Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En liten time fra Charleston i South Carolina, finner du Rigdeville. Her har Volvo valgt å etablere et enormt produksjonsanlegg.

Broom er til stede for å overvære både åpningen av fabrikken og avdukingen av den første modellen som skal produseres her: S60.

Bilen står tildekket på en scene i den enorme hallen – hvor representanter fra Volvo, internasjonal pressen og politikere er på plass.

På scenen rett foran oss står sjefen sjøl. Håkan Samulesson. Han er kanskje den mest rolige toppsjefen i bilbransjen, men likevel tydelig fornøyd med å tilstedeværelsen i USA.

Om noen år kan dette være et bruktbil-kupp

Økende interesse

– This is very important for us. Now we build cars i Europe, China and the US, sier toppsjefen på sitt etter hvert velkjente og monotone svengelsk.

Han påpeker at de nå kommer tettere på kundene i det enorme markedet som finnes i USA.

Og Volvo er faktisk i stadig økende grad et merke som amerikanere forholder seg til.

– Vi har hatt en økning i markedet her på 40 prosent så langt i år. Og vi har ikke tenkt å la det stoppe der, sier Samuelsson.

Det er først og fremst den store SUVen XC90 som drar lasset her.

Her er Volvos nye stolthet – og da mener vi ikke XC90-en, men fabrikken i bakgrunnen. I det moderne anlegget skal det snart produseres 150.000 biler i året. Blant annet XC90.
Her er Volvos nye stolthet – og da mener vi ikke XC90-en, men fabrikken i bakgrunnen. I det moderne anlegget skal det snart produseres 150.000 biler i året. Blant annet XC90.

Premiere: Her er den nye Volvoen!

Mange tall

Investeringen de har gjort er enorm. Totalt har svenskene, med sine kinesiske eiere, lagt igjen over 1,1 milliarder dollar. Fabrikken er på 213.000 kvadratmeter – og hele området dekker 6,4 kvadratkilometer.

Etter hvert skal det jobbe rundt 4.000 ansatte her. I første omgang skal de produsere S60 – etter hvert også SUVen XC90.

Totalt skal de sende ut 150.000 biler i året, når produksjonen er skikkelig i gang.

Mannen som skal styre USA-satsningen heter Anders Gustafsson. Han står også på scenen.

– Vi ser et stort potensial her. Halvparten av bilene vi produserer i Ridgeville er tiltenkt det lokale markedet, altså USA, mens resten bygges for og sendes ut til andre markeder, sier han.

Her er prisene på Volvos nye familiebil

Viktig for lokalsamfunnet

En av dem som jobber på fabrikken, er James Ferguson. Han har vært ansatt siden januar og forteller villig vekk om hvor viktig Volvo-fabrikken er for lokalsamfunnet.

– Det kommer folk fra hele landet, ja, også fra utlandet hit – for å jobbe her. En ting er de 4.000 arbeidsplassene som blir direkte knyttet til fabrikken, men det får jo også voldsomme ringvirkninger for andre deler av næringslivet og lokalmiljøet, sier han.

James Ferguson er en av de ansatte som setter stor pris på Volvos engasjement i USA.
James Ferguson er en av de ansatte som setter stor pris på Volvos engasjement i USA.

Selv jobber han på karosseridelen av fabrikken – og er i prosessen med å kjøpe seg en Volvo V90 som familiebil.

– Jeg liker måten Volvo fokuserer på familieverdier og sikkerhet. De verdiene tar de også med seg i arbeidsmiljøet, understreker han for Broom.

800 timer med opplæring

Det er i alle fall ingen tvil om at man tar oppgaven alvorlig. Et eksempel på det, er at alle ansatte som skal jobbe med ferdigstillingen av karosseriet har minst 800 timer med opptrening først.

Det er 35 sjekkpunkter for å sjekke at avstanden mellom karosseridelene er lik – og de som sjekker dette må ha 200 timer med opplæring.

I tillegg til de ansatte er det flere hundre roboter i sving. På karosseridelen alene er det 270.

9 ting du bør vite om den nye Volvoen

Nye S60 er den første modellen som produseres i USA.
Nye S60 er den første modellen som produseres i USA.

Bekymret

Tilstede på den store åpningen var også den svenske ambassadøren i USA, Karin Olafsdotter.

Hun understreket at Sverige er en stor investor i USA. Til Broom forteller hun imidlertid at det er usikre tider med tanke på import og eksport mellom USA og Europa.

President Donald Trump har innført kraftig økt toll på stål og aluminium for å beskytte amerikansk stålindustri, mens EU som svar har økt tollen fra 6 til 31 prosent. Det siste har blant annet ført til at Harley Davidson har flyttet produksjonen av motorsykler som skal eksporteres ut av USA.

Allerede nå jobbes det på spreng med å få ut nye biler på anlegget i Ridge
Allerede nå jobbes det på spreng med å få ut nye biler på anlegget i Ridge

– Jeg er litt bekymret for de signalene vi ser nå, som handler om å heve toll på stål og aluminium, og skatt på import av biler fra Europa. Jeg tror det vil være skadelig for begge parter. Det vil også kunne bli en betydelig utfordring for denne fabrikken. Vi må prøve å finne andre løsninger i stedet.

Olafsdotter er imidlertid klar på at det er gledelig at Volvo endelig er på plass i USA.

...men 8 av 10 kjøper fortsatt nye Volvo med dieselmotor