Vil ha «svart boks» og alkolås på alle nye biler

EU fremmer 11 forslag for å bedre trafikksikkerheten.

EU vil halvere antall drepte på veiene, og fremmer elleve konkrete forslag om obligatoriske sikkerhetssystemer. Illustrasjonsfoto
EU vil halvere antall drepte på veiene, og fremmer elleve konkrete forslag om obligatoriske sikkerhetssystemer. Illustrasjonsfoto

De siste årene har verdens bilprodusenter stadig løftet sikkerhetsnivået, ved hjelp av ny teknologi og støttesystemer.

Teknologi som tidligere var forbeholdt dyre luksusbiler, finner vi nå også på småbilene. Deriblant adaptiv cruisekontroll med avstandsmåler, line-assist og automatisk nødbrems.

Denne utviklingen ønsker EU å utnytte til det fulle. Derfor ønsker de å pålegge 11 sikkerhetssystemer på samtlige nybiler innen 2021:

1) Automatisk nødbrems

Dersom bilen oppdager fare, eller ser at en kollisjon kan oppstå, vil den automatisk gripe inn å bremse. Eventuelt stoppe helt, dersom forholdene tillater det. Dette har allerede flere biler i dag. Her kan du se hvordan det fungerer i praksis, da vil ble med Mercedes for å teste systemet på lukket bane.

2) Alkolås

Det er allerede fremmet et forslag i Norge om å innføre alkolås i busser og minibusser. Systemet fungerer så enkelt som at sjåføren må blåse i et alkometer, for å få startet bilen. Nå ønsker EU at dette skal være på plass i alle personbiler innen 2021.

Her har Volvoen observert to fotgjengere og en syklist. Bilen er klar til å gripe inn dersom sjåføren ikke reagerer.
Her har Volvoen observert to fotgjengere og en syklist. Bilen er klar til å gripe inn dersom sjåføren ikke reagerer.

Vil ha påbud om alkolås i en rekke norske kjøretøyer

3) Trøtthetsvarsler

Dette har flere produsenter hatt i mange, mange år allerede. Her handler det om at bilen overvåker førerens oppmerksomhetsnivå. Dersom bilen oppdager endret atferd bak rattet, vil du bli varslet, og rådet til å ta en pause.

4) Svart boks

I likhet med flyene, vil EU at også bilene skal utstyres med en såkalt svart boks, eller ulykkedataregistrator. Den lagrer blant annet informasjon om hastigheter, GPS-koordinater og tidspunkt. Med andre ord viktige data som kan være avgjørende i etterforskningen av alvorlige ulykker.

Kamera i speilhuset bidrar både til blindsone-varsling og autonom kjøring.
Kamera i speilhuset bidrar både til blindsone-varsling og autonom kjøring.

5) Automatisk nødblink

Dette er de fleste nybiler utstyr med i dag. Kort og godt handler det om at varsellysene aktiveres ved plutselige og harde nedbremsinger.

Vil nekte unge bilførere å ha med passasjer

6) Intelligent fartsholder

Ett system for å begrense hastigheten til fartsgrensene. Funksjonen kan overstyres.

7) Fil-assistent

Eller line-assist. Bilen holder deg innenfor de oppmerkede linjene, og varsler deg dersom du er på vei over i motsatt kjørefelt. Dersom ingenting skjer styrer bilen i mot, og holder deg innenfor veimerkingen.

8) Bedre fotgjengerbeskyttelse

Økt sikkerhet for fotgjengere og syklister. Deriblant flere ”myke soner” og sikrere frontrute.

9) Ryggekamera og sensorer

EU vil også kreve ryggekamera og parkeringssensorer på alle nye biler innen 2021.

Dette bør du gjøre før garantien går ut

10) Bedre passasjerbeskyttelse

Økt sikkerhet for passasjeren ved sidekollisjoner. I dag har blant annet Mercedes et system som blåser opp setet på den siden en kollisjon inntreffer, slik at personen blir dyttet til siden.

11) Forbedrede sikkerhetsbelter

– Samlet sett kan disse punktene utgjøre de største fremskrittene i trafikksikkerheten siden innføringen av sikkerhetsbeltet, sier Antonio Avenoso, leder av Det europeiske transportsikkerhetsrådet.

Vil halvere antall dødsulykker

De siste årene har omtrent 26.000 omkommet hvert år på veier i EU. Målet er å redusere dette til 13.000, og samtidig halvere antall alvorlige skader innen 2030.

Siden 2010 har dødsfallene på veier i EU-sonen blitt redusert med 20 prosent. Likevel erkjenner Europa-kommisjonen at det ikke har vært noe vesentlig nedgang siden 2013.

De nye tiltakene forventes å redde livene til 10.500 mennesker og forhindre anslagsvis 59.600 alvorlige skader innen 2030. Det skriver Autocar.

Slik skal de revolusjonere billysene