Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

(Wimbledon, 1. runde: Roger Federer - Dusan Lajovic 6-1, 6-3, 6-4):

Det var ingen overraskelse at sveitseren, med kona og sine to sett med tvillinger på tribunen, feide serbiske Dusan Lajovic av banen i strake sett i 1. runde i prestisjetunge Wimbledon, en turnering 36-åringen har vunnet hele åtte ganger tidligere.​

– Jeg følte meg veldig bra allerede fra start og føler meg som vanlig som hjemme her. Jeg har kjent på litt nerver i forkant, så det var godt å komme i gang og ikke minst å gå videre, sa sveitseren, som deltar i Wimbledon for 20. året på rad, umiddelbart etter kampslutt.

Derimot var det langt mer overraskende at sveitseren helt uannonsert dukket opp i et antrekk fra sin splitter nye sponsor, japanske Uniqlo. Det betyr at Federer bryter med Nike etter ti års samarbeid.

Ifølge finansmagasinet Forbes, tjente Federer i overkant av 80 millioner kroner årlig med Nike som sin sponsor. Ifølge Independent er den nye avtalen med Uniqlo verdt rundt 250 millioner kroner i året for sveitseren, som har brukt Nike-antrekk frem til nå til tross for at avtalen utløp allerede i mars. Men på Centre Court mandag dukket han altså opp med ny logo på brystet.

Uniqlo ut 2018 - eller 2028?

BYTTER UT NIKE: Slik er vi vant til å se Federer, smilende og med Nike-logo i pannen og på brystet. Nå er utstyrsgiganten byttet ut med japanske Uniqlo.
BYTTER UT NIKE: Slik er vi vant til å se Federer, smilende og med Nike-logo i pannen og på brystet. Nå er utstyrsgiganten byttet ut med japanske Uniqlo. Foto: John Thys

– Jeg elsker tennis og å vinne trofèer, men i likhet med Uniqlo har jeg også stor kjærlighet for livet, kulturer og menneskeheten. Vi deler en sterk lidenskap for å gjøre en positiv forskjell i verden og rundt oss og jeg gleder meg til å samarbeide, sier Federer i en pressemelding.

Uniqlo skriver på sin side at de er stolte over å få Federer på laget og at samarbeidet i første omgang betyr at sveitseren skal representere Uniqlo i alle resterende turneringer i 2018, med Wimbledon som startskudd.

Den høyt respekterte italienske journalisten Vincenzo Martucci hevder imidlertid at Uniqlo er villige til å sponse Federer de ti neste årene - altså lenge etter karriereslutt. Dette skal ha vært tungtveiende i avgjørelsen om å bryte med Nike, skriver Independent.

Uniqlo produserer foreløpig ikke treningssko. Dermed bruker Federer fortsatt Nike-sko.