Derfor kan det bli svindyrt å droppe service på bilen

Service koster mye penger – men det kan være dyrere å la være.

På nyere biler kan service være så mye mer enn bare oljeskift, sier Broom-Benny.
På nyere biler kan service være så mye mer enn bare oljeskift, sier Broom-Benny.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei. Jeg blir litt forbannet over kostnaden på servicer. Fra jeg var 18 år gammel har jeg bare kjøpt nye biler.

Det vanlige da var første service på 25.000 km, neste på 50.000 osv. Jeg er 65 år gammel nå, og har kjøpt meg en Mercedes C coupé for et år siden. Den er gått 5.000 km, og har fått varsel om service. Dette beløper seg til nærmere 7.000 kroner.

Dette må gjøres for at garantien skal være intakt. Virker for meg som at leverandørene skor seg på dette. På skjermen får jeg nå "du har overskredet service 1 med 14 dager". Det er meget irriterende.

Mvh. Erling.

Benny svarer:

Hei Erling!

Det å eie bil i Norge er dyrt, og service-kostnadene gjør det heller ikke billigere. Norske verkstedpriser kan jo nærmest skremme hvem som helst på flatmark. Vi snakker fort 2.500 kroner timen, eller mer, på de dyreste verkstedene. Mercedes-verkstedene er heller ikke av de aller billigste.

Men en ting må jeg få korrigere deg litt på. Det gjelder dette med serviceintervaller. All statistikk og erfaring er at serviceintervallene ikke har blitt kortere, men lengre. Betydelig lengre også, siden du kjøpe din første nye bil i 1971.

Jeg husker selv fra jeg begynte som bilmekaniker på slutten av 80-tallet, at serviceintervallet ofte var 5.000 kilometer. Nå er det ikke uvanlig med 30.000 kilometer. Dog med en begrensing om at man skal ha én service per år, for at fabrikk-garantien skal gjelde.

Servicehefte: Dette er noe av det viktigste en bil kan ha

Viktig for garantien

Med såpass lav årlig kjørelengde er det sistnevnte som rammer deg. Enig i at det kan oppleves litt meningsløst etter så få kjørte kilometer. At det er dyrt er vi også enige om. Men det kan absolutt være nyttig å få en sjekk av bilen likevel. Ett oljeskift i året er heller ikke helt feil, etter min mening. Kjører du bare 5.000 kilometer i året antar jeg at du kanskje har en del småkjøring.

Jeg hadde et annet lignende, men allikevel helt annerledes spørsmål på «Spør Benny» i dag også. Det var en bileier som hadde hatt kun to servicer på nesten 5 år og over 80.000 kjørte kilometer. Nå hadde han fått motorproblemer, men fikk det ikke dekket av garantien. Grunn: Manglende service-historikk. Han var også irritert på verkstedet og lurte på hva slags rettigheter han hadde. Svaret var: Ingen. Så han satt med en kjemperegning.

Det er jo engang ikke slik at vi bare kan kjøre ting i fillebiter, for så å forlange at disse tingene repareres gratis. Skremmende mange synes å tro det. Norske forbrukere har unikt gode rettigheter, rett og slett best i verden, i forhold til garanti og reklamasjon. For at dette skal gjelde, må bilens serviceprogram følges. Slik er det bare, men det er frivillig å la være. Da må man bare være villig til å ta konsekvensene av det.

Ditt inntrykk av at bransjen skor deg på dette, er nok i alle fall delvis riktig. Salg av nye og brukte biler tjener en forhandler i prinsipp ingenting på. Fortjenesten kommer fra verksted og delesalg. Så det er her man kan ta igjen "det tapte" på bilsalg. Det er en av flere grunner til at det blir dyrt.

Færre verksteder

Jeg tror også at vi i løpet av få år vil ha langt færre forhandlere / verksteder rundt om. Rett og slett fordi de ikke kommer til å klare seg økonomisk. Måten vi kjøper bil på endrer seg, marginene skvises, bilene har lengre serviceintervaller og færre ting som går i stykker. Reklamasjons- og garantijobber er ofte langt dårligere betalt enn ordinære servicejobber. Billigkjedene tar en del av de «lette» jobbene som man tjener greit med penger på og forhandleren blir sittende igjen med en dårlig betalte «drittjobber» som feilsøking etc.

Jeg vil nok derfor anbefale deg å gjøre servicen på bilen din, selv om den er dyr. Da har du i alle fall garantibiten i orden om det skulle oppstå noe senere, og bilen får en nyttig sjekk. Det kan jo også være at det ligger nyttige software-oppdateringer eller andre kampanjer og venter på bilen din også. Service på nyere biler kan være så mye mer enn bare oljeskift.

Kan forhandle – litt

Dessuten er komplett service-historikk veldig nyttig og viktig den dagen du skal kvitte deg med bilen.

Det er kanskje på grensen til frekt av meg å påpeke det, men når du har råd til å holde deg selv med en ny Mercedes Coupe, (fin bil forresten...) som du kjører så lite med, så vil jeg anta at du også har råd til servicekostnadene.

Man MÅ jo heller ikke ta servicen hos et merkeverksted. Du kan nok spare penger på å velge en av billigkjedene, men du må kunne dokumentere at de de servicepunktene som fabrikanten har satt opp har blitt utført for at garantien skal gjelde. Ulempen er at man kan gå glipp av kampanjer og oppdateringer. Man kan også dra til Sverige, der er det også billigere.

Det går jo i de fleste tilfellene an og forhandle litt pris med verkstedene. Om man gir beskjed om at man har sjekket enkle ting som lys, lufttrykk, viskere, fyller spylervæske osv. selv, så behøver man jo ikke å betale en mekaniker for å gjør samme jobben en gang til.

Ønsker deg lykke til!

Les også: Dette bør du gjøre før nybil-garantien går ut

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Dette går først i stykker på bilen din