Se Tour de France på TV 2 og TV 2 Sumo

Den tiende etappen av årets Tour de France hadde alle ingrediensene for å bli et fyrverkeri, men manglet gnisten som kunne antenne det hele.

Bortsett fra Dan Martin som yppet seg litt 700 meter før toppen av Col de la Colombiere, fikk Chris Froome og Sky styret showet slik de ville.

Det fikk TV 2s sykkelekspert Thor Hushovd til å reagere.

– Det er igjen trist å se hvor defensivt alle de andre kjører. Det er selvfølgelig en sammenheng med at Sky kjører veldig fort og at det er vanskelig å støte, men folk bør angripe nå, sa Hushovd underveis i sendingen.

Mannen som noterte seg for det eneste støtet fra favorittgruppa, tror Sky-toget setter en støkk i resten av feltet.

– De hadde så mange ryttere i front at de andre var redde for å angripe, spesielt når det var målgang etter en utforkjøring, sa Dan Martin til cyclingnews.

– Det var umulig å angripe
Med ryttere som Michal Kwiatkowski, Wout Poels og Jonathan Castroviejo i front av feltet, erkjenner også Vincenzo Nibali at Sky-mannskapet er en tøff nøtt å knekke.

– De siste to stigningene ble kjørt i et veldig høyt tempo, det var umulig å angripe, sa Nibali til cyclingnews og fortsatte:

– På den første stigningen var det motvind og på den andre ble det kjørt hardt, de holdt et jevnt høyt tempo, så det var rett å slett ikke rom for å prøve seg på noe.

Rytteren som går under kallenavnet «Haien fra Messina» er en eminent utforkjører og har ved en rekke anledninger angrepet når det går nedover, men gårsdagens nedoverbakke til Le Grand-Bornand var rett og slett ikke teknisk nok.

– I dag må rytterne angripe
Kanskje løsner det i dag. For med kun 108 kilometer å tilbakelegge, fire fjell og målgang på toppen av La Rosière, har også dagens etappe ingrediensene til å lage fyrverkeri.

– Det her blir en kort og intens etappe, det er det ingen tvil om. I dag må rytterne angripe. Froome og ligger noen sekunder bak mange av sine argeste konkurrenter, så han kan heller kan ikke bare vente og vente. Han og må begynne å kjøre offensivt for å ta noen sekunder på de som har et forsprang på han, sier Hushovd til TV 2.

Han spår mer underholdning og ryttere som ikke er like konservative i sin kjøring som i går.

– I dag blir det en etappe med en effektiv tid på tre til tre og en halv time. I forhold til lengre etapper som man så i går, på over fem timer, så sier det seg selv at da har rytterne mer energi som de kan bruke og disponere på en kortere tid. Det er ofte sånne etapper som blir underholdning og gøy å se på.