Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding tirsdag ettermiddag, skriver Nobelinstituttet at årets fredspriskonsert tar en pause.

– Vi har opplevd at finansieringen av konserten er svært krevende og ønsker derfor å bruke det neste året på å utvikle et nytt konsertformat, sier direktør Olav Njølstad ved Det Norske Nobelinstitutt.

– For dyrt

Ansvarlig produsent, Odd Arvid Strømstad, sier til TV 2 at de har behov for å tenke nytt.

Nå jobber de med et nytt konsept, men produsenten ønsker ikke gå inn på hva dette innebærer.

En annen faktor er at konserten har hatt en anstrengt økonomi de siste årene.

– Produksjonen har vært for dyr i forhold til inntektene. Vi prøver å legge store ressurser i konserten fordi det er en internasjonal produksjon, sier Strømstad.

Selv om de fleste artistene spiller gratis, er det Nobelinstituttet som dekker reise og opphold.

– Det koster å produsere en internasjonal produksjon av et slikt kaliber, sier han videre.

Ny mediehverdag

Nobels fredspriskonsert har siden oppstarten brakt mer enn 100 av populærmusikk- og underholdningsverdenens største navn til Oslo som ledd i feiringen av årets fredspris.

UNGT PUBLIKUM: Produsentene ønsker å finne ut hvordan de kan nå den yngre generasjonen. Bildet er fra 2015 da Kygo sto på scenen med Morten Harket og a-ha.
UNGT PUBLIKUM: Produsentene ønsker å finne ut hvordan de kan nå den yngre generasjonen. Bildet er fra 2015 da Kygo sto på scenen med Morten Harket og a-ha. Foto: Nesvold, Jon Olav / NTB Scanpix

Nå skal produsentene bruke ett år på å finne ut hvordan Nobelkonserten kan tilpasse seg den nye mediehverdagen.

– Vi må se nøyere på hvordan vi skal bryte gjennom på sosiale medier, og da blir profilen veldig viktig. Det viktigste for oss er å spre budskapet til årets nobelprisvinner, sier Strømstad til TV 2.

Relansering i 2019

Det vil også være viktig for produsentene å finne ut hvordan de skal nå et yngre publikum.

– Vi må ta innover oss hvor den yngre generasjonen er, hvordan de kommuniserer og hvilke artister de er opptatt av. Samtidig er det viktig at vi unngår å miste det publikumet som allerede er der. Det er en komplisert oppgave, avslutter produsenten.

Ambisjonen er å relansere konserten i ny drakt i 2019.

– Målet er å finne ut hvordan konserten kan tilpasses flere plattformer enn tradisjonell lineær tv, sier Njølstad.