Flere og flere nordmenn legger ut på fellesferie med sommerboligen hengende bak bilen – i form av en campingvogn.

Dette er en praktisk og fin måte å dra på tur for å oppleve nye eller kjente steder.

Men det er også en rekke viktige lover og regelverk du må forholde deg til.

Nøkkelen til en vellykket campingferie er planlegging og gode forberedelser.

Her er campingvogna du ikke har sett maken til

– Bruk tilhengerkalkulator

– Aller først må du vite om bilen din kan trekke vogna du har. Statens Vegvesen har gjort disse beregningene for deg. Gå inn på deres tilhengerkalkulator og legg inn registreringsnummer for bil og vogn samt hvilken førerkortklasse du tilhører. Vips så har den beregnet svaret ditt for deg, sier Audun Heggestad, distriktsleder i Trygg Trafikk Sogn og Fjordane.

En campingvogn påvirker naturligvis bilens kjøreegenskaper. Men det er flere grep du kan ta for å hindre at du mister kontrollen over bil eller vogn under ferien.

Lyst til å lese om en bitteliten bobil? Da må du klikke her:

Kuletrykk

– Sjekk alltid at du har riktig kuletrykk før du kjører. Det betyr at du må pakke vognen riktig for å unngå enten for høyt eller for lavt kuletrykk. Det lønner seg å pakke de tunge gjenstandene lavest mulig i vogna. Er kuletrykket for høyt eller lavt så påvirker det bilens kjøreegenskaper – og i verste fall kan det føre til at vogna tar kontroll over bilen. Da får du problemer, sier Heggestad.

En enkel måte å sjekke kuletrykket på, er å finne fram badevekta. Legg vekten under vognfeste og bruk en pinne mellom vogn og vekt. Da får du vekten på kuletrykket. Maks kuletrykk som er oppgitt i bilens vognkort må ikke overskrides.

– Er dette oppgitt til for eksempel til 75 kg, bør badevekten vise mellom 60-75 kg sier Heggestad.

Denne campingvogna kan du ta med over alt!

Pakk riktig

I tillegg til å pakke de tyngste tingene nederst i vogna, for å sikre riktig kuletrykk, må du også sikre alle løse gjenstander.

– Hvis mindre gjenstander ikke er sikret eller pakket riktig kan det få alvorlige konsekvenser i forbindelse med nedbremsing. Gjenstander kan skytes gjennom vognvinduet og inn i bilen – som igjen kan bidra til alvorlige ulykker og skader. Pakk de løse gjenstandene foran i vogna inntil veggen mot bilen. Eller legg de i små lukkede lommer eller rom, sier Heggestad.

Er det første gang du skal kjøre med campingvogn anbefales det at du øver på korte turer før du skal sette i gang med langkjøring.

Kast gamle dekk

Den tekniske tilstanden til campingvognen kan være avgjørende for om det blir en bra campingtur eller et mareritt.

– Jeg har selv opplevd å punktere med vogna på motorvei, og det vil jeg ikke anbefale. En enkel og relativt rimelig forsikring er gode dekk på vogna – med riktig lufttrykk. Dekkene på vogna kjører gjerne få kilometer i året og blir derfor sjelden slitt. Da er det vanskelig å vurdere kvaliteten på dekket. Men ved alder vil også kvaliteten til dekkene forringes og kan fort eksplodere i varmen mens dere er på veien. Det er ikke en hyggelig opplevelse. Dekk som er mer enn 8-10 år gamle bør skiftes selv om mønsterdybden er helt fin, mener Heggestad.

Dette var Europas størsete bobil

Ekstra sidespeil

I tillegg til at vognen må være i god teknisk stand så må du huske en siste ting.

– Sørg for god sikt bakover. Du har sikkert sett at biler med campingvogn gjerne har ekstra lange sidespeil, og det er det en god grunn til. Vogna er ofte bredere enn bilen og da vil du ikke se den lange køen du opparbeider etter deg med bilens vanlige speil. Plutselig blir du forbikjørt uten at du har mulighet til å tilpasse deg situasjon, og det kan bli livsfarlig, avslutter Heggestad.

Ferie med campingvogn: Er dette så lurt?