Fortvilet bileier: Maskinvasken ødela lakken

Spørsmålet er hva man skal gjøre da.

Riper etter maskinvask av bilen er dessverre ikke helt uvanlig. Illustrasjonsbilde.
Riper etter maskinvask av bilen er dessverre ikke helt uvanlig. Illustrasjonsbilde.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Jeg har vært så uheldig å fått bilen min ødelagt av en vaskemaskin som ikke brukte riktig program. Etter mye frem og tilbake med eieren av bensinstasjonen, gikk han med på å ta det på forsikringen.

Men hva gjør verkstedet med sånne skader? Lakkerer de hele bilen eller bruker de spot-lakkering for å dekke over? Er litt irriterende at hele bilen er full av riper. Må legges til at bilen er fra 2011, men vært lakkrenset hver sesong.

Benny svarer:

Uff da. Dette er kjedelig, men slikt som dessverre skjer innimellom.

Mange ganger er det ikke så lett å se skadene med en gang heller. Og betjeningen på bensinstasjonene er ofte ganske kjapt frampå om at vask skjer på eget ansvar. Det er bare delvis riktig. For de kan ikke komme seg unna håndverkertjenestelovens §3. Loven sier at det ikke kan avtales vilkår som er ugunstigere for forbrukeren enn det som følger av loven.

Som regel er det vanskelig for forbruker å nå frem, fordi bevisbyrden ligger hos den som krever erstatning.

Har du fått riper i lakken, kan eier av vaskehallen bare bli fri for ansvar hvis bensinstasjonen kan bevise at skadene skjedde utenfor stasjonens kontroll.

Eksempel: Hvis ripene på bilen er forårsaket av dårlige børster, er det stasjonens ansvar fordi de skulle ha skiftet børstene. Men som skadelidende må du bevise at børstene er dårlige.

Er man i tvil eller synes dette er vanskelig, kan man ta kontakt med en sakkyndig, som ser på skadene og vurderer hvor sannsynlig det er at de kommer fra vaskemaskinen eller andre ting.

Rubbe og polere

Tilbake til skadene på din bil: Slike skader vurderes individuelt av forsikringsselskapet, så her finnes det ikke noen fasit på hvordan dette blir reparert. Hva som skjer i ditt tilfelle tør jeg derfor ikke si noe om.

Tror uansett ikke du skal være redd for spot-lakkering. Det blir som regel veldig, veldig bra. Jeg tror også at en bil som er hellakkert ofte kan ha et større verdifall enn en som er punkt-lakkert. Forutsatt god jobb, så klart.

Det beste er nok uansett å slippe lakkering. Men å få rubbet og polert bort elendigheten. En omlakkering, enten det er hel- eller punkt-lakkering blir sjelden så bra som en skikkelig fin originallakk. Med mindre at det legges ned en kjempejobb - hvilket sjelden skjer i slike tilfeller.

Ønsker deg uansett lykke til med denne kjedelige saken, og håper det løser seg til det beste.

Les også: Kjøpte drømmebil – så kom problemene...

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Bilene har lurt oss i mange år – nå kommer nye regler

Video: Se den vanvittige Porsche-rekorden