Nye Blazer er en tøff bil, men ligner nok ganske riktig mer på en Toyota C-HR enn på det vi tradisjonelt forbinder med navnet Chevrolet Blazer.
Nye Blazer er en tøff bil, men ligner nok ganske riktig mer på en Toyota C-HR enn på det vi tradisjonelt forbinder med navnet Chevrolet Blazer.

Klassiker gjør comeback – men fansen er skuffet

Intet er som før på nye Chevrolet Blazer.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når en bilprodusent resirkulerer et stolt, gammelt modellnavn som ikke har vært i bruk på mange år, da har man gjerne et berettiget håp om å trekke veksler på gamle tradisjoner – eller endog et snev av retro-følelse.

Denne uken lanserte Chevrolet det som blir en ny Blazer, når den er på plass i butikkene tidlig neste år. Og den som kjenner Chevrolets historie vet at Blazer ikke er et navn man skalter og valter med sånn helt uten videre.

En kortere Suburban

Den originale Blazeren kom på slutten av 1960-tallet som en kortere, todørs versjon av Suburban på det store pickup-chassiset. Blazer-navnet hang med helt til 1995 på den modellen før todørsversjonen og den korte firedørsversjonen av Suburban ble døpt om til Tahoe.

Originalen: 1969 Chevrolet Blazer.
Originalen: 1969 Chevrolet Blazer.

Underveis hadde den også fått en mindre «avlegger» i form av Blazer S10. Den var med oss til 2005 – deretter har modellnavnet ligget brakk.

Les også: Ikke alle var fornøyde med Tahoe, heller – Cathrine var en av dem

Nå kommer den altså tilbake, i form av en bil som størrelsesmessig ser ut til å ta over omtrent der gamle Blazer S10 slapp. Chevrolet bruker selv betegnelsene «SUV» og «crossover» om hverandre i pressemeldingen, men det er åpenbart at bilen er mindre egnet for terrenget enn tidligere tiders Blazer-utgaver har vært.

Størrelsesmessig skal den posisjoneres mellom lille Equinox og den større Traverse, og den skal ifølge andre kilder dele grunnkonstruksjon med sistnevnte. Det bør bety at man har prioritert god kjørekomfort, og firehjulstrekk er heller ikke standard.

Størrelsesmessig havner nye Blazer mellom Equinox og Traverse i crossover-programmet.
Størrelsesmessig havner nye Blazer mellom Equinox og Traverse i crossover-programmet.

Firehjulstrekk, men lite offroad-preg

På den annen side finnes det i to varianter. Bestiller man firehjulstrekk på de fineste utgavene, skal det være mer avansert og i stand til å justere seg mer nøyaktig etter kjøreforholdene.

For begge utgaver av firehjulstrekket skal det imidlertid være mulig å koble bakakselen helt ut, når man ikke har behov for den. På den måten skal man kunne spare drivstoff til 2,5 liters fireren på 193 hk eller 3,6 liters V6-motoren på 305 hester, som er de alternative kraftkildene. Begge er koblet opp mot GMs ni-trinns automatkasse, og benytter start/stopp-teknologi.

Ordet «hybrid» nevnes interessant nok ikke i pressemeldingen i det hele tatt. Fokuset er i stedet forståelig nok på et «atletisk» og tøft utseende med svulmende linjer, felgalternativer fra 18 til 21 tommer, og et interiør med 8 tommers touch-skjerm, trådløs mobillading og alle oppkoblingsmuligheter man forventer.

Innvendig kjenner man igjen stilen fra blant annet Camaro. Nye Blazer er bygget mer for komfort enn for offroad-egenskaper.
Innvendig kjenner man igjen stilen fra blant annet Camaro. Nye Blazer er bygget mer for komfort enn for offroad-egenskaper.

Les også: Chevrolet SSR – en av de kuleste amerikanerne i nyere tid...

Stolte tradisjoner, også i Norge

Et godt utgangspunkt, skulle man tro. Men entusiastene forventer mer – og nærmere bestemt noe helt annet, når navnet Blazer tas frem igjen.

Tidligere var Blazer ensbetydende med grovbygde biler med fokus på å takle tøffe arbeidsoppgaver, og som ikke vegret seg for å ta en tur ut i skog og mark om det skulle kreves. Dette gjaldt både for den lille S10-modellen som levde lengst, og den opprinnelige K5-varianten. Den ble i sin tid ble lansert for å konkurrere med Fords svært populære Bronco, som igjen var en konkurrent til International Scout, og firkløveret ble i 1974 komplett da også Chrysler-konsernet svarte på utfordringen med Dogde Ramcharger.

Dette var biler som ble svært populære i USA, og også i Norge solgte Scout, Bronco, Blazer og Ramcharger overraskende bra en stund på siste halvdel av 1970-tallet. Og fansen har ikke glemt dem, viser det seg.

Dette er bilen de fleste hadde håpet at Chevrolet skulle lage en skikkelig oppfølger til. Denne generasjonen av Blazer (og Suburban) gikk fra 1973 til 1991, og solgte godt også i Norge.
Dette er bilen de fleste hadde håpet at Chevrolet skulle lage en skikkelig oppfølger til. Denne generasjonen av Blazer (og Suburban) gikk fra 1973 til 1991, og solgte godt også i Norge.

Reaksjonene på den nye Blazeren har nemlig ikke latt vente på seg hjemme i USA. Sosiale medier og kommentarfelt flommer over av ytringer fra folk som hadde forventet seg en mer tradisjonell og tøffere bil, hvis Blazer-navnet først skulle tas i bruk igjen.

Les også: Nye Ford Bronco skal bli en skikkelig arbeidshest

Forventer at Ford "går retro" med ny Bronco

Ikke minst var forventningene store etter at Ford allerede for et par år siden varslet at de vil lansere en ny Bronco i 2020. De har pisket opp forventningene skikkelig, og til og med lansert en egen chat-kanal på nettet for folk som gleder seg til den første Broncoen siden 1996.

Og når det der forventes at nye Bronco vil bli en tøff bil med betydelig retro-preg, i tråd med en konseptbil som ble vist så tidlig som i 2004, så har ikke Ford løftet en finger for å bremse eller justere folkets forventninger.

2020 Ford Bronco forventes å bli i tråd med dette retro-konseptet, som ble vist allerede i 2004.
2020 Ford Bronco forventes å bli i tråd med dette retro-konseptet, som ble vist allerede i 2004.

Nye Blazer vil utvilsomt gjøre jobben sin for alle de som ikke er opptatt av historien og tradisjonene. I mens kan Ford glede seg over at de mer krevende Chevrolet-kundene er skikkelig skuffet. I 2020 vil det vise seg hvor grovbygget og retropreget den nye Ford Broncoen egentlig blir – og om den i tilfelle også kan få noen av de skuffede Blazer-entusiastene til å «bytte side»…

Les også: Fullvoksne Tahoe er fremdeles både arbeidshest og luksusbil

Se video: Dette er også på en måte en amcar...