Nå selger Volvo biler som aldri før – igjen

Og det er SUVene som drar lasset.

Akkurat nå er det lillebroren til stor-SUVen XC90, nemlig XC60 (bildet), som selger best av Volvo-modellene. Så langt i 2018 ligger merket an til nok et rekordår.
Akkurat nå er det lillebroren til stor-SUVen XC90, nemlig XC60 (bildet), som selger best av Volvo-modellene. Så langt i 2018 ligger merket an til nok et rekordår.

I 2002 presenterte Volvo en svært viktig og ny modell – nemlig SUVen XC90. Den markerte et skifte for merket, som med den kastet seg inn i SUV-kampen, og etablerte seg skikkelig i det viktige amerikanske markedet.

Mye vann har rent i Mjøsa siden den tid – og Volvo har lansert andre generasjon av XC90. Og nok en gang har denne modellen vist seg å representere et tidsskifte. Denne gangen som første helt nye modell ut, under de nye, kinesiske eierne.

I kjølvannet av den har nyhetene blitt serverte på løpende bånd: S90, V90, XC60, XC40, V60 og S60.

Resultatet av storsatsningen er godt synlig på salgsstatikken – både i Norge og på verdensbasis. Volvo-butikken går bedre enn noen gang!

Volvo-nykommer knuser alle rekorder

Rekordsalg

Volvo Cars rapporterer nemlig rekordsalg for første halvår 2018 med 317.639 biler. Det er en økning på 14,4 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, som også var rekordbra.

Den solide leveransen posisjonerer selskapet godt for å kunne levere enda et rekordår. Volvo Cars rapporterte i 2017 571.577 solgte biler.

Alle hovedregionene, som består av USA, Kina og Europa, meldte jevn vekst i løpet av perioden på seks måneder.

5 ting du bør vite om Volvos nye bestselger-SUV

USA-markedet

USA hadde en økning på 39,6 prosent, hovedsakelig på grunn av bestselgerne XC60 og XC90. Her åpnet også Volvo nylig sin første fabrikk.

Det totale volumet for regionen i første halvår landet på 47.622 sammenlignet med 34.102 i samme periode i fjor.

Volvos største enkeltstående marked, Kina, økte med 18,4 prosent. En av driverne for veksten var etterspørsel etter lokalproduserte XC60 og S90.

Slik gjør du best kjøp på brukt Volvo XC60

Solid vekst

I løpet av perioden nådde salget 61.480, sammenlignet med 51.914 i 2017.

Europa rapporterte solid vekst med 5,7 prosent og totalt 164.480 biler sammenlignet med 155.653 i samme periode i 2017 – drevet av etterspørselen etter nye XC60, 90-serien og XC40.

Salg (leveranser til sluttkunder) for Volvo Car Group er som følger:

Volvo er ikke de eneste som opplever godt salg

XC60 selger best

Globalt fortsatte nye XC60 å være den bestselgende modellen i første halvår med 88.786 solgte enheter (2017: 829 enheter), etterfulgt av XC90 med total volum på 47.658 enheter (40.186 enheter) og V40/V40 Cross Country med 41.588 enheter (48.554 enheter).

I løpet av første halvår genererte også S90 et volum på 30.977 enheter (17.346 enheter).

Populariteten til kompakt-SUVen XC40 fortsatte i perioden med et total volum på 23.741 enheter i løpet av de første seks månedene.

– Godt modellutvalg

– Det er et fantastisk halvårsresultat, også for oss i Norge. Jeg har stor respekt for hardtarbeidende kollegere og forhandlere – de har vært viktig for suksessen. Men vi har også truffet veldig godt med modellutvalget. På de snaue tre årene siden vi lanserte XC90, er mer eller mindre hele modellrekken fornyet, sier administrerende direktør i Volvo Car Norway AS, Øystein Herland.

Her kan du kjøre i ring rundt naboens SUV