Denne ettertraktede big block-Corvetten fra 1967 ble restaurert en gang i tiden. Men det er leeenge siden. Nå er den ute fra lagring igjen og klar for en ny eier – og en ny restaurering.
Denne ettertraktede big block-Corvetten fra 1967 ble restaurert en gang i tiden. Men det er leeenge siden. Nå er den ute fra lagring igjen og klar for en ny eier – og en ny restaurering. Foto: VanDerBrink Auctions

Gjemt siden 70-tallet – nå går skattene på auksjon

Tett mellom godbitene i muskelbil-selgerens private samling.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange av oss har nok lekt med tanken om hvordan det var å være ung og fremadstormende i USA da muskelbil-epoken var på sitt mest intense rundt siste halvdel av 1960-tallet. Og ikke minst hvor mange ekstreme biler som kunne plukkes opp for en slikk og ingenting da oljekrisene sto i kø et tiår senere.

Vi kjenner ikke Tom Brown, men han er åpenbart en av de som kan fortelle mye fra den gang. Han vokste opp i nærheten av Cincinnati, Ohio, og skal ha hatt verktøy i hendene fra han var i treårsalderen – ifølge Yvette VanDerBrink, eier av VanDerBrink Auctions.

Auksjon med støv, rust og "barn finds"...

Firmaet har de senere årene hatt hånd om flere spennende bilauksjoner i USA, auksjoner der det har vært lite champagne og topprestaurerte klenodier i millionklassen, men desto mer lagringsstøv, rust og spennende historier rett ut fra en gammel låve. Nå er det tid for en ny auksjon igjen, og den er av den spennende – og etterhvert sjeldne – sorten.

Husker du: Chevrolet-forhandleren hadde 50 år gamle, usolgte "nybiler"

Denne hotrod-Forden fra 1940 var showbil, og vant utstillinger allerede på 1960-tallet. Det kan den gjøre igjen – men det blir nok ikke i år. Foto: VanDerBrink Auctions
Denne hotrod-Forden fra 1940 var showbil, og vant utstillinger allerede på 1960-tallet. Det kan den gjøre igjen – men det blir nok ikke i år. Foto: VanDerBrink Auctions

Det er nemlig nevnte Tom Brown som har innsett at han ikke blir yngre med årene, og bestemt seg for å selge unna alt han har. Og det er ikke lite.

Samtidig som han jobbet på familieverkstedet, skrudde nemlig unge Brown på sine egne biler, og han var en av mange som syntes det var mer spennende å utfordre andre til race på landeveien, gjerne på litt øde og svingete veier, enn på organiserte racerbaner.

1936 Chrysler Airflow er sjeldent – og her med behov for sjeldent mye arbeid. Foto: VanDerBrink Auctions
1936 Chrysler Airflow er sjeldent – og her med behov for sjeldent mye arbeid. Foto: VanDerBrink Auctions

Slikt var ikke alltid helt i tråd med loven heller, vil vi tro. Men dette var altså for lenge siden...

Handlet med muskelbiler – og sparte noen selv

Han begynte å bygge racebiler av forskjellige Ford-modeller, men ble stadig frakjørt av Chevroleter. Det skal vi være glade for i dag, for det ga ham en enorm apetitt på seriøse muskelbiler, og i tillegg til å skru på dem begynte han å handle med sjeldne versting-biler og originaldeler til dem. Han vegret seg ikke til å krysse hele USA for å hente hjem rustfrie biler fra California, selv på en tid da de ikke var ansett som spesielt verdifulle.

Les også: Bilauksjon – de litt ukurante kan være de største kuppene

Corvetten fra 1967 har stått seg grundig i hjel til tross for tidligere restaurering, og her er det bare å begynne på nytt. Men det er det utvilsomt verdt å gjøre med en slik godbit. Foto: VanDerBrink Auctions
Corvetten fra 1967 har stått seg grundig i hjel til tross for tidligere restaurering, og her er det bare å begynne på nytt. Men det er det utvilsomt verdt å gjøre med en slik godbit. Foto: VanDerBrink Auctions

Det en bilselger handler inn med tanke på videresalg er én ting. Enda mer spennende er gjerne det han eller hun synes er for interessant til å kvitte seg med, og setter på lager for en dag å restaurere og nyte selv. Tom Brown gjorde nettopp det både mye og ofte – og det er dette lageret som nå skal ut fra de mange låvene og lagerbygningene på eiendommen hans i Vicksburg, Michigan.

1970 Pontiac GTO er heller ikke dagligdags. Foto: VanDerBrink Auctions
1970 Pontiac GTO er heller ikke dagligdags. Foto: VanDerBrink Auctions

Stedet ligger for øvrig omtrent midt mellom Chicago og Detroit, rett og ikke så langt nord for South Bend, Indiana, som amcar-fans vil vite at er et sted med mye og stolt bilbygger-historie knyttet til merker som ikke finnes lenger.

