Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har allerede gått et par år siden Mercedes viste bildene av deres aller første pickup.

Med X-Klasse vil Mercedes appellere til både familier og de som trenger en tøff arbeidsbil – som skiller seg ut i klassen.

Ettersom nye X-Klasse er bygget på den mer folkelige modellen Nissan Navara, har Mercedes investert så mye som én milliard for å gjøre bilen noen hakk mer eksklusiv. Blant annet har interiøret blitt redsignet på skikkelig vis.

Pickup for folk med dress

Selv om nye X-Klasse på mange områder skiller seg ut fra den japanske slektningen, er det samtidig mange likhetstrekk. Og nettopp det har designselskapet Carlex gjort noe med – i aller høyeste grad.

Teak-panel i planet og nye emblemer må på plass.
Teak-panel i planet og nye emblemer må på plass.

Det polske selskapet har nemlig spesialisert seg på å lage eksklusive designpakker på utvalgte biler. Nå har de akkurat sluppet bilder av en heftig modifisert X-Klasse, og denne gangen i en egen yacht-versjon!

Bilen skal bygges i et begrenset opplag på 999 eksemplarer, og blir tidenes luksus-pickup, i alle fall med stjerne i grillen. Målgruppen er kanskje ikke overraskende rike folk i dress, som trenger en jålete pickup de kan dra båten med. Eventuelt bare et transportmiddel så de kommer seg ned til yachten…

Offisiell: Dette er Mercedes X-Klasse

Maybach-inspirert

Hvis vi begynner på utsiden har bilen fått en rekke oppgraderinger. Fronten domineres av en skikkelig AMG-fanger, mens grillen er inspirert av Maybach S650 Coupé.

Elektriske stigtrinn er selvfølgelig på plass, sammen med karbonlepper, utvidede hjulbuer og 20 toms felger levert av Maybach.

Bak på planet er kjedelig stål erstattet med eksklusiv teak.

Det går an å trives bak rattet i Yachting Edition av X-Klasse.
Det går an å trives bak rattet i Yachting Edition av X-Klasse.

Påkostet én million

Men det er først når vi kommer på innsiden de store forandringene skjer. Her er så godt som alle materialer byttet ut. Vi snakker helt nye skinnseter (levert av Recaro), eksotisk treverk og håndsydde sømmer.

Setter du deg inn her, lukter det nærmest regnskog og utrydningstruede dyrearter lang vei. Nevnte vi at rattet er redesignet og kledd med Zebrano-treverk?

Bare frontpartiet er påkostet flere hundretusen...
Bare frontpartiet er påkostet flere hundretusen...

Til og med indre del av a-stolpen i bilen er kledd med alcantara. Det samme gjelder girspaken og håndbrekket.

Som i de fleste andre tilfeller, er ikke denne moroa direkte billig, heller. Oppgraderingen, som kun omhandler det visuelle, koster nemlig 105.000 euro. Det tilsvarer omtrent én million norske kroner.

Pickup-drømmen: Arbeidshestene som bare stiger i pris

Off road EXTREME

Ved siden av å tilby den urbane Yachting Edition, har Carlex bygget to andre offroad-utgaver av X-Klasse: Vanlig offroad og offroad EXTREME.

Sistnevnte skal ifølge selskapet være perfekt for offroad-entusiasten, med økt bakkeklaring, enorme hjul og selvfølgelig eksklusiv styling både interiørt og eksteriørt. Også denne pakken koster rundt millionen.

Under kan du se alle bildene av luksus-pickupen, samt den ekstreme offroad-versjonen.

Les vår test av X-Klasse her

^

SE OGSÅ: Plutselig dukket disse råskinnene opp på Trollstigen