I dag kommer svaret etter Turøy-ulykken

13 mennesker mistet livet da helikopter og rotor skilte lag i luften. Etter to års arbeid legges den endelige rapporten etter Turøy-ulykken fram i dag.
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

29. april 2016 klokken 11.16 tar et Airbus EC225 LP-helikopter av fra Gullfaks B-plattformen i Nordsjøen. De 11 passasjerene og to pilotene om bord har kurs mot Bergen lufthavn.

Klokken 11.55 mister helikopteret hovedrotoren. Ingen av de 13 om bord overlever ulykken.

Gir svar i morgen

Siden har har Statens Havarikommisjon jobbet med ett mål for øye: Å avdekke hva som skjedde, og hvorfor det skjedde.

– Det er spesielt det siste, altså hvorfor, som vil ta tid å finne ut, sa avdelingsdirektør ved luftfartsavdelingen i Statens havarikommisjon, Kåre Halvorsen i TV 2-dokumentaren «Siste tur» som ble sendt på TV 2 26. april i fjor.

Torsdag vil Havarikommisjonen presentere svaret på det spørsmålet, får TV 2 bekreftet.

Følg direktesendingen i videovinduet øverst

Ikke hvordan, men hvorfor

Allerede to uker etter ulykken, publiserte Havarikommisjonen sin første, foreløpige rapport. Siden har totalt fem slike foreløpige rapporter blitt publisert.

Se en detaljert tidslinje i Turøy-ulykken i denne saken.

Turøy-ulykken

29. april 2016: Et Airbus EC 225 LP styrter etter at hovedrotoren løsner fra helikopterkroppen. 13 personer omkommer.

3. mai 2016: Havarikommisjonen avviser at ulykken skyldes menneskelige feil.

13. mai 2016. Havarikommisjonen publiserer den første foreløpige rapporten. Tre ulike scenarier løftes fram som mulige.

28. april 2017: Havarikommisjonen slår fast at ulykken var et resultat av en utmattingssprekk i ett av de åtte andretrinns planetgearene i hovedgearboksen

5. juli 2018: Havarikommisjonens endelige rapport legges fram.

Det er slått fast at det er et utmattingssprekk i et tannhjul i girboksen, som har utviklet seg til et brudd, som igjen har ført til gir i hovedgirboksen har havarert.

I den endelige rapporten som presenteres på en pressekonferanse i Bergen i morgen, vil Havarikommisjon forklare hva som var årsaken til at dette skjedde.

Kommer med flere råd

– Vi har nå satt sammen alle fakta. Både de fakta vi hadde før forrige foreløpige rapport ble publisert i fjor, og de vi har innhentet det siste året. Dette ender i en konklusjon hvor vi kommer til å svare på hvordan feilen inne i hovedgirboksen kunne oppstå, sier avdelingsdirektør Halvorsen til TV 2 i dag.

I morgen vil også Havarikommisjonen presentere sine sikkerhetstilrådninger. Hvor mange de har endt på vil ikke Halvorsen ut med.

– Vil disse sikkerhetstilrådningene være rettet mot Airbus og EASA (Det europeiske luftsikkerhetsbyrået)?

– Ja, de også. Deretter blir det opp til myndigheter og selskaper å gjennomføre egnede tiltak for å sikre akseptabel flysikkerhet, sier Halvorsen.

Dette skal rapporten svare på

Sikkerhetstilrådningene fra Havarikommisjonen er nettopp dét; tilrådninger. Kommisjonen har ingen myndighet til å pålegge noen å gjennomføre tiltak. Dermed er det opp til den tilrådningen retter seg mot og selv vurdere om og eventuelt hvordan man følger disse opp.

Det delte tannhjulet oppå et helt og uskadet. Foto: Statens havarikommisjon
Det delte tannhjulet oppå et helt og uskadet. Foto: Statens havarikommisjon

Dersom det skal settes makt bak rådene, må Det europeiske luftsikkerhetsbyrået (EASA) på banen.

I videoen under får du se hva som har vært kjernen i Havarikommisjonens undersøkelser så langt.

Det er årsaken til dette som vil bli presentert i dag.

Videoen er et utdrag fra Dokument 2: Siste tur, som du kan se på TV 2 Sumo.

Turøy-ulykken: Hva skjedde?

Lik TV 2 Nyhetene på Facebook