Auksjon hjemme på eiendommen

25. august er det tid for auksjonsbegivenheten, som skjer «on site» midt i Tom Browns muskelbil-rike. Auksjonskatalogen inneholder mellom 60 og 70 biler samt et antall tilhengere. Disse vil også kunne bys på via nettet, men det vil være reservert et stort antall sjeldne reservedeler, spesielt til GM-biler med big block-motorer, for de som er fysisk tilstede på auksjonen.

Slike sjeldne deler var nemlig en av tingene han spesialiserte seg på å finne den gangen det tross alt var mulig, og samlingen skal være godt kjent blant big block-spesialister over nærsagt hele verden, forstår vi på meldingen fra VanDerBrink Auctions.

Synet av en slik original gammel fuel injection-enhet kan gi enhver Classic Chevy-entusiast høy puls. Også denne 1957 Bel Airen bør restaureres grundig før bruk. Foto: VanDerBrink Auctions
Synet av en slik original gammel fuel injection-enhet kan gi enhver Classic Chevy-entusiast høy puls. Også denne 1957 Bel Airen bør restaureres grundig før bruk. Foto: VanDerBrink Auctions

Se auksjonsbeskrivelsen på deres hjemmesider her:

Delelager i all ære, det er bildene av nedstøvede og litt pleietrengende muskelbiler fra selve gullalderen som får de fleste av oss til å sikle – og tenke på hvordan verden var den gangen de ble kjøpt og parkert. Noen av dem skal ha stått på lager helt siden 1970-tallet.

Foto: VanDerBrink Auctions
Foto: VanDerBrink Auctions

Litt av alt – men mest Chevrolet

Selv om det var GM-biler han etterhvert fikk mest følelser for, er det ikke bare det som skal selges. Vi finner alt fra førkrigs Ford og DeSoto til sekstitalls Pontiacer, men de aller fleste bilene er Chevrolet Chevelle, Camaro og Corvette i forskjellige utgaver. Ingen av dem direkte kjedelige versjoner, kan vi jo legge til. Men det har du gjettet allerede…

Blant godbitene finner vi en 1967 Corvette coupé med 400 hester-utgaven av big block-motoren og firetrinns manuell kasse, visstnok alt med «matching numbers», hvilket er selve forutsetningen for samlerverdi. En av de aller mest gjeve Corvettene fra dette året, som dessuten var det siste året av C2-generasjonen. I Marina Blue metallic med sort «stinger-panser» og originale sidepotter blir det ikke stort mer fristende for en Corvette-entusiast, og selv om den er nedstøvet og lagret i mange, mange år skal denne faktisk allerede ha blitt restaurert en gang i tiden.

"Sleepy-Z" er registreringsskiltet til denne 1969 Camaro Z28en. Den visste nok ikke hvor lenge den skulle komme til å sove i låven før den slapp ut igjen. Foto: VanDerBrink Auctions

Les også: Muskelbilene gjorde comeback – denne er verre enn noensinne...

Enda mer brutal er en C3-Corvette fra 1968, med den voldsomste utgaven av big block-motoren som var beregnet på gatebruk, nemlig 435 hester – som den gangen var en beskjeden måling for å holde forsikringsbransjen fornøyd. På samme måte finnes det også et antall første generasjons Camaro med interessante motorer og options, hvorav også en som etter hva vi forstår kun har gått i profesjonell racing før den ble pensjonert og kom under Tom Browns vinger.

1933 Ford, bygget i oldschool-stil for mange, mange år siden. Foto: VanDerBrink Auctions
1933 Ford, bygget i oldschool-stil for mange, mange år siden. Foto: VanDerBrink Auctions

Premiert hot rod fra 1960-tallet

Auksjonen inneholder også noe etterhvert så supersjeldent som en 1957 Chevrolet Bel Air 2 dørs hardtop med original fuel injection, og ettertraktede coupébiler med høyst interessant historie: En sort 1933 Ford 5 window med gullfarget plysj i oldschool rod-stil med korrekte deler, og en autentisk 1940-modell av samme merke som ble bygget opp som hot rod, og faktisk skal ha vunnet utstillinger i Indiana så tidlig som på 1960-tallet!

Rosinen i pølsa på denne auksjonen, som på så mange andre tilsvarende, er at man ikke opererer med minstepriser. Men siden stort sett alt er gjeve saker, er trolig sjansene til å kjøpe gull til gråstein-priser ganske små.

1971 Corvette uten big block-motor, men det råeste smallblock-alternativet
1971 Corvette uten big block-motor, men det råeste smallblock-alternativet "LT-1", er også både sjelden og svært ettertraktet. Legg merke til felg-lageret bak. Foto: VanDerBrink Auctions

Uansett er det langt mellom disse anledningene i dag til å skaffe seg langtidslagrede objekter i forskjellig stand av biler som allerede i årevis har vært verdifulle i strøken tilstand, eller for den delen å skaffe seg sjeldne reservedeler til dem. Vi tipper dermed det vil bli livat i Vicksburg denne dagen, og er du i nærheten vil det nok være en spennende begivenhet å få med seg.

Og skulle du være heldig å gjøre et kupp, kan du få tak i muskelbiler som det egentlig har vært ganske vanskelig å finne i 10-15 år, allerede…

Les også: Klassiske muskelbiler er (mye) bedre enn penger i banken...