Verdens billigste legges ned – så lite koster den

Bil til prisen av en el-sykkel.

Tata Nano har vært med oss siden 2008, men nå er det stopp for verdens billigste bil. I juni i år solgte Tata kun ett eneste eksemplar av bilen.
Tata Nano har vært med oss siden 2008, men nå er det stopp for verdens billigste bil. I juni i år solgte Tata kun ett eneste eksemplar av bilen.

I 2008 lanserte indiske Tata Motors en bitteliten bybil med det passende navnet Nano. Det er gresk og betyr dverg.

Og liten, det er den. I lengderetningen måler bilen kun 3,1 meter, mens bredden er 1,7 meter.

Motoren under panseret, hvis vi kan kalle den det, understreker også at Tata Nano skal være billig og enkel.

Vi snakker om en 2-sylindret 0,6 liters bensinmotor som yter 38 hestekrefter ved 5.500 omdreininger. Her bør du ikke være redd for å dra ut turtallet i akselerasjonsfeltet.

Verdens billigste

Maks dreiemoment er på 51 Nm, ikke akkurat noe som drar skinnet av pølsa… Tata oppgir ikke tiden fra 0-100 km/t. For det første er det ikke spesielt relevant på en liten bybil som dette.

En annen årsak er at bilen rett og slett ikke går fortere. Toppfarten er nemlig rundt 100 km/t.

Nano er neppe noen etterlengtet bil i Norge. Her er til og med radio og servostyring ekstrautstyr. Bilen på bildet er med andre ord godt utstyrt.
Nano er neppe noen etterlengtet bil i Norge. Her er til og med radio og servostyring ekstrautstyr. Bilen på bildet er med andre ord godt utstyrt.

For å gjøre småbilen rimeligst mulig, har Tata spart inn på en rekke andre områder. For eksempel leveres standardutgaven uten klimaanlegg, radio og servostyring.

Resultatet er at Tata Nano regnes som verdens billigste bil. Startprisen er 1.700 pund, eller rundt 18.000 norske kroner. Det er hva nordmenn betaler for en relativt rimelig elsykkel i dag.

Dette er Norges billigste elbiler

Legges ned

Da Tata lanserte bilen tilbake i 2008 satte de seg ambisiøse salgsmål. Produksjonsmålet skal ha vært å bygge 250.000 eksemplarer årlig. Men det kan ikke sies å ha gått helt etter planen.

Direkte spennende er den ikke.
Direkte spennende er den ikke.

I disse dager er det kjent at Tata legger ned hele modellen grunnet sviktende salg. Og da mener vi ordentlig sviktende. I juni i år solgte de bare én bil på hele det indiske markedet.

– I sin nåværende form kan den ikke fortsette etter 2019, sier en talsperson fra Tata til Cnet, og hinter til at en ny versjon kan være på trappene.

Nano har offisielt aldri blitt solgt utenfor Indias grenser.

Vi tester en av Norges lengste nybiler.