I juli reiser Øystein Tangen sammen med to kompiser på tidenes roadtrip. Målet er Mongolia, og sammen skal de kjøre en 49 år gammel Opel Kadett.
I juli reiser Øystein Tangen sammen med to kompiser på tidenes roadtrip. Målet er Mongolia, og sammen skal de kjøre en 49 år gammel Opel Kadett.

Øystein skal kjøre til Mongolia – med en 49 år gammel Opel

Her snakker vi ambisøs roadtrip!

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hva gjør du når du er 27 år, glad i bil og ikke har hatt ferie på 15 år? Jo, du kjøper en 1969 modell Opel Kadett og kjører til Mongolia!

Det er faktisk tilfelle for Øystein Tangen og to kompiser. Om en snau måned setter de snuten mot Asia, i forbindelse med Rally Mongolia.

– Som med mye annen moro, begynte planleggingen over noen pils på hybelen her i Vestfossen. Da vi fant ut at det var halv pris på startkontingenten, slo vi til. Dette er en tur man gjør én gang i livet, forteller Øystein til Broom.

12.000 kilometer

Men hva er egentlig Rally Mongolia? Jo, det er et veldedighetsrally hvor man må samle inn minst 1000 pund i løpet av turen. Startstreken er i Praha 16. juli, mens målgang forhåpentligvis skjer i Mongolia 10. august.

Snart skal denne sette kursen mot Mongolia, og det er ingen tvil om at laget er fra Norge.
Snart skal denne sette kursen mot Mongolia, og det er ingen tvil om at laget er fra Norge.

Det er ikke satt opp noen spesifikke ruter, og regler er det svært lite av. Bilene kan imidlertid ikke ha større motor enn en 1,2 liter. Utenom dette er det stort sett frie tøyler.

– Det blir en spennende tur, ja! Vi starter i Oslo og tar danskebåten over til København. Derfra bærer det videre til Polen og så til startstreken i Praha. Totalt skal det kjøres 12.000 kilometer, gjennom blant annet tre ørkener og fem fjellkjeder, forteller 27-åringen.

Her er bilen som vant verdens tøffeste rally

Mest spent på røvere langs veien

Øystein legger ut på den omfattende turen sammen med kompisene Axel Haare og Martin Kristoffersen. Gutta har allerede planlagt å kjøre 40 mil om dagen, og ser ikke på det som noen utfordring i det hele tatt.

Drøye 9.000 km er ETTER ankomst Praha. Her snakker vi seriøst mange mil.
Drøye 9.000 km er ETTER ankomst Praha. Her snakker vi seriøst mange mil.

– Vi er alle yrkessjåfører, og til daglig kjører vi 70-80 mil, så det blir ikke noe problem.

– Hva er dere mest spent på?

– Faktisk ikke bilen. Det blir mer spennende å se om det er noen røvere og korrupte politifolk å se langs veien. Ellers blir det interessant å oppleve mange nye kulturer, vi skal etter planen gjennom åtte ulike land.

Denne skulle vært oppfølgeren til P1800

– Rart bilen ble EU-godkjent

Etter ankomst Praha, har Google Maps beregnet at det tar 120 timer å kjøre til Mongolia. Og det er ingen hvilken som helst bil kompisgjengen skal kjøre.

De har nemlig kjøpt en 1969 modell Opel Kadett, som de skal tilbringe en drøy måned i.

– Vi kjøpte bilen nyoverhalt og EU-godkjent. Sett i ettertid lurer jeg egentlig på hvordan den har kommet seg gjennom EU-kontrollen. Det meste var gåent, sier Øystein.

Nå er imidlertid bilen gjort klar til sommerens tur, med blant annet nye dekk, motorfester og vannpumpe.

– Hvorfor valgte dere en 49 år gammel Opel? Det skal kjøres rimelig mange mil ...

– Ettersom det er restriksjoner på 1,2 liters motorvolum, var det ganske enkelt. Vi er ikke interessert i å kjøre rundt i en ny Toyota Yaris eller lignende. Dessuten er Opelen lett å skru på, noe som ikke akkurat er en ulempe.

Firefelts motorvei kan gi enorme besparelser

I løpet av turen må kompisgjengen samle inn minst 1000 pund til et veldedig formål. I år går pengene til Regnskogen.
I løpet av turen må kompisgjengen samle inn minst 1000 pund til et veldedig formål. I år går pengene til Regnskogen.

100.000 kroner

Øystein forteller også at bilen har fått nye dempere og fjærer fra Volvo. Og kanskje aller viktigst: Toghorn.

– Det må vi ha. Midt i ørkenen er det viktig å bli hørt, ler 27-åringen.

– Men hva vil moroa koste til slutt, har dere regnet på det?

– Grovt regna havner vi på rundt 100.000 kroner. Heldigvis har vi fått inn rundt 30.000 i sponsormidler, så det hjelper godt med.

Startskuddet går som nevnt av 16. juli. Hele turen til Øystein og gjengen kan følges på deres egen Facebook-side.

Vi tok turen hjem til rallycross-legenden Martin Schanche. Han forteller blant annet om høydepunktene i karrieren og hva som skjer i dag.

Denne campingbilen er helt unik​