Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selv om det har gått nesten tre år siden VW ble tatt for å ha jukset med flere millioner dieselbiler, er skandalen på ingen måte over enda.

Det jobbes fremdeles med å installere ny software på berørte modeller, samtidig som bilgiganten har fått store erstatningskrav og bøter.

Som om ikke det er nok, har Volkswagen en stor jobb foran seg når de i disse dager jobber med å tilpasse bilene etter den nye målemetoden WLTP.

Stopper produksjonen

Sistnevnte er kort og godt en strengere og mer realistisk metode for å måle bilens forbruk og utslipp på. Dermed vil man i de fleste tilfeller oppleve høyere oppgitt forbruk – og dernest økte avgifter sammenlignet med den gamle NEDC-standarden.

Og det er nettopp økte avgifter Volkswagen vil unngå ved å skjerpe forbruket på dagens modeller. Men utvikling av ny programvare og omstilling til WLTP-sertifiserte biler tar tid.

Derfor har Volkswagen besluttet å stoppe produksjonen på fabrikken i Wolfsburg 1-2 dager i uken, over et par måneder. Rett og slett for å kjøpe seg tid.

VW-topp dømt til syv års fengsel

Leier skandaleflyplass

Volkswagen har allerede produsert mange biler som er tilpasset den nye målesyklusen, men de venter fremdeles på godkjenninger fra den tyske transportmyndigheten, som for tiden har mye å rydde opp i blant tyske bilprodusenter.

Det er grunnen til at Volkswagen nå leier en hel flyplass i Berlin, hvor de skal plassere 200.000-250.000 biler. Og det er heller ikke snakk om noen hvilken som helst flyplass.

Berlin Brandenburg International Airport har nemlig aldri vært i bruk siden den planlagte åpningen i 2012. Ingen fly har hverken landet eller lettet på flyplassen, som har kostet rundt 73 milliarder kroner.

Det er med andre ord en kostbar parkeringsplass Volkswagen skal benytte seg av.

Avtalen skal være gyldig frem til oktober 2020. Da skal flyplassen etter planen åpnes – denne gang for flytrafikk.

Kontantstrømmen er høy hos VAG-konsernet om dagen. I tillegg til å rette opp i Dieselgate, invensterer VW tungt i helelektriske biler, som du kan se mer om her.

5 ting du bør vite om VWs nye Polo.​