Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I helgen brøt ut nok en oppkastssykeepidemi på familiehotellet White Lagoon Beach i Bulgaria.

Allerede i 2015 omtalte VG den dårlige hygienen på hotellet, der 29 gjester ble innlagt på sykehus i løpet av tre uker.

Tirsdag ettermiddag bekreftet Ving ovenfor TV 2 at flere gjester har blitt syke med magasjau i løpet av helgen. Presseansvarlig i Ving, Marie-Anne Zachrisson, forteller at de fikk første melding om omgangssyken på søndag. Siste melding om sykdom kom mandag.

– Det er totalt 13 av 743 gjester på hotellet som er smittet. Dette er ingen stor sak, sier hun til TV 2.

  • Tlf/SMS/MMS: 02255
  • E-post: tips@tv2.no
  • Fra utlandet: +47 915 02255

Rester av spy

Det var kilder på hotellet som først opplyste TV 2 om forholdene på hotellet. En familie på seks kom nettopp hjem fra ferie etter en ukes opphold på hotellet, der to av barna fikk omgangssyke. Hele familien fikk behandling av legen på hotellet. Ifølge kildene skal det ha vært svært dårlig renhold på hotellet.

– Da vi sjekket inn var det spymerker på doen på hotellrommet. Hele rommet var skittent og på kveldene kom det en sterk kloakklukt fra badet.

Familien vet ikke hva de ble smittet av.

– Ikke uvanlig å bli syk

Zachrisson sier til TV 2 at oppkastrunden ikke har eskalert. Årsaken til syken er enda ikke kjent.

– Det er ikke uvanlig at noen kaster opp i løpet av en sommer på et hotell. Alle kan bli syke og det er mange muligheter for å bli dårlig. Man kan enten ha det med seg når man kommer, bli smittet på flyet eller i kontakt med andre mennesker.

Men dette har skjedd tre år på rad på akkurat dette hotellet? Hvordan kan det gå an?

– Dette er et stort hotell vi har hatt endel år. Når mange mennesker er samlet på et varmt sted er det ikke uvanlig at noen blir matsyk. Folk drikker ofte for lite og får for mye sol. Dette kommer til å skje igjen og det kommer til å skje igjen på ander hoteller også, sier hun.

VARSEL: Mandag mottok gjestene ved hotellet denne meldingen fra Ving. Foto: privat
VARSEL: Mandag mottok gjestene ved hotellet denne meldingen fra Ving. Foto: privat

Skjerper rutinene

Nå har Ving, ifølge Zachrisson, satt igang flere tiltak for å bedre hygienen på hotellet.

– Det har nå blitt satt stor fokus på hygiene. Vi har bedt gjestene om å bruke desinfeksjon og har satt ut dette tilgjengelig for de. Badebassengene er testet og resultatene er fine. Vi har også innført en ekstra kontroll av rydding og vasking av rom og restaurant.

Zachrisson kan fortelle at særlig sjekklistene ved barneklubben har blitt strengere. Hun informerer om at alle gjestene har fått en tekstmelding om problemet og at det har blitt satt opp informasjonslister til gjestene om hvordan man holder seg ren.