyeste svindelmetodene kaller økokrim «pengemuldyr».

– Dette ser vi mer og mer av, og er et svindelformat som stadig øker i omfang, sier rådgiver Anne Dybo i Økokrim.

Denne metoden går ut på at svindlerne sender penger til offeret, og ber dem så sende disse pengene videre. På den måten er det ikke offeret som selv mister penger, og Dybo mener det nok er årsaken til at mange utfører oppdraget.

Disse pengene kommer derimot fra andre ofre, i andre land.

Ofte er det også menn og kvinner i Norge som sender penger via et annet «pengemuldyr» i Norge, fordi banken har nektet offeret å overføre pengebeløp ut av landet.

Det er flere personer som har blitt dømt for hvitvasking etter å ha videreført penger de har mottatt på konto.

– Det er som regel en annen kvinne eller mann, kanskje i Australia, som blir lurt. De syns det høres tryggere ut å skulle sende penger til en konto i Norge, sier Dybo.

Mange henvendelser

Økokrim opplyser at de ser veldig mange svindelsaker hvert år. I fjor var det 143 kvinner og 144 menn som ble utsatt for et slikt bedrageri.

De mest vanlige svindelmetodene gå via Facebook. Der sender bedragerne gjerne en venneforespørsel, og initierer kontakt.

– Vi får spesielt mange henvendelser om sommeren. Det kommer inn en jevn strøm, sier rådgiver Anne Dybo i Økokrim.

Da er det ofte familien som legger merke til det og sier ifra til Økokrim. Ofrene forsvarer gjerne svindleren fordi de tror på løgnene de blir servert.

Hun anbefaler alle å avslutte all kontakt på nett om det blir snakk om penger.

Blir ofte kontaktet

I tollvesenet på Gardermoen må de ofte forklare folk at de er i ferd med å bli svindlet.

– Som regel er det personer som kontakter oss fordi de har spørsmål, og gjennom samtalen forstår vi at det er en grunn til å tro at man blir svindlet, sier kontorsjef ved grensekontrollen på Oslo lufthavn, Hans Wilhelmsen.

Han forteller at det ikke finnes noen prototype på hvem som blir lurt, og har sett alt fra advokater til enslige.

– Jeg forteller historien min fordi jeg håper jeg kan redde andre fra samme situasjon. Jeg håper andre kan åpne øynene og se seg rundt, sier Anne-Mona.