De Fiat-ansatte i Italia har hatt lite å juble for de siste årene. Svake salgstall har ført til kutt i produksjonen, samtidig som arbeiderne har måttet tåle en rekke innstramninger. Dette bildet er fra en protest ved fabrikken i Pomigliano d'Arco
De Fiat-ansatte i Italia har hatt lite å juble for de siste årene. Svake salgstall har ført til kutt i produksjonen, samtidig som arbeiderne har måttet tåle en rekke innstramninger. Dette bildet er fra en protest ved fabrikken i Pomigliano d'Arco Foto: Scanpix

Protest mot Ronaldo-kjøpet – bare fem kom

Fiat-arbeiderne lot seg ikke mobilisere.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Cristiano Ronaldos overgang fra Real Madrid til italienske Juventus er sommerens største fotballhandel, i alle fall så langt.

900 millioner koster det Juventus å hente den portugiske stjernespilleren. Det er et beløp som har vakt oppsikt, også innen bilbransjen.

Juventus er nemlig eid av den styrtrike, italienske Agnelli-familien som også kontrollerer bilgiganten Fiat Chrysler Automobiles (FCA). FCA har noen svært tøffe år bak seg og den rådyre overgangen til Ronaldo har ikke bare blitt godt mottatt hos de ansatte ved FCAs fabrikk i Melfi, Italia.

Vakte stor oppsikt

Fagforeningen USB var kjapt ute og erklærte at de synes det er uakseptabelt at man bruker flere hundre millioner euro på en fotballspiller, mens FCA-arbeidere må "gjøre store økonomiske forsakelser". Med det henspeiler de blant annet på redusert arbeidstid, kutt i antall stillinger og lønnsfrys.

Her er Cristiano Ronaldo på plass i Italia. I alle fall foreløpig uten de store protestene...
Her er Cristiano Ronaldo på plass i Italia. I alle fall foreløpig uten de store protestene... Foto: Juventusfc/Twitter

USB oppfordret derfor de 1.700 ansatte ved fabrikken om å gå ut i streik, i protest mot kjøpet av Ronaldo. Dette vakte stor oppsikt, også i sosiale media.

Les mer: Her har Ronaldo landet i Italia

Fullstendig fiasko

Aksjonen startet i dag, mandag. Men det viste seg fort at responsen blant arbeiderne er heller laber.

Bare fem (!) ansatte skal ha møtt opp på protestene, ifølge bransje-nettstedet Automotive News.

FCA sier i en kommentar at dette viser at den planlagte streiken er en fullstendig fiasko og at de som står bak ikke representerer arbeiderne ved fabrikken, som bygger Fiat-modellene 500x, Punto – og Jeep Renegade.

Dette er verdens råeste SUV

Lavere lønninger

Fiat har slitt tungt i mange år, med et stadig tynnere modellutvalg. Etter at selskapet i praksis overtok amerikanske Chrysler for fire år siden, har de gjennomført en rekke snuoperasjoner. Noen har vært vellykkede, men for produksjonen hjemme i Italia har det vært få lyspunkter.

Svake salgstall har gjort at man ikke har kunnet ha full kapasitet ved fabrikkene, dermed blir de også mindre effektive – noe som skaper en ond sirkel. Samtidig har Fiat flyttet produksjon til land som Polen og Tyrkia, der lønningene er lavere enn i Italia. Det har naturligvis ikke falt i god jord hos de hjemlige fagforeningene.

FCA er i dag verdens åttende største bilprodusent. Jeep er det klart mest suksessrike merket i konsernet. Blant de italienske merkene er både Alfa Romeo og Maserati på vei opp, mens Fiat altså lenge har slitt med å få opp salget.

Så ut som en krigssone – så ble fabrikken nedlagt

FCA-sjefen Sergio Marchionne under avdukingen av dagens Fiat Panda. Finanskrisen rammet Fiat hardt og førte til kraftig kutt i investeringene i nye modeller. Foto: Scanpix.
FCA-sjefen Sergio Marchionne under avdukingen av dagens Fiat Panda. Finanskrisen rammet Fiat hardt og førte til kraftig kutt i investeringene i nye modeller. Foto: Scanpix.

Se video: Produksjonen av ny drømme-SUV er i gang