Helt ny elbil: – Mest spennende siden Tesla

Brooms bilekspert lar seg imponere av ny el-SUV.

Brooms bilekspert, Benny Christensen, er på plass for å lære mer om en helt ny elbil, som akkurat nå vises for første gang i Norge: Nemlig kinesiske Byton.
Brooms bilekspert, Benny Christensen, er på plass for å lære mer om en helt ny elbil, som akkurat nå vises for første gang i Norge: Nemlig kinesiske Byton.

Det kinesiske bilmerket Byton er det kanskje ikke så mange som har hørt om.

Men det kan absolutt være verdt å merke seg nettopp det navnet. De har nemlig svært spennende nyheter på gang – nyheter som trolig vil falle i smak hos oss elbil-elskende nordmenn. Her snakker vi rett og slett om en seriøs Tesla-utfordrer, om ting går som det skal.

Bak selskapet står en rekke personer som tidligere har vært betydningsfulle hos Tesla, BMW og Nissan. Altså merker som allerede har bred og verdifull erfaring med elbiler. Økonomien besørges så langt av flere store kinesiske investorer.

Bytons første bil er en SUV med lang rekkevidde – som kalles M-Byte. Det er denne som nå vises i Norge.

Starter med el-SUV

Vi har sendt avgårde Broom-Benny til Aker Brygge i Oslo, hvor den akkurat nå avdukes.

Vi gjør som vi pleier – og tar en telefon for å høre mer om prosjektet.

– Ring, Ring...

– Hallo, Benny her. Spent på den nye Byton nå eller?

– Ja, det er helt riktig gjettet. Fortell oss hva du har sett og opplevd så langt.

Dette er elbilen som virkelig skiller seg ut

To- og firehjulsdrift

– Du, dette er faktisk ganske kule greier. Jeg vil si at det er det mest spennende som har skjedd på elbilfronten siden Tesla. Og den er perfekt for Norge, mener Benny.

– I tillegg synes jeg den er mye tøffere i virkeligheten enn på bildene jeg har sett. Byton har gjort en god jobb med designet. Rett og slett griselekker!

– Byton skal komme i to utgaver. Innstegsmodellen får bakhjulsdrift, et batteri på 71 kWh og en motor på 200 kW, eller 268 hestekrefter. Rekkevidden på denne oppgis til 400 kilometer. SUV og firehjulsdrift er en kombinasjon vi nordmenn liker. Også det byr den kinesiske nykommeren på. Da er batteriet på 95 kWh, og effekten på friske 470 hestekrefter – med en rekkevidde på 520 km.

– Okei – det er såpass ja. Må jo bare høre om du vet noe om prisen, og når vi kan vente oss denne nyheten hit?

– Prisen kan bli svært interessant, dog uten at den er endelig bekreftet. Det snakkes om rundt 43.000 dollar – omtrent 350.000 kroner. Omtrent det samme som for Tesla Model 3, med andre ord.

Nye miljøkrav: Nå blir mange biler både tyngre og dyrere

Denne skjermen er 40 tommer bred. Legg også merke til skjermen i selve rattnavet.
Denne skjermen er 40 tommer bred. Legg også merke til skjermen i selve rattnavet.

Som en kalkulator fra 70-tallet

Bilen blir først lansert i Kina, før den etter planen skal dukke opp både i USA og Europa i 2020.

– Tesla er jo kjent for sin stor skjerm, men Byton setter vel en ny standard her?

– Ja, gjett om! Her snakker vi 40 tommer i bredden, eller 1,25 meter! Den dekker hele dashbordet. Dæven steike, den er tøff altså! Den får skjermen i Teslaen min til å se ut som en lomme-kalkulator fra 70-tallet. Den er spekket med detaljer og teknologi som jeg ikke har rukket å få satt meg inn i enda, sier han entusiastisk.

Skjerm i rattet

I tillegg til den digre skjermen på dashbordet har sjåføren en egen skjerm i rattet. Passasjerer i baksetet har også noe som de kan se og trykke på.

Plassen bak er ifølge Broom-Benny på 192 cm helt grei for en voksen.

– Når det gjelder teknolgi som komfort-, assistanse- og sikkerhets-systemer generelt så virker det også som Byton har gjort leksene sine. Jeg har sett bilen i bare fem minutter foreløpig, så jeg må få komme tilbake til dette i en egen sak om bilen litt senere, sier Benny.

Derfor er Teslas SUV ulik alle andre

Den ser bra ut. Byggekvaliteten virker også bra, synes Broom-Benny.
Den ser bra ut. Byggekvaliteten virker også bra, synes Broom-Benny.

Kineserne kommer

– Ellers gir bilen ett nesten overraskende solid inntrykk både på materialkvalitet, finish og byggekvalitet. Inntrykket mitt er at kineserne tar også den biten på alvor. Det er helt avgjørende om de skal lykkes i dette tøffe segmentet. Både Tesla Model X, Jaguar i-Pace, Audi e-tron og Mercedes sine kommende elbil-modeller er beintøffe konkurrenter her. Da nytter det ikke å levere annenrangs vare, sier Benny.

– Dette er den første av Kina-bilene vi har hørt om. Men de har hårete planer. Kommer de til valse over markedet i Europa?

– De vil vel ikke akkurat valse over oss. I alle fall ikke enda. Men de viser helt klart at de både vil og kan det å bygge bil. Det bør absolutt være skjerpende for konkurrentene. Byton er neppe den enste produsenten som vil ha en bit av Europa-kaka, avslutter Benny, før han må haste videre på en pressekonferanse om den kinesiske elbilnykommeren.

Benny vil komme tilbake med en fyldigere sak på bilen her på Broom i løpet av kort tid.

Les også: Se opp – snart kommer de flyvende bilene!

Denne BMW iX3 vil bli en av konkurrentene til Byton