Cruiseskipene skaper store problemer i Bergen: – Det er galskap

Løsningen for å fjerne utslipp fra cruiseskip til kai finnes, men koster for mye til at den blir tatt i bruk i landets største cruisehavn.

– Det er galskap.

Det sier fungerende byrådsleder i Bergen, Dag Inge Ulstein (KrF), når han får se hvordan byen hans ser ut en julimorgen med relativt lite vind.

I havnen ligger to cruiseskip. Fra skorsteinene siver det ut eksos og damp som legger seg som et lokk over hele Bergen sentrum.

Utslippene skjer i alle landets cruisehavner. I Bergen blir det ekstra synlig, på grunn av byens særegne topografi, med fjell på alle kanter.

– Vi kan ikke ha det sånn lenger, det går ikke, sier Ulstein.

Ett skip = 13 000 dieselbiler

I løpet av sommeren 2018 seiler over 2000 cruiseskip inn i norske havner. De største har et energiforbruk som tilsvarer det samme som små byer. De er i praksis flytende, små samfunn.

Når skipet klapper til kai, går de største motorene av. Men utslippene fortsetter likevel. Mange av skipets funksjoner må holdes i drift, selv om skipet står i ro. Disse funksjonene får strøm fra en generator, som i mange tilfeller drives av diesel. Det er utslippene fra disse generatorene som lager det som ender opp som lokket over Bergen.

Beregninger viser at ett enkelt cruiseskip til kai, kan ha like store utslipp som 13.000 dieselbiler.

Lokket med utslipp fra cruise-næringen har skapt høylytt debatt i Bergen i det siste. De syv fjellene som omkranser byen bidrar til utslippene blir særlig synlig. Foto: Joachim Storvik
Lokket med utslipp fra cruise-næringen har skapt høylytt debatt i Bergen i det siste. De syv fjellene som omkranser byen bidrar til utslippene blir særlig synlig. Foto: Joachim Storvik

Smått, ikke stort

– Løsningen finnes allerede, sier havnesjef i Bergen havn, Johnny Breivik.

Han viser fram landstrømanlegget på Hurtigrutekaien i Bergen.

Et landstrømanlegg er, enkelt forklart, en strømledning som kan plugges i et skip. Bruk av landstrøm betyr at skipet ikke trenger en dieseldrevet generator for å drifte nødvendige funksjoner til kai. Strømmen kommer isteden gjennom ledningen fra land.

– Vi er veldig glad for de landstrømanleggene vi har i Bergen, men når det kommer til de store skipene, de som virkelig har store utslipp, så har vi et problem, sier han.

Havnesjef Johnny Breivik foran et landstrømanlegg som er alt for lite for å betjene de enorme cruiseskipene. Foto: Chris Ronald Hermansen
Havnesjef Johnny Breivik foran et landstrømanlegg som er alt for lite for å betjene de enorme cruiseskipene. Foto: Chris Ronald Hermansen

Byråd: – Smått absurd

Cruiseskipene bruker enorme mengder strøm, og derfor må landstrømanlegget også være veldig stort. Det betyr at det også blir kostbart.

To ganger har Bergen havn søkt om offentlige støttemidler. Begge gangene har søknaden blitt avslått.

– Jeg mener det er smått absurd, når Stortinget har vært så tydelige på at regjeringen gjennom sitt tildelingsbrev til Enova må sørge for at det kommer på plass landstrøm. Likevel skjer det ingenting, sier fungerende byrådsleder i Bergen, Dag Inge Ulstein.

Krever handling fra Elvestuen

Det er Enova som vurderer søknadene om landstrøm, og vurdere hvilke prosjekter som skal få midler, og hvilke som får nei. Denne vurderingen skjer på bakgrunn av en rekke kriterier, som blant annet hvor store klimautslipp man kan redusere per tilskuddskrone.

Ulstein er klokkeklar på at han ikke mener det er noe galt med Enovas måte å praktisere kriteriene på.

– Regjeringen svikter, sier fungerende byrådsleder i Bergen, Dag Inge Ulstein.
– Regjeringen svikter, sier fungerende byrådsleder i Bergen, Dag Inge Ulstein.

– Jeg mener ansvaret ligger på regjeringen som må tydeliggjøre den prioriteringen som Stortingets flertatt har bestemt at vi skal ha. Ministeren må gripe inn, og sørge for at vedtaket blir fulgt opp i praksis, sier han.

Stortinget har vedtatt at Enovas mandat skal omfatte utbygging av landstrøm for cruiseskip i kommunal eller privat regi. Før de selv kom inn som regjeringsparti og partiet selv fikk klima- og miljøministerposten, var Venstre en pådriver for å få vedtaket gjennom.

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) lover å få ned utslippene fra cruisetransporten gjennom en bred strategi.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) lover å få ned utslippene fra cruisetransporten gjennom en bred strategi. Foto: Nesvold, Jon Olav

Større effekt andre steder

Klima- og miljøminister fra Venstre, Ola Elvestuen, sier at Bergen kan få landstrøm for cruiseskip i havnen.

– Ja, det er omfattet av de kriteriene som Enova har, sier han til TV 2.

– Men de får avslag hver gang?

– Da er det fordi at Enova mener at man får en større effekt med de landstrømprosjektene som nå har fått tildeling, sier Elvestuen.

Byrådet mener det haster

Ulstein mener det ikke kan gå en sommer til med en situasjon slik den man har i dag.

– Byrådet i Bergen har også flere strenger å spille på når det kommer til å redusere ulempene ved cruisetrafikk. Hva har dere gjort for å redusere utslippene fra cruise-næringen?

– Noe av de siste som ble gjort før sommerferien, var at vi i byrådet anbefalte Bystyret å gå ned til maks tre cruiseskip samtidig. I tillegg mener vi de må samles på samme kai, slik at vi legger opp til at vi kan utnytte den investeringen som vi mener må komme på landstrøm. Vi mener vi er veldig tydelige og ønsker å være forutsigbar for næring og turister. Da må regjeringen levere, sier Ulstein.

– Regjeringen svikter

– Kan du som statsråd love Bergen noe som helst når det kommer til landstrøm, Elvestuen?

– Jeg skal love at vi skal få ned utslippene fra cruisetransporten. Det skal vi gjøre gjennom en bredere strategi som ser på flere tiltak enn bare landstrøm.

Ulstein mener inntil videre at regjeringen svikter.

– Jeg mener regjeringen svikter både Bergen og andre byer med cruisehavner langs kysten. Det fordi de har gått langt i love at det skal komme på plass, Storinget har bekreftet det, så skjer det ingenting, sier han.

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook