Krasjtester Årets bil – se hvordan det går

Her møter Volvo XC40 veggen. Se video:

Volvo XC40 har allerede vært i salg i flere måneder i Norge, men noen offisiell krasjtest har den ikke vært gjennom – før nå.

Det europeiske krasjtest-instituttet Euro NCAP har tatt seg god tid med å få XC40 gjennom sitt omfattende testprogram. Men nå har den sammen med nye Ford Focus vært oppe til eksamen. Og ikke helt uventet går det veldig bra for Volvoen.

Euro NCAP krever stadig mer av bilene for at de skal kunne få toppscore som er fem stjerner

Scorer høyest

2018-kriteriene er de tøffeste noensinne, med nye og mer krevende utfordringer innen sikkerhetsteknologi, inkludert syklistgjenkjenning med automatisk brems og nødsystemer. Alt i alt scorer XC40 høyest blant bilene som har blitt testet under det nye regimet. Både den og Focus ender på fem stjerner.

Særlig Volvoen imponerer. På beskyttelse av voksne får den en score på hele 97 prosent, det er svært sterkt. På beskyttelse av barn, ender bilen på 87 prosent.

Prestisje-tittel: Kåret til sikreste nybil i 2017

Nye Ford Focus gjør det også bra i den nye krasjtesten.
Nye Ford Focus gjør det også bra i den nye krasjtesten.

Focus ikke langt bak

På beskyttelse av fotgjengere får den 71 prosent. Og til slutt ender XC40 med en score på 76 prosent for sine sikkerhetssystemer. Her har Volvo rullet ut en rekke funksjoner som tidligere ikke har vært vanlig i denne bilklassen.

Ford Focus er forresten ikke langt bak. Den største differansen finner vi på beskyttelse av voksne, 87 prosent er ti prosent svakere enn hva Volvoen klarer. Til gjengjeld matcher Focus XC40 på beskyttelse av barn, der ender også den på 87 prosent.

På beskyttelse av fotgjengere får Focus 72 prosent, mens den scorer 75 prosent på standard sikkerhetssystemer.

Her er 10 ting du bør vite om nye Focus

Til Norge i sommer

XC40 ble som den første Volvomodellen noensinne kåret til Årets bil i Europa 2018. Dette er også Volvos første kompakte SUV, den går inn under XC90 og XC60 i svenskenes SUV-utvalg.

Nye Ford Focus kommer for øvrig til Norge nå i sommer. Bilen har blitt ny fra innerst til ytterst og kommer blant annet i en offroad-utgave kalt Active som kan bli svært interessant for det norske markedet.

Se videoen av krasjen øverst i denne saken

Krise-resultat: Her ble det NULL stjerner